Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

Fremlæggelse til NV

15. oktober 2025 af JegVedDetIkkee

Hej,

Jeg skal snart til NV-eksamen og vil gerne høre, hvad der er vigtigst at komme ind på i de første fem minutter af min fremlæggelse. Er der ellers nogle råd til, hvordan man bedst muligt kan præstere for at opnå et 12-tal?

Tak, på forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. oktober 2025 af vmmi

Hej, jeg var oppe i NV sidste år og fik 12, jeg går nu i 2. g. 

Sørge for, at du har skrevet noter i din portfølje (så altså, HA' EN ORDENTLIGT PORTEFØLJE!), for hvis du ikke kan svare på deres spørgsmål, må du gerne tjekke den. Din portefølje skal bestå af alt I har gennemgået ISÆR forsøg! Nu ved jeg ikke hvilke emner I har været igennem, men hvis I har gennemgået respiration og fotosyntese, så få styrt på de reaktioner. 

Vælg et godt forsøg til din fremlæggelse, et der ikke er for langt eller for kort, men har kød på. Derimod print billeder ud af opstilling, og lav en disposition til dem begge og dig selv (dette bliver de bogstaveligtalt imponeret af, da ik mange gør det). 

De første fem minutter skal du egentlig bare gennemå forsøget (vi skulle præsenterer et forsøg) på følgende måde:

Formål

Hypotese

Materialer/opstilling/ udførelse

Konklusion

Herefter stiller de spørgsmål ind til din præsentation og andre ting indenfor forløbet. 

Små fif:

Når du kommer ind skal du bare prøve at virke klar, selvom du er nervøs, smil og sig pænt hej. Ik snak for hurtigt, og prøv at holde øjenkontakt et par gange. Hvis du er notefri scorer du virkeligggg point altsååååå - notefri + god præsentation af forsøg = 7 tal, hvis du så også er god i diskussionsdelen så får du fandme 12. 

Ja ærligt bare læs op som det sidste!!

HUSK INGEN STRESS :)

Svar #2
17. oktober 2025 af JegVedDetIkkee

Tusind tak for svaret. Det er en stor hjælp! :)

Svar #3
24. oktober 2025 af JegVedDetIkkee

Hej igen,

Jeg fik 12! Men det overraskede mig virkelig, hvor anderledes prøven var på mit gymnasium. Vores portfolio var slet ikke vigtig til eksamen, og jeg nåede kun at tale om halvdelen af mit forsøg :)

Skriv et svar til: Fremlæggelse til NV

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.