Oldtidskundskab

Spg. til Iliaden

18. maj 2005 af Sabrina (Slettet)
Hej alle!
Jeg har brugt det meste af dagen på at sætte mig ind i de første 3 sange i Iliaden. Jeg er dog stødt på forskellige ting, som jeg ikke lige forstår, hvorfor jeg håber, der er nogen herinde, som vil være mig behjælpelig :)

1) I starten af 1. sang bærer Chryses "sit gyldne scepter med uldbånd viet til skytten Apollon". Kan nogen forklare, om det symboliserer noget scepteret eller uldbåndet? Synes ofte der indgår et scepter i en eller anden sammenhæng.

2) Når der står "achaiernes sønner", menes der så den achaiske hær?

3) Thetis' siger i 1. sang til Zeus om Apollon: "Hævd mig Achilleus' ære, bestemt som han er til at leve kortest af alle."
Har Achilleus en dødsdom hængende over hovedet?`

4) Hvem er Odysseus? Der står ikke rigtig noget om ham i min bog om antikkens mytologi.

5) Agamemnon har i 2. sang et scepter, som han giver til Odysseus, da han skal få archaierne til at blive og kæmpe. Hvilken (symbol)værdi / betydning har scepteret? - lidt i forlængelse af spg. 1

6) I 2. sang vers 134 står "Ni af den mægtige Zeus' henrullende år er der gået". Har Zeus sagt til achaierne, at de efter en bestemt årrække skal vælte Troja? Forstår ikke lige den sætning.

7) Achaierne tog til Troja for at erobre Helene tilbage, ikke sandt? Er det virkelig derfor, de har været derovre og kæmpet i 9 år?

8) I 2. sang taler Odysseus om enevælge >

Pyh, det var en del spørgsmål, men hvis blot nogen gider bidrage med lidt af deres viden, ville jeg være rigtig taknemmelig :)

Held og lykke til jer alle her i eksamenstiden!

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. maj 2005 af Astrid (Slettet)

1: Nej, jeg mener ikke det har en relevant betydning.
Illiaden er skrevet i daktylisk hexameter (speciel "rytme"), og for at få rytmen til at gå op, benytter man så et epileton ornans. Et epileton ornans har meget lidt - hvis overhovedet nogen relevans.

Andre eksempler på brugen af epiteton ornans kunne være:

"benskinneklædte achaier"
"Sølvbuevæbnede gud"
"fodrappe helt Achilleus"
"øjenspillende pige"

Held og lykke med læsningen.

- Astrid

Brugbart svar (0)

Svar #2
18. maj 2005 af Astrid (Slettet)

Ang. spm. 8, så har jeg også oplevet dette i Illiaden - dog har jeg kun gennemgået det afsnit, du taler om, ekstensivt, så kan ikke sige om det er tilfældet her.

Det, du taler om, kaldes mundtlig inkonsistens, hvilket betyder mangel på sammenhæng. Denne mangel på sammenhæng er forårsaget af det faktum, at Illiaden er en mundtlig overleveret fortælling, og der er derfor sneget sig fejl med ind i kronologien undervejs.

Et andet eksempel på mundtlig inkonsistens findes i Illiadens sidste del:

I 24. sang gøres vi opmærksom på, at skæbnen styres af guderne:

"Altid står der i hallen hos Zeus to tønder på gulvet, én med det gode de gir, og én med det onde de sender. Den som den lynglade Zeus gir ligelig blanding af begge, lider snart ondt i sit liv, snart lever han herlige stunder."

- men men men... I 22.sang siges der at skæbnen står over guderne:

"Zeus, du der glimter med torden i skyen, hvad er det du siger! Sådan en dødelig mand hvis skæbne for længst er forfalden, tænker du på at befri for dødens skingrende onde!"

Disse to oplysninger passer ikke sammen - igen et eksempel på en fejl forårsaget mundtlig inkonsistens.


Håber det hjalp det hele lidt på plads.
- Astrid

Brugbart svar (0)

Svar #3
18. maj 2005 af Astrid (Slettet)

Ang. smp. tre, så lyder forklaringen lidt indviklet, men den lyder således:

I de græske sagn er det sådan, at man enten har høj ære + kort liv, eller omvendt: langt liv + lile ære.

