Matematik

Cirkel

11. januar kl. 21:06 af Dårligtilmat12 - Niveau: B-niveau
Hejsa, jeg sidder med en opgave som skal løses uden hjælpemidler. Har prøvet gå igang flere gange men kan ikke finde ud af det. Hvis det kan lade sig gøre at få hjælp til hele opgaven vil det være dejligt
Vedhæftet fil: IMG_3720.jpeg

Svar #1
11. januar kl. 21:09 af Dårligtilmat12

Har en fornemmelse om at man ksal bruge formlen punkt til linje i den ene opgave men ved det ikke

Brugbart svar (0)

Svar #2
11. januar kl. 22:28 af M2023

#0. Jeg indsætter et redigeret billede.

Vedhæftet fil:2083265.jpeg

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. januar kl. 22:45 af MentorMath

#0

Hej - I første omgang, en forklaring til a) (bilag vedhæftet) :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. januar kl. 22:46 af MentorMath

Bilag til #3:


Svar #5
11. januar kl. 23:16 af Dårligtilmat12

Hold da op det var meget til 1 opgave og nu kan jeg bedre forstå jeg ikke kunne finde ud af den xD, er det muligt at få hjælp til de sidste 2 også?

Brugbart svar (0)

Svar #6
11. januar kl. 23:23 af MentorMath

Hej igen - Ja, der var en del, så det skal du ikke være ked af ,:) 

Jeg vil gerne kigge på de to sidste og forsøge at hjælpe med det også. Jeg skriver ned med musen, så det tager nok lige lidt tid, da det ikke er det mest optimale.


Svar #7
11. januar kl. 23:33 af Dårligtilmat12

Du er en helt uden en kappe

Brugbart svar (1)

Svar #8
11. januar kl. 23:37 af ringstedLC

\begin{align*} \textbf{b)}\\ d(x) &= \sqrt{\bigl(x-x_C\bigr)^2+\bigl(y-y_C\bigr)^2} &&,\;P=(x,y)\\ &= \sqrt{\bigl(x-x_C\bigr)^2+\bigl((x-2)-y_C\bigr)^2} \\ d(x) &= (...) \\\textbf{c)}\\ d\,'(x) &= 0\Rightarrow x_0=...\Rightarrow y_0=... \end{align*}


Svar #9
11. januar kl. 23:41 af Dårligtilmat12

Når du skriver xc skal det så forstået som i x_c eller x*c ?

Brugbart svar (0)

Svar #10
11. januar kl. 23:44 af MentorMath

Forklaring til b) (vedhæftet).

Tilføjelse: jeg kan se, at der er allerede er blevet givet et svar i #8. Det er det samme, der er på banen i b), bare skrevet op på to forskellige måder :)

Har du stadig brug for hjælp til c), eller giver den mening ud fra svaret i #8?


Svar #11
11. januar kl. 23:53 af Dårligtilmat12

Forstår intet af c i svaret #8

Svar #12
11. januar kl. 23:55 af Dårligtilmat12

Din besvarelse giver meget mere mening fordi der også er tekst der forklare hvad du gør og hvorfor du gør det

Svar #13
12. januar kl. 00:10 af Dårligtilmat12

Dog er der en ting jeg ik kan læse, det er der hvor du skriver” Da P ligger på linjen l, et eller andet, så gælder at…

Brugbart svar (0)

Svar #14
12. januar kl. 00:11 af MentorMath

Mange tak!

Jeg har prøvet at vise c) yderligere (bilag).

PS. Der skulle selvfølgelig have stået -6x i andet led under kvadratroden i opgave b). Det var lige en skrivefejl..


Brugbart svar (0)

Svar #15
12. januar kl. 00:17 af MentorMath

#13

Er det P ∈ l du tænker på?

I så fald, er det bare den matematiske måde, kort at skrive, at punktet P ligger på linjen l. Hvis ikke I bruger tegnet i undervisningen, og du derfor ikke er fortrolig med brugen, kan du vælge at undlade det. 

Hvis du blot skriver P ∈ l, vil din lærer dog helt sikkert vide hvad du mener :)


Svar #16
12. januar kl. 00:23 af Dårligtilmat12

Ja det var det jeg tænkte på

Brugbart svar (0)

Svar #17
12. januar kl. 00:30 af MentorMath

Super! 

Giver det også mening nu, i #14?


Svar #18
12. januar kl. 00:50 af Dårligtilmat12

Ja, mange tak for hjælpen jeg har et sidste spørgsmål til en del opgave. Opgaven lyder således Benyt modellen til at bestemme væksthastigheden for udviklingen i befolkningstallet på Færøerne i år 2015. Man må gerne bruge hjælpemidler til denne opgave men er i tvivl om de vil have en forklaring med ord eller om jeg skal skrive en eller anden funktion inde i maple

Svar #19
12. januar kl. 00:52 af Dårligtilmat12

Det er c’eren i denne opgave, de andre to har jeg fået lavet
Vedhæftet fil:IMG_3721.jpeg

Brugbart svar (0)

Svar #20
12. januar kl. 01:04 af MentorMath

Når der står “brug modellen til at bestemme.. “ er det altid et tal eller en konkret værdi vi skal finde.
Vi skal bruge regneforskriften, som du har fundet i a).
Væksthastigheden i et punkt, er lig med differentialkvotienten (hældningen i punktet).
Vi skal altså differentiere funktionen og indsætte x = 15 i udtrykket for den afledede funktion, N’(15).
Hertil ville jeg som konklusion skrive noget i retning af: “Altså vokser befolkningstallet, i år 2015, med N’(15) (= resultatet) pr. år.

Forrige 1 2 3 Næste

Der er 44 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.