Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

Nv eksamen

22. oktober 2025 af Jasminpigen

Hej 

Jeg fik 02 i NV, og jeg vil gerne finde ud af, hvor meget det påvirker mit samlede gennemsnit. Jeg er lidt bekymret, fordi jeg aldrig har fået 02 i en eksamen før jeg plejede at få 7 eller 10. Jeg er lige kommet fra 9. klasse og gjorde virkelig mit bedste, men NV var en smule svært. Jeg er også lidt nervøs, fordi jeg gerne vil søge videre til en uddannelse, når jeg er færdig, og jeg vil gerne forstå, hvordan det her påvirker mit gennemsnit.

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. oktober 2025 af ringstedLC

Som ved al gennemsnitregning er det de karakterer, der ligger længst fra gnm.-snittet som har størst indvirkning.

Men derudover "vejer" fagene forskelligt på gennemsnittet. Således vejer karakteren i et A-fag mere end et C-fag. Karakteren i NV og AP er vist de "letteste" karakterer.

På https://softit.dk/snit.asp?page=STX kan du eksperimentere med forskellige karakterer og se dit snit.

Svar #2
23. oktober 2025 af Jasminpigen

Hej vi har hyttetur snart på gymnasiet ved du om man skal komme, eller får man fravær hvis man ikke gøre jeg er nemlig lidt i tvivl om jeg har mulighed for at tage med eller ikke? ??

Brugbart svar (0)

Svar #3
25. oktober 2025 af AngelOneOne

Hej,

Det afhænger generelt meget af skolen og din klasse.

Som udgangspunkt, hvis hytteturen er en del af undervisningen (den indeholder undervisning og er noget dine lærere har arrangeret), er det som regel en del af skolens program, og tæller derfor som undervisning. Det betyder, at du som udgangspunkt får fravær, hvis du vælger ikke at tage med.

Hvis det derimod er en frivillig social aktivitet, der er arrangeret af eleverne selv, og ikke indeholder undervisning, får du som udgangspunkt ikke fravær, hvis du vælger ikke at tage med.

Du kan eventuelt se hvad der står i invitationen til hytteturen fra lærerne eller skolen, eller du kan spørge din kontaktlærer/klasselærer, eller studievejlederen. De vil kunne fortælle om hytteturen er obligatorisk eller ikke.

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Skriv et svar til: Nv eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.