Achilleus er som af havgudinden Thetis. Thetis lever evigt, og samtidig har hun en høj ære eftersom hun jo er en gud.

Hendes søn Achilleus har en fader tilhørende menneskerne, og er derfor ikke selv udødelig - ergo: Hans liv er kort, og derfor burde han så istedet have en høj ære.
Denne ære har Agamemnon imidlertid krænket på det groveste ved at stikke af med Brisëis, som jo er Achilleus' pige, og derfor beder han så sin moder Thetis tale med guden Zeus om assistance. Achilleus vil have sin moder til at bede Zeus om at lade Trojanerne vinde krigen, så Agamemnon igen kan komme krybende tilbage til Achilleus for at bede om hans hjælp, da dette vil give Achilleus sin ære tilbage, og samtidig krænke Agamemnons'.

Spørg endelig hvis du har svært ved at forstå min forklaring - det er lidt svært at formulere på skrift:-)

- Astrid

Svar #4
19. maj 2005 af Sabrina (Slettet)

Til Astrid:

Virkelig mange tak for dine svar! :)

I dag sad jeg og læste det sidste af det, som vi opgiver fra Iliaden. Her stødte jeg også på nogle spørgsmål, som du måske gad besvare? :$

a) De skaiiske porte er godt nok portene ind til Troja, ikke sandt?

b) Er det tilfældigt, at Athene et sted kaldes for hærgergudinden? (6. sang vers 279)

c) I 6. sang (vers 358) siger Helene således til Hektor "Ond er den skæbne vi fik af Zeus for siden at blive emne for menneskers kvad i kommende generationer" - hvad menes med 'menneskers kvad'? Troede Zeus var på troernes side?

d) Hvem er dødens gudinder? (9. sang vers 411)

e) i mine noter stødte jeg på ordet "demeti". Du skulle vel ikke vide, hvad det betyder?

Ville blive glad, hvis bare du gad at besvare ikke par stykker af ovenstående spørgsmål :)

Svar #5
19. maj 2005 af Sabrina (Slettet)

Hej igen Astrid :)

Mens jeg læste dit svar til spg. 3, kom jeg til at tænke på, hvor du har denne viden fra? Er det blot noget, som din lærer har fortalt i timerne?

Ang. spg. 3 er et langt liv så ensbetydende med, at man er udødelig - altså en gud? Så alle dødelige har et kort liv + en høj ære (helst)?

Svar #6
19. maj 2005 af Sabrina (Slettet)

Homerisk lignelse betyder godt nok bare, at en situation beskrives gennem en sammenligning, ikke? Og at dét, der sammenlignes med, kommer til at blive fremhævet?

Svar #7
19. maj 2005 af Sabrina (Slettet)

Jeg har lige en allersidste ting ;)

I 9. sang vers 98 står om Agamemnon: "Zeus har givet dig scepter ligesom lovsigeret til at lede de mange du styrer."
Kan du forklare denne sætning?
Har Zeus givet Agamemnon et scepter, som giver ham retten til at være konge og derfor styre befolkningen?

Der står nogle vers længere nede om Agamemnon "ætling af Zeus". Hvad betyder ætling?
Jeg troede forresten, at Zeus holdt med troerne (jf. Thetis bøn til ham)

Brugbart svar (0)

Svar #8
19. maj 2005 af Astrid (Slettet)

Hej Sabrina!

Ja, det er noget vi har gennemgået på klassen - som du nok kan regne ud, så er jeg belønnet med en gudsbenovet oldlærer - den mand ved alt ,hvad der er værd at vide:-)

Ang. spm. 3, så behøver et langt liv ikke nødvendigvis betyde, at man er udødelig eller en gud. Man kan som menneske også leve et langt liv, men til gengæld har man så ikke så stor en ære, som hvis man levede et kort liv. Dette princip kaldes balanceprincippet, og forklares faktisk bedst i det citat fra 24. sang, jeg skrev tidligere.

Altså: kort liv - høj ære
langt liv - lav ære.

