Fysik

Trykket stiger, når dybden stiger

01. december 2023 af upontheabyss - Niveau: C-niveau

Er dette grunden til, at trykket stiger, når dybden stiger? (dette omhandler væskesøjler)

Når dybden stiger=højere volume=højere masse

Højere masse medfører, at tyngdekraften fra den overliggende væske er stor.

Og når den virker på en vandret flade, med areal a, så vil trykkt hermed også være stort

Hvis dybden nu har mindre, så ville volumenen være mindre, og massen ville være mindre

Lav masse medfører, at tyngdekraften fra den overliggende væske er lille

Tyngdekraften fra væsken ville dog virke på en flade med samme areal som i eksemplet før -> hermed lav tryk

Er dette rigtigt? PLEASE hjælp!


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. december 2023 af ringstedLC

\begin{align*} p=\frac{F}{a} &= \frac{m\cdot g}{a} \\&= \frac{V\cdot \rho_{v\ae ske}\cdot g}{a} \\&=\frac{d\cdot a\cdot \rho_{v\ae ske}\cdot g}{a} \\ p&=d\cdot \rho_{v\ae ske}\cdot g \end{align*}

Større dybde medfører større volume af væskesøjlen. Det medfører højere masse, der medfører større tyngdekraft, der så medfører større tryk.

Du bør blive i din oprindelige tråd https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=2081461


Svar #2
01. december 2023 af upontheabyss

#1

\begin{align*} p=\frac{F}{a} &= \frac{m\cdot g}{a} \\&= \frac{V\cdot \rho_{v\ae ske}\cdot g}{a} \\&=\frac{d\cdot a\cdot \rho_{v\ae ske}\cdot g}{a} \\ p&=d\cdot \rho_{v\ae ske}\cdot g \end{align*}

Større dybde medfører større volume af væskesøjlen. Det medfører højere masse, der medfører større tyngdekraft, der så medfører større tryk.

Du bør blive i din oprindelige tråd https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=2081461

ville det være korrekt at sige: "når tyngdekraften på væskesøjlen stiger, så er det ensbetydende med, at kraften, der presser ned på tværsnitsarealet af væskesøjlen (også kaldet a) stiger, hermed stiger trykket i væskesøjlen" - eller ?


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. december 2023 af jl9

#1 ringstedLC- er du sikker på den formel? Har prøvet at søge på den flere steder og det ser korrekt ud- men jeg bliver altid meget usikker omkring mine egne svar fordi jeg er alt for perfektionistisk


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. december 2023 af ringstedLC

#3: Ja, men jeg vil ikke kalde det en formel, men snarere en omskrivelse for at tydeliggøre den proportionale sammenhæng mellem tryk og dybde. Husk at ρvæske · g = konstant.

\begin{align*} \textup{"Enhedstest"}:\\ p &= d\cdot \rho _{v\ae ske}\cdot g \\ \frac{\textup{N}}{\textup{m}^2} &= \cancel{\textup{m}}\cdot \frac{\cancel{\textup{kg}}}{\textup{m}^{\cancel{3}}}\cdot \frac{\textup{N}}{\cancel{\textup{kg}}} \\ \frac{\textup{N}}{\textup{m}^2} &= \frac{\textup{N}}{\textup{m}^2} \end{align*}

Se eventuelt https://www.studieportalen.dk/kompendier/fysik/termodynamik/tryk, der siger:

\begin{align*} p &= \rho \cdot h\cdot g+p_0 \end{align*}

hvor p0 er trykket ved søjlens overflade.


Skriv et svar til: Trykket stiger, når dybden stiger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.