Matematik

Bestem den samlede lodrette påvirkning kræfterne forårsager.

15. marts kl. 20:54 af Chrishtxeren

Hej folkens,

Jeg sidder med min aflevering lige nu, og er ret forvirret med hvad min lærer mener, hvis i kunne forklare opgaven eller hvad han mener med det han siger, kunne det være meget dejligt! (Der er også et billede af opgaven for at kunne forstå opgaven nemmere)

Opgaven:

En bjælke i en konstruktion er påvirket af kræfterne vektorene F1, F2 og F3 som vist på billedet

a)Bestem den samlede lodrette påvirkning kræfterne forårsager.


Hvad min lærer sagde:
Når kræfterne ikke peger lodret ned, så har de både en lodret og en vandret komposant svarende til kateterne i en retvinklet trekant. Så lægger du bare alle de relevante kateters længder sammen og tager højde for fortegn (retning).

P.S: jeg skal kun have hjælp med opgave a), mega mange tak på forhånd!


Brugbart svar (1)

Svar #1
15. marts kl. 22:00 af Eksperimentalfysikeren

Hvis du har to kræfter, der virker fra samme punkt, kan du tegne et parallelogram, hvor de to kræfter danner to af siderne og to linier parallelle med kræfterne danner de to andre sider. Diagonalen i parallellogrammet er  så en kraft, der alene ville give samme resultat, som de to kræfter til sammen. Det kaldes kræftrnes parallellogram. Det, du skal gøre i denne opgave, er at gå den modsatte vej. Du skal tegne et parallellogram, hvor det ene par af parallelle sider er lodret og det andet par er vandret, altså et rektangel. Det skal tegnes, så den givne kraft er diagonal i rektanget. Den ene lodrette side og den ene vandrette side er så to kræfter, der tilsmmen giver den kraft, der er opgivet. Du skal kun bruge den lodrette. Du gør det for hver af de givne kræfter og adderer resultatet til sidst.


Brugbart svar (1)

Svar #2
15. marts kl. 22:09 af SuneChr

.SP 150320242209.PNG

Vedhæftet fil:SP 150320242209.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. marts kl. 22:15 af Eksperimentalfysikeren

Den grønne  pil DE skulle være ED-


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. marts kl. 22:52 af SuneChr

Jo, jeg gik den anden vej:   DE = - ED
Sammenlægningen af længderne, med fortegn, fik jeg ikke med i den nederste tekst.


Brugbart svar (1)

Svar #5
16. marts kl. 11:28 af M2023

#0. Man regner positiv retning opad for den lodrette komposant og mod højre for den vandrette.

Den resulterende lodrette komposant er: -(3 kN)·sin(40°) + (4 kN)·sin(15°) = -0,89 kN. Det vil sige, at den er rettet nedad og har størrelsen 0,89 kN.

Den resulterende vandrette komposant er: -(3 kN)·cos(40°) + (4 kN)·cos(15°) = 1,6 kN. Det vil sige, at den er rettet mod højre og har størrelsen: 1,6 kN.


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. marts kl. 21:53 af SuneChr

# 5                 "Den resulterende lodrette komposant er: ..."       Dertil skal lægges |F1| = 2 kN
 


Brugbart svar (0)

Svar #7
21. marts kl. 09:42 af M2023

#5. Rettelse,,,

#0. Man regner positiv retning opad for den lodrette komposant og mod højre for den vandrette.

Den resulterende lodrette komposant er: -2 kN - (3 kN)·sin(40°) + (4 kN)·sin(15°) = -2,89 kN. Det vil sige, at den er rettet nedad og har størrelsen 2,89 kN.

Den resulterende vandrette komposant er: -(3 kN)·cos(40°) + (4 kN)·cos(15°) = 1,6 kN. Det vil sige, at den er rettet mod højre og har størrelsen: 1,6 kN.


Skriv et svar til: Bestem den samlede lodrette påvirkning kræfterne forårsager.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.