Desværre har vi ikke gennemgået 6. sang... Får nok lidt problemermed at hjælpe dig her, men vil meget gerne prøve.
Giv mig lidt tid, så vender jeg stærkt tilbage :-)

- Astrid

Brugbart svar (0)

Svar #9
19. maj 2005 af 1. Charlotte (Slettet)

Hey - jeg kan også være lidt med. Kunne selv godt li' oldtidskundskab sidste år! Takket være vores mest perfekte lærer, som nu har fugt sine drømme og blevet arkæolog et sted nede sydpå..
Nå, men nok om det. Selv er jeg super lige netop til Iliaden (jeg kom også til at læse den hele...). Jeg ved ikke, om jeg er enig i alt, hvad Astrid skriver om Achilleus. Men da jeg ikke helt husker, præcis hvad svaret ellers skulle være, vil jeg foreløbig være stille, indtil jeg har anskaffet mig mine noter fra dengang. Så vender jeg stærkt tilbage (nok på lørdag).

Men ellers kan jeg sige, at en homerisk lignelse er så vidt jeg husker, f.eks. at Athene kaldes den liljearmede (hvis det da er hende, der er det).

Zeus holder ikke nødvendigvis med nogen specielt. Han hælder lidt til den ene og den anden side. Men jo, oftest er det vist trojanerne, han holder med i Iliaden.

Og jo, de skaiiske porte er portene i den store mur udenom Troja.

Tilfældigt om Athene kaldes hærgergudinden.. Altså hun er jo en krigsgudinde, der er skyld i store dele af krigene omkring Troja (ifølge sagnet selvfølgelig).
Dette leder mig til dit oprindelige spørgsmål 7 om hvad der overhovedet blev kæmpet om så længe.. Jo, altså der var jo den smukke Helene. Men i virkeligheden lå Troja ved et stræde ind til Sortehavet (eler i hvert fald et eller andet hav). Der var en vigtig handelsrute for grækerne (eller det blev det i hvert fald senere - man har fundet spor af græske ting omkring havet). Det siges desuden, at der var en strøm i strædet, der gjorde det svært at undgå at ryge direkte ind i Troja, når man sejlede igennem. Trojanerne vidste godt dette, og det var jo enormt smart at opkræve told og skat ved passage forbi Troja..

Brugbart svar (0)

Svar #10
19. maj 2005 af Astrid (Slettet)

b): Det er ikke tilfældigt at Athene kaldes hærgergudinden, eftersom hun jo er krigsgudinde. Dog tror jeg ikke det har nogen speciel relevans i det afsnit, du her omtaler.

Ang. den homerske lignelse, så har du ret. Skulle du være så heldig at komme op i sådan en til eksamen kunne du evt. drage en parallel til 24. sang l. 480-483, hvor Homer ved hjælp at en sådan lignelse beskriver Achilleus.

Til dit spm. vedrørende det sceptor, Zeus har givet Agamemnon, så tror jeg der står således, fordi Zeus i det feudale hieraki er den eneste, der befinder sig over Agamemnon.

Det feudale hieraki i Illiaden ser således ud:

guderne (dvs. Zeus + de andre guder)
- over -
Agamemnon
- over -
underkongerne Achilleus, Odysseus og Aias.
Under disse befinder sig så de menige soldater.

Brugbart svar (0)

Svar #11
19. maj 2005 af Astrid (Slettet)

Hej Charlotte!

Går ud fra, at det, du hentyder til ang. mit svar omkring Achilleus må være mit indlæg nr. 3
Min besvarelse er gjort ud fra begrebet balanceprincippet. (what goes up, must come down - lykke og ulykke skal fordeles ligeligt) og netop derfor forholder det sig således.

Generelt for græske tragedier er, at de handlingen udspilles efter Fortunae-Rota-princippet, hvilket igen er et eksempel på benyttelsen af balanceprincippet.


Håber du kan nikke genkeldelse til dette? Vi har talt meget om det på klassen med vores superdygtige oldlærer:-)

Ser frem til at høre fra dig - kunne være spændende at høre flere forsk. bud på hvordan det skal tolket:-)

Tanker
- Astrid

Brugbart svar (0)

Svar #12
19. maj 2005 af molle18 (Slettet)

Tusind tak!

