Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

Strålingsbalance

11. oktober 2025 af Barbara100

Jeg skal op til NV-eksamen om to uger. Vi har i vores forløb arbejdet med jordens strålingsbalance, og til det lavet et forsøg. 

Vi skulle udenfor og måle overflader med et pyranometer og et termometer. Vi målte i watt pr. kvadratmeter både for kort- og langbølget stråling. Den langbølgede stråling målte vi dog også i temperatur.

I filen er min gruppes observationer, og jeg føler de er helt forkerte. Fx. ved indstrålingen af sollys ved asfalt nr to og ved det støbte gummi, så er tallet for gummiet meget højere. De to overflader var ellers meget tæt på hinanden. 

Ved de to overfladers udstråling af IR-stråling, så er asfalten også højere, selvom den absorberede mindre sollys. 

Har virkelig brug for en forklaring, min geografi lærer er helt væk. 

Asfalten var forresten lysegrå, og det støbte gummi mener jeg var en lys orange.

Tak på forhånd!

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. oktober 2025 af ringstedLC

Brugbart svar (0)

Svar #2
11. oktober 2025 af ringstedLC

Data for indstråling: Ja, det ser lidt mærkeligt ud, at UV-intensiteten er højere for gummi end for asfalt samtidig med at IR-int. er lavere. Måske var målingerne ikke foretaget i helt samme mængde sollys.

Data for udstråling: Asfaltens albedoeffekt er måske højere end gummiens (hvid kontra orange og/eller blank kontra mat). Derfor reflekteres mere (ca. 97%) af den samlede indstråling for asfalt end for gummi (ca. 69%).

Se eventuelt https://www.experimentarium.dk/klima/drivhuseffekten/

Skriv et svar til: Strålingsbalance

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.