Fysik

Resistansen og resistivitets koefficienten i en DC - jævnstrømsmotor

30. januar kl. 13:09 af DoctorManhatten - Niveau: Universitet/Videregående

Mangler forslag til hvordan man finder resistivitets koefficienten når man hverken kender denne eller sågar Resistancen (modstanden)?

R=\rho *\frac{l}{A}

Længden (l) samt tværsnitsarealet (A) af den elektriske leder kendes på forhånd. 

Jeg ved godt at man sikkert kan slå resistivitets koefficienten op for et givet materiale i en databog. Men dette er jeg ikke interesseret i. 

I stedet ville jeg gerne hvis resistivitets koefficienten eller Resistancen kunne udledes ud fra følgende:

Kendt (RPM - Rotation per minute)

Kendt (strømfrekvens - Hz)

Kendt (antallet af poler i statoren - p)

Kendt (Den synkroniserede motorhastighed - Ns)

N_{s}=\frac{120*f}{p}

Kendt (Slip)

Slip=\frac{\left ( N_{s}-RPM \right )}{N_{s}}


Svar #1
31. januar kl. 09:00 af DoctorManhatten

Hvis mit spørgsmål skulle have givet anledning til panderynker, så lad mig omformulere mit spørgsmål. 

Kan man ved nærmere undersøgelser af DC - motoren finde armaturets modstand, armaturets strømstyrke og/eller modstandens resistivitet blot ved at se hvorledes DC - motoren er designet mht. til alt?

Som sagt så er jeg ikke interesseret i at slå nogle værdier op i tabelbog eller at foretage nogle konkrete målinger ved hjælp af et multimeter. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. januar kl. 14:29 af ringstedLC

Du har formentlig en "ubekendt" DC-motor, en "black-box" (dog kendes L og A) som skal forsynes for at køre.

Det svarer stortset til, at du skal få en glødepære eller en lysdiode, uden nogen data, - altså hverken nominel strøm, spænding eller effekt, til at lyse og så blot ønsker dig at kende R.

Dét vil nok gå galt.

- Modstand bestemmes eksperimentalt med Ohm' lov eller ved kendt resistivitet af en homogen og regulær leder med:

\begin{align*} R &= \rho \cdot \frac{L}{A} \end{align*}

Resistiviteten ρ er en materialeegenskab, der mig bekendt, bestemmes eksperimentelt ved fx at lede strømmen I gennem en klods eller cylinder med et tværsnitsareal A (m2) og længden L (m) ved en spændingsforskel U:

\begin{align*} \rho &= \frac{U}{I}\cdot \frac{A}{L}=R\cdot \frac{A}{L} \end{align*}

Så uden opslag eller målinger kommer du nok ikke videre.

Vedr. titlen: En DC-motor er en jævnstrømsmotor.


Skriv et svar til: Resistansen og resistivitets koefficienten i en DC - jævnstrømsmotor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.