Fysik

Jordens rotationstid - opgaver - haster

27. august 2023 af SkolleNørd - Niveau: B-niveau
Hej
Er der nogle der kan løse disse opgaver for mig og forklare hvad de har gjort?

Mvh. Skollenørd

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. august 2023 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. august 2023 af ringstedLC

a) Mål vinklen.

Vedhæftet fil:_0.png

Brugbart svar (0)

Svar #3
27. august 2023 af ringstedLC

b) Det tager Jorden 70 min. at dreje dén vinkel. Bestem tiden for en drejning på 1º.


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. august 2023 af ringstedLC

c) Det tager Jorden 70 min. at dreje dén vinkel og den skal dreje en hel omgang.


Svar #5
27. august 2023 af SkolleNørd

#2
a) Mål vinklen.


Kan du hjælpe med a?
Og så fortælle mig hvor keg insætter den kednte værdi i opgave b?

Svar #6
27. august 2023 af SkolleNørd

#2

a) Mål vinklen.

kan du måle vinklen for mig? Jeg har ikke en måler ved mig lige nu.


Brugbart svar (1)

Svar #7
27. august 2023 af ringstedLC

Nej, da jeg jo ikke kan holde din vinkelmåler.

Her i starten af 1. G får I en del opgaver, der skal give Jeres lærer et praj om hvor I er rent fagligt og få Jer til at få repeteret stoffet fra Folkeskolen. Brug nu dem til at se hvor meget du egentligt kan (og kom gerne med dine forsøg) i stedet for bare at "læsse" opgaverne herop på SP.


Brugbart svar (0)

Svar #8
27. august 2023 af ringstedLC

#7: Mål længderne af kateterne i trekanten og brug trigonometri.


Svar #9
27. august 2023 af SkolleNørd

#7

Nej, da jeg jo ikke kan holde din vinkelmåler.

Her i starten af 1. G får I en del opgaver, der skal give Jeres lærer et praj om hvor I er rent fagligt og få Jer til at få repeteret stoffet fra Folkeskolen. Brug nu dem til at se hvor meget du egentligt kan (og kom gerne med dine forsøg) i stedet for bare at "læsse" opgaverne herop på SP.

Så er det gjort medhenholdtil vinklen?


Brugbart svar (0)

Svar #10
27. august 2023 af ringstedLC

Fint, brug så den aflæste vinkel for drejning i løbet af 70 min. til at beregne tiden for en drejning på 1º.


Svar #11
27. august 2023 af SkolleNørd

#10

Fint, brug så den aflæste vinkel for drejning i løbet af 70 min. til at beregne tiden for en drejning på 1º.

Men vinklen kan da ikke være 342 grader?


Brugbart svar (0)

Svar #12
27. august 2023 af ringstedLC

Du skal ikke spørge CAS hvad vinklen er, men aflæse vinkelmåleren!


Svar #13
27. august 2023 af SkolleNørd

#12

Du skal ikke spørge CAS hvad vinklen er, men aflæse vinkelmåleren!

Okay, det har jeg allerede gjort, men vil gerne vide om det er korrekt, at man skald ividere 365 med vinklen?


Brugbart svar (0)

Svar #14
27. august 2023 af ringstedLC

Det er det ikke.

\begin{align*} \textbf{b)}\\ \frac{v}{70\,\textup{min.}} &= \frac{1^{\circ}}{t_{1}} \\ t_1\cdot \frac{v}{70\,\textup{min.}} &= 1^{\circ} \\t_{1} &= ... \\ \textbf{c)}\\ \frac{v}{70\,\textup{min.}} &= \frac{1\,\textup{omgang}}{t_{2}} \\ t_{2} &= ...\end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #15
28. august 2023 af SuneChr

# 0
I opgaven her skal vi nok regne med, at en hel omdrejning, 360º, vil tage 24 timer i forhold til stjernehimlen.
Det er imidlertid ikke astronomisk korrekt. Hvis vi kigger på en bestemt stjerne, f.eks. Deneb i stjernebilledet Svanen, som her i august kan ses på sydhimlen til midnat, vil vi, samme sted på himlen det efterfølgende døgn, se Deneb knap 4 min. tidligere. Hvis det ikke var tilfældet, ville stjernehimlen se ens ud hele året. 


Skriv et svar til: Jordens rotationstid - opgaver - haster

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.