Fysik

fysik Hjælppp

23. oktober 2016 af ZakiBile (Slettet) - Niveau: C-niveau

hjælp mig med fysik emne  Nyttevirkning, skal besvaare de 4 spørglsmål men er helt lost

3. Blok 2 p°a Studstrupværket ved Aarhus stammer fra 1972. Den kunne kun anvende olie som brændsel og producerede, n°ar det var i drift, kun elektrisk energi. N°ar den kørte ved fuldlast (dvs. p°a fuld kraft), brugte den 63 tons olie pr. time, og producerede elektrisk energi med en effekt p°a 262 MW.

(a) Beregn størelsen af den kemiske energi, der frigjordes p°a ´en time ved forbrænding ved fuldlast. Anvend, at der frigøres ca. 4,2 · 107 J ved forbrænding af 1 kg olie.

(b) Beregn effekten af den tilførte kemiske energi ved forbrænding ved fuldlast. (

c) Beregn nyttevirkningen ved elproduktion p°a fuldlast.


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. oktober 2016 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. oktober 2016 af peter lind

Det billed du har lagt ind, ser da ikke ud til at have noget at gøre med det, du skriver i #0

Ud fra #0

a) Energien beregnes som mængden af olie * brændværdien

b) divider resultatet med den tid, det har taget at producere den pågældende mængde energi

c) regner jeg foreløbig med at du selv kan klare


Svar #3
23. oktober 2016 af ZakiBile (Slettet)

Kan du give mig en mellemrening som jeg kan regne på, og besvare med


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. oktober 2016 af peter lind

Jeg kan altså ikke tro, at du skal have hjælp til at gange mængden af olie med brændværdien


Skriv et svar til: fysik Hjælppp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.