Kemi

Opgave om Benzoesyre

12. december 2023 af SkolleNørd - Niveau: B-niveau
Nohlf der kan hjælpe med de delopgaver i det jeg har vedhæftet? Gerne ned forklaringer så jeg firstår baggrunden.

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. december 2023 af Lektiehjælp2023

A: Benzoesyre er en svag syre, som har en pKs på 4,2 og derfor kan du bruge pH-formel for svage syre - Bemærk at pKs-værdien kan du slå op 

pH=1/2(pKs-log(Cs))

Så Indsætter du den kendte værdi 

pH=1/2(4,2-log(0,010))=3,1


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. december 2023 af mathon

Da den tilnærmede formel
i #1 ikke længere er gang-
bar i gymnasiet:

\begin{array}{llllll}&& \underset{c-\alpha\cdot c}{C_6H_5COOH}\;+\;H_2O\;\rightleftharpoons \;\underset{\alpha\cdot c}{C_6H_5COO^-}\;+\;\underset{\alpha\cdot c}{H_3O^+}\\ \textup{ligev\ae gtsbr\o k:}\\&& \frac{\left [ C_6H_5COO^- \right ]\cdot \left [H_3O^+ \right ]}{\left [C_6H_5COOH \right ]}=10^{-pK_s}\\\\&& \frac{ \left [H_3O^+ \right ]^2}{0.010-\left [H_3O^+ \right ]}=10^{-pK_s}\qquad 0<\left [H_3O^+ \right ]<0.010\\\\&& \textup{solve}\left (\frac{ x^2}{0.010-x}=10^{-4.18},x \right )\mid0<x<0.010\\\\&& x=\left [ H_3O^+ \right ]=0.00078\\\\&& pH=-\log\left (0.00078 \right )=3.1 \end{}


Svar #3
13. december 2023 af SkolleNørd

#2
Da den tilnærmede formel
i #1 ikke længere er gang-
bar i gymnasiet:



Man kan da godt bruge den fornævnte formel, for det er jo bare pH-værdien der skal findes? Eller er det ikke på et højt nok niveau?

Brugbart svar (0)

Svar #4
14. december 2023 af mathon

Selvfølgelig kan du "bruge" den. Blot ikke i en eksamensaflevering.


Svar #5
14. december 2023 af SkolleNørd

#4
Selvfølgelig kan du "bruge" den. Blot ikke i en eksamensaflevering.


Ja, men hvor i alverden finder du ud af hvilken pKs-værdi du bruger?
Det ligner noget pladder for kan ikke finde en sammenhæng fra det første til det sidste.

Brugbart svar (0)

Svar #6
15. december 2023 af mathon

pKs-værdien for benzoesyre slår du op.


Svar #7
15. december 2023 af SkolleNørd

#6

pKs-værdien for benzoesyre slår du op.

Hvordan ved du at det er den formle du skal bruge (formeln hvor du bruger x)? Jeg forstår ikke hvilke formler man bruger hvornår og kan heller ikke huske det. Har du et link, hvor man kan få det forklaret lidt bedre?


Brugbart svar (0)

Svar #8
15. december 2023 af Lektiehjælp2023

#7
#6

pKs-værdien for benzoesyre slår du op.

Hvordan ved du at det er den formle du skal bruge (formeln hvor du bruger x)? Jeg forstår ikke hvilke formler man bruger hvornår og kan heller ikke huske det. Har du et link, hvor man kan få det forklaret lidt bedre?

Burde stå i din lærebog 


Svar #9
15. december 2023 af SkolleNørd

#8
#7
#6

pKs-værdien for benzoesyre slår du op.

Hvordan ved du at det er den formle du skal bruge (formeln hvor du bruger x)? Jeg forstår ikke hvilke formler man bruger hvornår og kan heller ikke huske det. Har du et link, hvor man kan få det forklaret lidt bedre?

Burde stå i din lærebog 

HAr ikke en lærebog med alle formler for hvonrå man bruger dem??


Brugbart svar (0)

Svar #10
15. december 2023 af Lektiehjælp2023

#9
#8
#7
#6

pKs-værdien for benzoesyre slår du op.

Hvordan ved du at det er den formle du skal bruge (formeln hvor du bruger x)? Jeg forstår ikke hvilke formler man bruger hvornår og kan heller ikke huske det. Har du et link, hvor man kan få det forklaret lidt bedre?

Burde stå i din lærebog 

HAr ikke en lærebog med alle formler for hvonrå man bruger dem??

Hvilken bog benytter i ?


Brugbart svar (0)

Svar #11
15. december 2023 af M2023

#6. pKs-værdien for benzoesyre slår du op.

Se eventuelt https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=399721.


Brugbart svar (0)

Svar #12
16. december 2023 af mathon


Skriv et svar til: Opgave om Benzoesyre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.