Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Nutidværdimetoden og annuitetsmetoden, fordelagtig investering?

16. december 2016 af ErikMenneskesøn (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hejsa er der nogen derude der er gode til nutidværdimetoden samt annuitetmetoden?

Jeg skal vurdere om en investering er fordelagtig efter de to metoder samt investeringens interne rente.

Opgaven lyder således.

"En virksomhed overvejer at investere i udstyr for 1.500.000, dette udstyr vil have en levetid på 5 år og er derefter værdiløst. Der må påregnes årlige omkostninger for drift og vedligeholdelse på 120.000,-. Virksomheden regner med at kunne spare 700.000 årligt på løn og materiale omkostninger. Virksomheden kræver et afkast på minimum 15%."

Jeg har selv regnet med frem til en intern rente på 62% hvilket jeg tænker må være forkert, min løsning er vedhæftet.

pft. for svar

Vedhæftet fil: roev.xlsx

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. december 2016 af BjarkeHald60 (Slettet)

Dit DB er 700.000-120.000 = 580.000 pr. år som så skal ganges med diskonteringsfaktoren. 

Jeg ved ikke lige hvad den der "netto" søjle skal bruges til men den skal ikke bruges her.

Jeg får kapitalværdien til 444.249 og IA til 26,93%.


Skriv et svar til: Nutidværdimetoden og annuitetsmetoden, fordelagtig investering?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.