Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

Hjælp, forstår det ikke

23. oktober 2011 af annesofia (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej folkens.

 

Har lidt svært ved at forstå nogle begreber i NV, og jeg skal forklarer dem.

 

Begreber:                                 

At arbejde deduktivt

at arbejde induktivt

Kvalitativ metode/modeller

Kvantitativ metode/modeller

Feltarbejde

Dobbeltbestemmelse

Fejlkilder

 

P.S  Kan i ikke forklare det på en nem måde, så jeg forstår det 

 

På forhånd tak :-).


Brugbart svar (2)

Svar #1
23. oktober 2011 af Booklover (Slettet)

Deduktiv metodisk tilgang er det omvendte af induktiv metodisk tilgang. Ved (hypotetisk-)deduktiv arbejdsgang opstilles der først en hypotese/teori om et givent fænomen, og siden forsøger man dernæst at be/afkræfte omtalte hypotese/teori ved at se på virkelige iagttagelser/foretage eksperimenter som falsificerer/vercificerer hypotesen/teorien. Omvendt går den induktive metode ud på, at man først observerer en række enkelte tilfælde, og herudfra kan man så opstille en generaliserende hypotese/teori om et givent fænomen. 

Se evt. http://www.business.aau.dk/ha/HA/4sem/2005/Metode/Kvantitativ-og-kvalitativ-metode.pdf for en sammenligning af de metodiske kvantitative/kvalitative tilgang. Det er simpelten forskellige metoder, hvormed man kan håndgribe en problemstilling. Det kunne fx være, at du ønskede at undersøge tendensen til rygning blandt unge i dit gymnasium, og her kan du så fx vælge at lave generaliserede kvantitative undersøgelser (eks. spørgeskema), med lukkede svarmuligheder, men tilgengæld større svarprocent, eller fx en mere dybdegående kvalitativ undersøgelse (eks. udvælgelse af enkelte forskellige elever), hvorved svarene bliver mere nuancerede, men svarprocenten ligeledes reduceres. Når man derfor arbejder med kvalitativ/kvanitativ metoder skal man hele tiden være opmærksom på fordelene/ulemperne ved netop at vælge en af disse to metodiske tilgange. 

Feltarbejde har med opsamling af empiri af gøre. 

Fejlkilder kan fx være i forhold til et eksperimentielt forsøg, hvor man skal tage højde for variable som evt. kan have indflydelse på forsøgets resultat, så resultatet bliver anderledes end ventet. Kan også forekomme inden for fx historie/samfundsfag, hvor man skal tage højde for, hvem der siger hvad hvornår og hvorfor og hvordan og hvor ... mv. 


Svar #2
20. november 2011 af annesofia (Slettet)

Mange tak :-D


Skriv et svar til: Hjælp, forstår det ikke

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.