Projektopgaven (9. kl.)

forandring projektopgave 9. klasse

05. januar kl. 11:20 af børge1234567890

hej allesammen jeg har brug for hjælp. om 2 uger skal jeg have projektopgave hvor vores hovedeemne er forandring og jeg kan ikke finde på nogle ideer

mvh Børge


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. januar kl. 11:49 af trnnlsn888

forandring er meget bredt og kan stort set dække alt

hvad interesserer du dig for?

hvilke fag kan du bedst lide / er god til?

hvad synes du kunne være spændende at skrive om?


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. januar kl. 11:55 af Eksperimentalfysikeren

Du kan prøve at finde gamle og nye gadebilleder, hvor man kan se, at der er sket en forandring. Der kan være tale om, at der er bygninger, der er blevet revet ned og nye bygninger, der er kommet til. Der kan også være ændringer i, hvordan gadens belægning er. Gamle billeder kan du finde mange af på nettet. Der er også nye billeder og, hvis du mangle et bestemt nyt billede, kan du selv tage det.

Et eksempel fra København er Strøget, hvor der tidligere var fortov og kørebane, mens der nu er samme belægning i hele bredden. Du kan så skrive om, hvorfor der er sket denne forandring, og hvilken betydning, det har i dag. 

Et helt andet område er forandringen i uddannelsessystemet og karakterskalaerne. Indtil ca 1960 havde man en hovedskole fra 1. til 5. klasse, en mellemskole, 1. til 4. mellem, realklasse eller gymnasium. Karakterskalaen var slet (slet), mådeligt (mdl), temmelig godt (tg), godt (g), meget godt (mg) og udmærket godt (ug). Der var undertrin, der blev angivet med +(kaldet kryds) eller -. Man talte også om ug med kryds og slange, hvilket ikke var en eksisterende karakter, men blev brugt i daglig tale om det ekstraordinære,

Det blev ændret til 1. til 7. klasse eftrfulgt at 1. til 3, real. og gymnasiet efter 2. real eller 3. real. karaktrskalaen blev 00, 03, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11,13, hvor 11 svarede til ug og 13 var det ekstraordinære.

Det nuværende system kender du nok mere til, end jeg gør.

Jeg har ikke omtalt "sidegrenene". Der var tidligere en opdelig efter boglige evner. Der var en fri mellem, og senere en opdeling i boglig og praktisk linie.

Du kan også se på udviklingen i kommunikation. Langt tilbage benyttede man bål (bauner) til at sende meddelelser, Senere kom den optiske telegraf, den elektriske telegraf, telefonen, radiotelegrafen, fjernskriveren, billedtelegrafen, lydradioen, fjernsynet, datatransmission, Internettet osv. Hvilke ændringer har det medført i dagligdagen? (Efter krigen var der materialemangel. Det tog 3 måneer at få en telefon!).


Skriv et svar til: forandring projektopgave 9. klasse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.