Biologi

Figur-forståelse, vandets O2-indhold i mg/L

06. juni 2018 af k50887266 - Niveau: B-niveau
Hej alle, jeg sidder og skal op til biologi-eksamen i morgen, men er stødt på et problem... jeg har fået en figur som jeg umiddelbart ikke kan få til at give mening. Umiddelbart tænker jeg at der i et forurenet, altså næringsrigt, vandløb generelt burde være en lav iltkoncentration grundet manglen på planter på bunden, ikke at der i dagstimerne ville komme et så højt iltindhold i vandet? Eller er det ilten fra luften der spiller ind i så stor grad?.. Eller er det mig der er gal på den?
Figuren er sat ind nedenfor, det ville hjælpe meget hvis nogen har tid til at forklare det :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. juni 2018 af ringstedLC

Jeg ville gætte på, at det hovedsaligt er alger, der producerer ilt ved fotosyntese om dagen og respirerer om natten. Det er en ustabil proces fordi algerne formerer sig eksplosivt til et niveau, der får dem til at dø. Den efterfølgende nedbrydning er iltkrævende og derfor dør vandløbet, indtil det har været vinter og der er blevet "skyllet igennem". Der er ihvertfald noget, der laver fotosyntese, når iltniveauet stiger med en faktor otte fra midnat til middag.


Svar #2
06. juni 2018 af k50887266

Aah, okay, nu giver det bedre mening :)

Skriv et svar til: Figur-forståelse, vandets O2-indhold i mg/L

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.