Brugbart svar (0)

Svar #13
19. maj 2005 af 1. Charlotte (Slettet)

Hej Astrid
Jo helt sikkert - jeg er også helt enig i dette punkt, men jeg mente bare, at der var en speciel grund til at Achilleus har et kortere liv. Jeg kan bare ikke huske det helt præcist, så jeg ville ikke lige komme nærmere ind på det (jeg er måske ude, hvor jeg ikke kan bunde)

Brugbart svar (0)

Svar #14
20. maj 2005 af Astrid (Slettet)

Hej igen, Charlotte!

Mente egentlig bare det var fordi Achilleus var en daimon, altså en halvgud, at han havde et kortere liv end de andre guder, og derfor "fortjente" en højere ære.
Der kan selvfølgelig være flere muligheder, så vil meget gerne høre fra dig når du kommer i tanke om det:-)

- Astrid

Brugbart svar (0)

Svar #15
20. maj 2005 af *A* (Slettet)

Charlotte og Astrid (og alle jer andre!)

Er interesseret i at vide hvordan i læser til old. Satser på en karakter i det udmærkede leje, men hvordan opnåes det bedst. Ved at læse teksterne i gennem flere gang, kunne sit baggrundsstof eller?

Brugbart svar (0)

Svar #16
20. maj 2005 af Astrid (Slettet)

Hey *A*!
Jeg er godt nok ikke startet på at læse op til old endnu, men regner med at læse alle mine noter grundigt igennem (har ret omfattende noter, da jeg har en super-lærer:-) samtidig med at jeg læser alle de henvisninger+ citater jeg har skrevet i noterne. Er der nogle tekster det kniber med at huske, læser jeg selvfølgelig disse op igen, men ellers nøjes jeg med noterne. Hvordan gør i andre?

Brugbart svar (0)

Svar #17
20. maj 2005 af *A* (Slettet)

Læser teksterne op og understreger vigtige passager og regner så med at lave opsummerende noter for hver tekst

Brugbart svar (0)

Svar #18
20. maj 2005 af Ea (Slettet)

mht. at achilleus' liv:
da han skulle bestemte sig til om han ville drage med til troja, kom hans moder til ham, der jo er gudinde, og fortalte ham hvad hans skæbne ville blive, hhv. hvis han blev hjemme eller tog afsted.
Hvis han blev hjemme ville han leve et langt liv med familie osv. til gengæld ville han aldrig blive kendt i historien for de kommende generation, hvorimod hvis han dragede med til Troja, ville han godt nok få et kort liv, men til gengæld ville man i fremtiden vide hvem han var, altså ville han blive en historisk kendt person.
Dette viser sig jo så i at han dog afsted, og vi idag kender til ham...
Dette er grunden til at han er bestemt et kort liv og det hænger altså også lidt sammen med balanceprincippet som Astrid var inde på.
mvh. Ea

Svar #19
20. maj 2005 af Sabrina (Slettet)

Mange tak for jeres bidrag Astrid, Charlotte og Ea! Det er fantastisk, at nogen er så hjælpsomme :)

Til Charlotte:
Ang. dit svar til spg. 7; Så Troja var med andre ord en strategisk god by at indtage?

Til Ea: Står dette et sted i Iliaden eller i "Antikkens mytologi"? Mere så jeg bare har en lille reference på det.

Til jer alle 3:
Der står nogle vers længere nede om Agamemnon "ætling af Zeus". Hvad betyder ætling?

God weekend! :)

Brugbart svar (0)

Svar #20
20. maj 2005 af Ea (Slettet)

til sabrina
jeg ved ikke om det står nogle specielle steder... lærte det i old. timen og skrev det ned..
men det bliver også lidt påpeget i filmen troy, kan ikke huske hvor meget...
men da thetis(hedder achilleus' mor vist) skulle have achilleus blev hun stillet overfor det valg af guderne: enten ville achilleus liv blive kort, men til ære = husket senere
eller et langt liv, og blive glemt/ikke særlig kendt.
kan ikke huske om hun eller achilleus vælger... i filmen gør han det selv, men det er vist nok hende.... dont know.

Forrige 1 2 Næste

Der er 37 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.