Studievalg og videregående studie

Stort pensum?

28. juli 2021 af MorganH

Hej. Jeg behøver et alvorsord/realitycheck fra nogen der har gået på universitetet. Jeg læser et sprogfag og jeg er normalt ret godt med karaktersmæssigt, men jeg har været tvunget til at udsætte en eksamen (re-eksamen) simpelthen fordi jeg kæmper med at forberede mig. Faget er et valgfag på ét semester, og jeg synes at pensum har været overvældende. På semestret har vi skulle læse 10 skønlitteraturbøger hver på over 400 sider + medfølgende tekster. Ialt bliver det nok 5000 sider+ (og her tæller jeg ikke engang teorien med).

Jeg ved at f.eks. medicin - og jurastuderende har en større arbejdsbyrde, men underviserne har fortalt os, at alle bøgerne potentielt vil kune blive inddraget i eksaminationen trods at vi har udarbejdet en synopsis til eksamen der skulle begrænse emnet. Jeg blankede eksamen, da jeg havde flere eksaminer og ikke kunne overskue eksamen og fandt senere ud af, at ingen var gået op til vores underviseres raseri.

Mit spørgsmål er: er det bare mig der er fjollet ved at være overvældet. Næste gang sørger jeg for at være bedre forberedt men er pensum usædvanligt stort eller er det helt normalt?


Brugbart svar (1)

Svar #1
28. juli 2021 af Bob1234567891 (Slettet)

Jeg ville mene pensum er usædvanlig stort, men jeg skal heller ikke kunne vurdere det. 

Jeg læser Økonomi på KU, og jeg har aldrig nogensinde haft så stort et pensum i et fag. Typisk ville jeg mene vi har 300-500 sider pr. fag i et semester, som ingen læser alligevel. Til gengæld har vi (måske) flere undervisningstimer end i har. På 2. semester havde jeg fx. 25 skemalagte undervisningstimer, læg dertil 25-30 obligatoriske afleveringer i løbet af semestret, så når man hurtigt op på en presset arbejdsbyrde. 

En anden ting. Du skriver faget er et valgfag. Hvis faget er for hårdt eller du ikke kan overskue det, så undersøg muligheden for at afmelde dig faget og tilmelde dig et andet valgfag. Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre. Måske tilmelding er bindende, jeg er ikke sikker. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. juli 2021 af Justitia

Hvis det er pensum for et helt semester, så synes jeg, at det lyder "normalt".


Svar #3
29. juli 2021 af MorganH

#1

Jeg ville mene pensum er usædvanlig stort, men jeg skal heller ikke kunne vurdere det. 

Jeg læser Økonomi på KU, og jeg har aldrig nogensinde haft så stort et pensum i et fag. Typisk ville jeg mene vi har 300-500 sider pr. fag i et semester, som ingen læser alligevel. Til gengæld har vi (måske) flere undervisningstimer end i har. På 2. semester havde jeg fx. 25 skemalagte undervisningstimer, læg dertil 25-30 obligatoriske afleveringer i løbet af semestret, så når man hurtigt op på en presset arbejdsbyrde. 

En anden ting. Du skriver faget er et valgfag. Hvis faget er for hårdt eller du ikke kan overskue det, så undersøg muligheden for at afmelde dig faget og tilmelde dig et andet valgfag. Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre. Måske tilmelding er bindende, jeg er ikke sikker. 

Hej og tak for svar. 

Desværre er tilmelding bindende, men jeg kan udskyde eksamen et semester så det er måske løsningen. Det er egl ikke at det er for hårdt. Jeg er bare lidt overvældet over pensums størrelse. Jeg vil hade at gå til mundtlig eksamen uden at have læst alle bøgerne nu underviserne har advaret om, at de vil potentielt vil stille spørgsmål til alt i pensum trods synopsis.


Svar #4
29. juli 2021 af MorganH

#2

Hvis det er pensum for et helt semester, så synes jeg, at det lyder "normalt".

Tak for input. Jeg har checket hvad jeg kan finde i studieordning og lign, og der står pensum opførst som max 1800 ns så jeg undrer mig nu lidt stadigvæk. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. august 2021 af Wasabii

Jeg studerer også et sprogfag. Pensum er kæmpe i litteraturfag.

Men ved længere værker behøver man overhovedet ikke læse hele bogen. Fokuser på hvad der bliver forventet til eksamen. Mange får dårligere karakterer i litteratur end hvad de har evnerne til, fordi de f.eks. fokuserer på at læse hele værket frem for at lære de ting, man skal kunne til eksamen.

Læs et referat eller se en Youtube-video, der forklarer plottet scene for scene. Læs teorien. Læs så det, du kan nå af teksten (hør den evt. som lydbog). Overvej hvordan man kan bruge teorien på teksten, og læs noget sekundærlitteratur om teksten uden for pensum. At læse 50 sider af en bog + 30 siders sekundærlitteratur er langt mere givende end at læse en hel bog på 300 sider.

Sidste semester trak jeg en bog, som jeg kun havde læst halvdelen af, og fik alligevel 10.


Svar #6
07. august 2021 af MorganH

#5

Jeg studerer også et sprogfag. Pensum er kæmpe i litteraturfag.

Men ved længere værker behøver man overhovedet ikke læse hele bogen. Fokuser på hvad der bliver forventet til eksamen. Mange får dårligere karakterer i litteratur end hvad de har evnerne til, fordi de f.eks. fokuserer på at læse hele værket frem for at lære de ting, man skal kunne til eksamen.

Læs et referat eller se en Youtube-video, der forklarer plottet scene for scene. Læs teorien. Læs så det, du kan nå af teksten (hør den evt. som lydbog). Overvej hvordan man kan bruge teorien på teksten, og læs noget sekundærlitteratur om teksten uden for pensum. At læse 50 sider af en bog + 30 siders sekundærlitteratur er langt mere givende end at læse en hel bog på 300 sider.

Sidste semester trak jeg en bog, som jeg kun havde læst halvdelen af, og fik alligevel 10.

Tak. Det var også min plan, men vi havde mock-eksaminer, hvor underviserne hele tiden afveg fra den prøve-synopsis vi havde lavet. Der var flere overordnede emner, og vi ville så kunne koncentrere os om bøgerne, der omhandlede netop dét emne vi havde lavet synopsis om. Men underviserne blev ved med at gå over til de andre emner og spørge ind til konkrete scener i de bøger vi ikke havde brugt i synopsen. Det var tydeligt, at de forventede, at de kunne spørge ind til alt i pensum, og jeg er ikke glad for at diskutere en bog i detaljer jeg kun kender fra et referat. I bund og grund var problemet vel, at ingen tilsidst havde tillid til underviserne og så er det svært ikke at føle, at man skal kunne hele pensum på fingrene.


Skriv et svar til: Stort pensum?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.