Biologi

Bakteriers evne til at nedbryde olie

15. april 2017 af frede499 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hejsa. Jeg har en biologiopgave som volder mig en del problemer. Er der nogle der evt. kunne give mig nogle tips ift. besvarelsen af denne opgave?

http://subsites.egaa-gym.dk/nr/biologi/Roholt/Eksamenss%E6t/aar2001/august/Opgave%202.pdf


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. april 2017 af AngelOneOne

Hejsa,

a) Ilten og carbon-kæden giver kun grundstofferne C, H og O, men organismen har også brug for NO3- - som indgår dels i DNA (nitrogenholdige baser) og i aminosyrer. Organismen har samtidig også brug for phosphat som indgår i ATP og i DNA.

b) To abiotiske faktorer der kan have betydning for bakteriernes evne til at nedbryde olie kan blandt andet temperaturen og mængde af ilt der er til stede. Bakterierne bruger ilt under nedbrydningen af olien. De kemiske reaktioner der sker i organismen er temperaturafhængige, det vil sige de kun kan arbejde inden for en given temperatur. Den viste reaktion kan kun forløbe hvis der er ilt til stede (det vil sige at bakterien er aerob) og i det rette temperaturinterval for bakterierne.

c) Ved at lave en række forsøg, hvor man ændrer på temperaturen og mængden af den tilstedeværende ilt, kan man belyse betydningen af de abiotiske faktorer.

Man kunne forestille sig et forsøg, hvor man har flere prøver med forurenet jord (under den forudsætning af, at der er tale om ”lige” forureningsgrad af jorden). Man holder temperaturen (og eventuelt øvrige faktorer) konstant og varierer ilttilførslen. Derved, kan man fastslå hvor meget ilt der skal være til stede før bakterien kan nedbryde olien, samt hvad den øvre grænse for mængden ilt er (altså hvornår betyder tilsætning af yderligere ilt ikke noget for nedbrydningsmængden/-hastigheden).

 I et andet forsøg er det så temperaturen man varierer og alle de andre faktorer holdes konstante. Her skal forsøget også gentages flere gange ved forskellige temperaturer. Dermed kan man fastslå en olienedbrydende bakteries temperaturoptimum.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
20. april 2017 af frede499 (Slettet)

Hej igen. Har en svær figur.. Kan du evt. hjælpe mig?

Vedhæftet fil:nr 8.png

Brugbart svar (0)

Svar #3
20. april 2017 af AngelOneOne

Hej,

Hvad er spørgsmålet til billedet?

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Bakteriers evne til at nedbryde olie

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.