Andre fag

Klage over karakter

05. marts 2017 af mariadaniel - Niveau: C-niveau
Hej alle
Jeg sidder tilbage meget utilfreds efter min karaktergivning. Problemet er at jeg har været på skolerejse med lovligt fravær og det har min lærer brugt som grundlag for at dumpe mig og tage mig fra 7 til 00, jeg missede tre idrætstimer, men med skolens tilladelse. Har min lærer lov til at gøre som hun har gjort, når mit fravær er lovligt og det er pga andre skolerelaterede aktiviteter jeg har været fraværende? Håber der sidder nogle kloge hovedet som kan svare mig, da jeg ellers vil klage

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. marts 2017 af AngelOneOne

Hej mariadaniel,

Jeg er ikke juridisk ekspert eller lignender. Du har heller ikke skrevet hvilken uddannelse der her er tale om, men jeg tager udgangspunkt i Bekendtgørelsen om elevfravær i folkeskolen. Her siger §1:

"§ 1. Skolens leder og det undervisende personale, der er tilknyttet eleverne, fører dagligt kontrol med, at eleverne er til stede under undervisningen og registrerer fraværet elektronisk i de elevadministrative systemer. Der skal angives følgende om grunden til fravær:
1) Fravær på grund af elevens sygdom eller lignende.
2) Fravær med skolelederens tilladelse (ekstraordinær frihed).
3) Ulovligt fravær."

§ 3 beskriver hvordan ekstraordinært frihed bevilges og siger:

"§ 3. Afgørelsen om ekstraordinær frihed, jf. § 1, stk. 1, nr. 2, træffes på grundlag af en konkret vurdering af den pågældende elevs behov for at holde fri sammenholdt med det afbræk i undervisningen, som en imødekommelse vil indebære."

Umiddelbart må dette betyde, at skolen har vurderet hvad en bevilgelse af fraværet, vil betyde i forhold til den manglende undervisning i fraværsperioden. Man må derfor også formode, at der ved bevilgelse af din ekstraordinære frihed, er taget stilling til denne betydning og fundet at der er en lille eller ingen betydning af fraværet i forhold til den manglende undervisning.

Der kan være andre bekendtgørelser der er gældende for din uddannelse, men umiddelbart vil jeg mene, at såfremt skolens ledelse har bevilget dig den ekstraordinære frihed, er det ikke i orden at dumpe dig udelukkende på dette grundlag.

Prøv eventuelt at snakke med din studievejleder også. Han/hun kan sikkert også hjælpe dig med hvad du skal gøre.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. marts 2017 af Smut1

Du skal huske, at karakteren i 2.g ikke tæller, så den er ikke værd at klage over og risikere at blive uvenner med din lærer om, som måske også skal give dig karakterer næste år.

Hvis du ikke allerede har gjort det, kan du tage en snak med din lærer om, at du ikke synes, at karakteren afspejler dit engagement og formåen.


Skriv et svar til: Klage over karakter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.