Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

hejjjjj mig og min veninde skal op i naturfags eksame og vi har trukket Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer og vi skal finde nogen gode forsøg til det er der nogen der har nogen ideer

29. april kl. 09:01 af sarahroennow

Fokusområde:   Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer 

Problemstilling:  Hvordan kan vi sikre rent drikkevand i Danmark i fremtiden, når klimaændringer og forurening truer vores grundvand? 

Arbejdsspørgsmål:  

Fysik/kemi  

Biologi  

Geografi  

Hvordan påvirker forskellige kemiske stoffer (fx nitrat og pesticider) vandets kvalitet? 

Hvilke metoder kan bruges til at rense grundvand, og hvilke fordele og ulemper har de i forhold til miljøet? 

Hvordan påvirker forurening fra landbrug (fx nitrat og pesticider) organismerne i grundvandet og jordens økosystemer?  

Hvilke biologiske processer er afgørende for, at vi kan sikre rent drikkevand i Danmark i fremtiden? 

Hvilke konsekvenser har det for mennesker at indtage stoffer som nitrat og pesticider? 

Hvordan påvirker landbrugets produktion grundvandet i områder som f.eks. Vestjylland, og hvorfor finder man ofte forhøjede nitratværdier netop der? 

Hvor kommer drikkevandsressourcer fra i hhv. Danmark og resten af Skandinavien? 

Hvordan ændrer temperatur og klima vandets kredsløb og hvad betyder det for dannelsen af nyt grundvand? 

Skriv et svar til: hejjjjj mig og min veninde skal op i naturfags eksame og vi har trukket Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer og vi skal finde nogen gode forsøg til det er der nogen der har nogen ideer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.