Studievalg og videregående studie

Forventede adgangskvotienter 2021 - Tråd

03. juli 2021 af Danthewaterman

Hej alle brugere på studieportalen

Deadlinen nærmer sig, og corona samt fjernundervisningen har gjort det til nogle specielle år på gymnasiet. Tror I så, at det har en speciel effekt på adgangskvotientererne. Hvis I kan svare ja eller nej, så vil jeg meget gerne høre jeres tanker.

Personligt tror jeg, at karakterne kommer til at stige generelt på tværs af alle uddannelserne, eftersom en række elever har kunne score en højere karakter.

Selvfølglig er der også dem, som har klaret sig markant dårligere, og derfor har forringet deres gennemsnit. Dog vil de højere karakter vægte større, og jeg vil derfor estimere en stigning i adgangskvotienterne på 0,4-0,5 karakterpoint ift. til forrige år. Især på de mere populære uddannelser såsom medicin, psykologi, jura og uddanelser på CBS.

Endvidere vil jeg gerne høre jeres tanker om sabbatår. Kommer færre folk til at tage et sabbatår i år? Eller er verden endnu ikke nået til normalen.


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. juli 2021 af Krollo (Slettet)

Jeg tror, at der vil være flere studerende, som tager sabbatår, i år end sidste, men ikke ekstremt mange. Jeg kunne forestille mig, at en del aspiranter, som gerne vil optages på jura- og psykologistudiet, vil tage sabbatår ift. dem, der gerne vil studere medicin. Adgangskvotienterne til medicinstudiet er netop højere og mere komptente end jurastudiets, medens jeg anser psykologistuderende for enten hippier (undskyld, det er ikke slemt ment) eller erfaringslystne individer, som ikke kunne leve uden sabbatår - dog kender jeg ikke nogen, så det er måske en fordom.

Du skal huske, at der sidste år blev oprettet 5.000 ekstra studiepladser, og det tror jeg ikke, at der gør i år.

Mange påstår, at gymnasieelever har fået højere gennemsnit pga. snyd og overførte karakterer. For det første har vi intet tal på dette, så det er ikke sikkert. Dernæst skal det siges, at en del elever har mistet motivationen til undervisningen i løbet af nedlukingen og sikker har opnået et værre resultat, end de ellers ville have fået. En artikel fra sidste år viste, at de studerendes gennemsnit ikke steg markant efter coronaepidemien. Lærerne smider jo ikke bare 12-taller væk! For øvrigt skal du ikke forvente, at omstændighederne har skænket alle et tårnhøjt snit. Hvis alles snit stiger, har det jo egentlig ingen betydning; vi vil alle være i samme båd. Desuden faldt adgangskvotienterne for de populære studier markant sidste år. Dette har måske resulteret i, at nogle gymnasieelever i år har slacket, fordi deres ønskede studie krævede mindre, end de tidligere har forventet. Hvem ved?

Alt i alt tror jeg, at snittet vil være stort set det samme som sidste år, dvs. ±0,3 for de populære studier, men undtagelse af medicin. Et spring på 0,5 er meget stort på et enkelt år, og det, tvivler jeg virkelig på, vil ske.


Svar #2
05. juli 2021 af Danthewaterman

https://ufm.dk/uddannelse/statistik-og-analyser/sogning-og-optag-pa-videregaende-uddannelser/2021/sogningen-til-de-videregaende-uddannelser-pr-5-juli-2021.pdf

De nye tal viser, at der har været en del flere ansøgninger. Også på du populære uddanelser såsom Jura og Medicin. 

Et spring på 0,5 ville måske være for stort, men jeg kan i hvert fald forstille mig en stigning på 0,4 karakterpoint med flere ansøgere og højere karakter. Specielt på de populære uddanelser som Jura.


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. juli 2021 af Krollo (Slettet)

#2

"De nye tal viser, at der har været en del flere ansøgninger." Nu er jeg usikker på, hvad du mener. Der har været færre ansøgninger i år end sidste år. Men du har ret i, at flere af de populære uddanelser har modtager flere ansøgninger i år.


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. juli 2021 af Legendarycreature

Tror eksempelvis at Jura vil stige med 0,1-0,2 da man har flere ansøgere i år, men så igen kan man ikke vide hvad folk har fået af karakterer. At du ser de fleste stige med 0,4-0,5 ville dog komme meget bagpå mig.. Tror jeg simpelthen ikke på sker, når den i forvejen var høj sidste år


Skriv et svar til: Forventede adgangskvotienter 2021 - Tråd

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.