Kemi

bestemmelse af fordelingskonstanten for koffein

30. marts 2023 af LailaAriana - Niveau: A-niveau

Hej, 

Jeg har svært ved nogen efterbehandlingsspørgsmål til mit forsøg, som jeg virke har forsøgt at lave på flere forskellige måder, men jeg taber tråden hele tiden for det ender med ikke at give mening. Håber på noget hjlælp og forklaring, da opgaven skal afleveres idag. (PS: vi havde kun 2 dage til at lave den, hvor jeg havde fokus på det teoretiske del, det var dumt) Tak på forhånd!

Koffein(aq)?Koffein(octan-1-ol)

P=[koffein(octan-1-ol)]/[koffein(aq)]

1. beregn den aktuelle koncentration af koffein i vandfasen fra udrystningsforsøget ud fra standardkurven for koffein og husk fortyndingsfaktoren. 

Jeg prøvede at beregne koncentrationen ved at bruge lambert beers lov;

A = c·ελ·l

Jeg tog den maksimale absorbans = 0,443, aflæste hældningen på standardkurven = 0,033986, og længden er 1. så isolerede jeg c:

c = 0,443/1*0,033986

c = 13,03478

Så havde vi fortyndet den 5 gange, så sagde jeg den beregnede c divideret med 5

13,03478/5 = 2,6

(Jeg føler at det er forkert og derfor kan jeg heller ikke komme videre)

2. Beregn den aktuelle koncentration af koffein i octan-1-ol

3. beregn fordelingskonstanten, P, for fordelingsligevægten. 

4. Beregn log P og sammenlign denne værdi med værdi fra internettet. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. marts 2023 af Heptan

1.

Man kan overveje at tvinge linjen igennem (0,0), men det må du se hvad din lærer siger til.

Du skal gange med 5, ikke dividere.

C = 5*13,03478 = ...


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. marts 2023 af Heptan

2.

Find ud af den totale mængde koffein I havde. Noget var i vandfasen, så resten må være i octan-1-ol-fasen. Jeg ved ikke om I fik en masse/koncentration eller hvad, men det må altså være noget à la:

total = vand + octan-1-ol

⇔ octan-1-ol = total - vand


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. marts 2023 af Heptan

3.

P=[koffein(octan-1-ol)]/[koffein(aq)]

Det kan være du er nødt til at omregne mg/L til mol/L. Brug formlen n=m/M, hvor n er stofmængden (mol) og m er massen (g), M er molarmassen (google).


Skriv et svar til: bestemmelse af fordelingskonstanten for koffein

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.