Matematik

Opgave 2 En funktion f er givet ved f(x)=4·x^3+x^2-8·x-1 Bestem f´(x)

11. december 2023 af enellerande - Niveau: B-niveau

En funktion f er givet ved f(x)=4*x^3 +x^2 -8*x -1  Bestem f´(x)


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. december 2023 af MentorMath

Hej - Hvor har du problemer?


Svar #2
11. december 2023 af enellerande

Det fordi det er en opgave uden hjælpemidler så ved ikke hvad jeg skal gøre

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. december 2023 af ringstedLC

Det kan ikke da ikke passe, at du godt et halvt år inden eksamen kun kan differentiere m. CAS.

Brug formlerne (122), (123) og (133) i formelsamlingen. Træn differentialregning u. hj.-midler yderligere og skynd dig at blive fortrolig med FS.

Der kan meget vel være en lignende opgave til eksamen u. hj.-midler. FS udleveres til denne del af eksamnen.


Svar #4
11. december 2023 af enellerande

Har mat A så der går længere tid, men det gav ikke noget… andre der faktisk kan hjælpe

Brugbart svar (1)

Svar #5
11. december 2023 af MentorMath

#2

Der er tre ting, der er vigtige :)

1) Differentiation er en lineær proces, der betyder, at vi må differentiere hvert led for sig (ledvis). 

2) Konstanter, der er ganget på en funktion, bliver stående ved differentiation, mens konstanter, der er lagt til (eller trukket fra) giver 0 ved differentiation.

3) Den type funktioner, vi skal differentiere her (kaldet en potensfunktion) differentieres efter reglen

(xn)' = n·xn-1, hvor n er et helt tal.

Det bliver forklaret godt, i denne video: https://www.youtube.com/watch?v=qJivifllPL4&list=PL6LYRnUXprT2Tq-UlbAs28R1VrOlTYSrK&index=5.

Hvis du stadig har problemer, må du endelig skrive igen, så vil jeg gerne forsøge at uddybe.


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. december 2023 af ringstedLC

På nuværende tidspunkt skulle du alligevel være istand til at løse opgaven.

Formelhenvisningerne i #3 er selvfølgelig baseret på det angivne niveau, her B.

I STX A er det formlerne (131), (132) og (143).

\begin{align*} f(x) &= 4x^3+x^2-8x-1 \\ f'(x) &= 12x^2+2x-8 \end{align*}


Svar #7
11. december 2023 af enellerande

Tak Mentormath, det svar kan jeg godt bruge for nu kan jeg huske hvad det handler om, alle kan jo glemme er emme;)

Brugbart svar (0)

Svar #8
11. december 2023 af MentorMath

#7 

Selv tak! Godt at høre :))


Skriv et svar til: Opgave 2 En funktion f er givet ved f(x)=4·x^3+x^2-8·x-1 Bestem f´(x)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.