Studievalg og videregående studie

Hvor svært er det at få job som gymnasielærer

08. februar 2019 af 123434
Kunne måske godt tænke mig det, men kunne forestille mig det måske ikke er helt lige til
Har I noget viden omkring det?

Brugbart svar (1)

Svar #1
08. februar 2019 af guzbak

Det kommer blandt andet an på hvilke(t) fag du underviser i :-)

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #2
08. februar 2019 af 123434

Jeg har statskundskab/samfundsfag som hovedfag.

Brugbart svar (1)

Svar #3
09. februar 2019 af MathematicallyIncorrect

ret nemt hvis du vil undervise på STX. Kender op til flere der har fundet job som gym. lærer inden for ganske kort periode.


Svar #4
12. februar 2019 af 123434

3#
Det er da altid noget

Brugbart svar (1)

Svar #5
12. februar 2019 af MathematicallyIncorrect

Ja, specielt samfundsvidenskab der næsten er obligatorisk for alle gymnasier landet rundt 


Brugbart svar (1)

Svar #6
12. februar 2019 af OliverHviid

Helt generelt vil jeg mene, at der langt bedre chancer for at få job, hvis man har undervisningskompetence inden for A-niveau-fag og eller obligatoriske fag. Tag dog min kommentar med et gran salt, da jeg ikke selv er gymnasielærer og derfor ikke kender til de specifikke omstændigheder.


Svar #7
12. februar 2019 af 123434

Jeg har statskundskab/samfundsfag, som jeg kan undervise i på alle niveauer.
Så kan det være jeg skal finde et sidefag

Brugbart svar (1)

Svar #8
12. februar 2019 af OliverHviid

De fleste gymnasielærere underviser normalt i to fag. Desuden er der mangel på lærere inden for de naturvidenskabelige fag (især matematik), så samfundsfag (som hovedfag) og matematik (som sidefag) vil nok se temmelig godt ud.


Svar #9
13. februar 2019 af 123434

Ja, har også overvejet matematik som sidefag. Ved bare ikke om det bliver for krævende, var ellers god i gymnasiet.
Ellers så overvejer jeg psykologi, historie eller engelsk.
Dog så kan historie måske godt minde en snert for meget om stats-hvis man gerne vil prøve lidt noget andet.
Jeg kan godt lide at være sammen med andre mennesker.
Jeg er bare lidt bekymret for uro og larm i timer-elever som måske kan finde på at drille læreren. Ved ikke om det er noget jeg skal bekymre mig om

Brugbart svar (3)

Svar #10
13. februar 2019 af Anders521

#9

Hvis uro og larm er et (gentagne) problem, må du tage det op i klassens lærere, og med uddannelseslederen. At elever kan finde på at drille læreren kan forekomme, man forhåbentlig kan du skabe et godt forhold med dem, så det ikke sker. At være gymnasielærer er meget mere end bare at undervise.


Svar #11
13. februar 2019 af 123434

Ja, det tænker jeg også

Svar #12
17. februar 2019 af 123434

Man hører bare om fyringer og nedskæringer konstant, og så bliver man bare bekymret om det overhovedet er muligt at få job, men der er går nogle år før jeg er færdig med studiet

Brugbart svar (1)

Svar #13
17. februar 2019 af OliverHviid

Jeg tror, at det er vigtigt (som du også selv skriver) at huske på, at der er nogle år til du er færdig; omstændighederne kan have skiftet til den tid. Selv hvis de ikke har, så tror jeg stadig, det er en sikker vej frem, hvis man er i stand til at undervise i et (eller flere) naturvidenskabelige fag - så tror jeg, at man klarer den.


Skriv et svar til: Hvor svært er det at få job som gymnasielærer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.