Studievalg og videregående studie

Hvilke Matematik emner og Matematikprogram?

05. april 2019 af Jacobvad

Hej! håber i kan hjælpe mig med lidt råd og vejledning. 

Jeg søger in på elektronikingeniør uddannelsen, men vil gerne være bedst muligt forberedt i matematik. Jeg har en HTX eksamen og er pt i mit sabbatår hvor jeg gerne vil bruge noget tid på at opfriske matematikken lidt og lære et bedre matematikprogram. Jeg har før brugt Mathcad, men det har ofte givet en del bøvl. 

Mine spøtgsmål er så: 

- Hvilket matematisk løsningsprogram vil i anbefale? 

- Er der nogle bestemte matematik emner: vektor, differentialregning, integralregning, eller andet som er særlig vigtig at have helt styr på?

Tak på forhånd!


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. april 2019 af peter lind

Jeg har kun fulgt nogle kurser på DTU; men her er nogle indtryk.

Som matematikprgram vil jeg anbefale maple. Hvis du vil have et billiger (gratis)er der flere på http://osalt.com  men så bliver du nødt til at sætte dig ind i dem selv.

Jeg har mødt en ingeniør, der blev helt benovet over at skulle integrere og en anden der kun kunne fatte stykkevis lineære funktioner, så det er tydeligvis afhængig af speciale.

Man kommer helt sikkert igennem de emner du nævner. Statistik er også godt at kende, Elektronikingeniører skal helt sikkert skulle kunne noget om komplekse funktioner og laplace transformationer.

Man går mere op i at kunne regne opgaver end i det teoretiske. Schaum's outlines series gør netop det og er i øvrigt fremragende til selvstudium.

På http://pdfdrive.com kan du hente en masse bøger i pdf format helt gratis


Brugbart svar (1)

Svar #2
05. april 2019 af sjls

Som elektronikingeniør er det formentlig godt at have styr på især differentialligninger, integration og vektorer, da det bruges meget i elektromagnetisme. Jeg er dog ikke selv elektronikingeniør, så det er blot et bud. 

Jeg har ikke kendskab til så mange andre matematikprogrammer end Maple, men det er til gengæld min overbevisning, at det fungerer rimelig godt til det meste problemløsning.
Så vidt jeg ved, benytter DTU Maple i de indledende matematikkurser på ingeniørstudierne (måske også senere).


Skriv et svar til: Hvilke Matematik emner og Matematikprogram?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.