Psykologi

Rettelse af analyse

08. januar 2012 af Camillaa234 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej allesammen :)

Jeg har fået en case, (som du/I kan læse nedenunder) - Jeg har sådanset analyseret casen, men føler at det jeg har skrevet er forkert og det kunne være så dejligt at få en hjælpende hånd til bare rette eller kigge på det og fortælle hvad det evt kunne gøres bedre? (analysen er vedhæftet)

På forhånd tak :)

DUMME
Dumme, dumme, dumme… Yasmins skrig runger stadigt i ørerne på Christian, da han lader sig dumpe ned i en af lærerværelsets sofaer. Han har lige været igennem en episode, som han godt vil have undværet i sit lærerliv. Jamin i hans første klasse gik fuldstændigt amok, da han forsøgte at mægle i en konflikt mellem hende, Husein og Camilla. Husein løb grædende væk, Camilla stod og stirrede forskrækket, og Yasmin…., ja hun slog vildt om sig, skreg og sparkede, da Christian forsøgte at holde om hende for at få hende til at falde til ro: Dumme, dumme, dumme! Han sad på gulvet med armene stramt om hende, da hans kollega Elisabeth kom ind, sikkert tilkaldt af larmen.
Christian og Elisabeth arbejder i lærerteams sammen, og Christian er glad for samarbejdet. Hun er dynamisk, og de har det sjovt, men han har alligevel nogle gange på fornemmelsen, at hun og hans øvrige ældre og mere erfarne kvindelige kolleger synes, at han er lidt umoden. Han har jo ikke selv børn endnu, men har mindre søskende, trænet puslinge i fodbold og været spejderleder, så…. Men lige her, var det godt hun kom. Hun tager sig af de andre børn i klassen, og da Yasmin er blevet lidt mere rolig eller udmattet, overlader han hende forsigtigt til Elisabeth. Smut ind og få en kop kaffe, siger Elisabeth, og det lader Christian sig ikke sige 2 gange.
Men han har det ikke godt, som han sidder der i sofaen og venter på Elisabeth. Hvad er det med Yasmin? Det ene øjeblik kan hun være det sødeste og kæreste væsen, som alle børnene vil lege med. Hun har en god fantasi. Det næste øjeblik er konflikten brudt ud. Uden at Christian kan gennemskue hvordan og hvorfor, er der pludselig råb og skrig omkring hende. Selv Husein, der plejer at være sej og almindeligvis ikke virker, som om han lader sig gå på af noget, kan få tårer i øjnene, når Yasmin ruller sig ud, skælder ud og smider med tingene.
Fagligt klarer Yasmin sig godt. Hun er kvik, opmærksom og har tilsyneladende let ved at lære. Man kan næsten ikke høre på hende, at hun først kom til landet for 3 år siden og næsten ikke har gået i børnehave. Men nogle gange virker det alligevel, som om hun har svært ved at få de andre børn til at forstå, hvad hun siger.
Christian har prøvet at tage Yasmins raserianfald op til møder med Yasmins forældre, men han synes ikke, at han kommer nogen vegne. Yasmins mor vil hellere tale om de andre børn i klassen Hun oplever, at de behandler Yasmin uretfærdigt, ”fordi vi er anderledes”, og fortæller om ting som viskelædere og fine blyanter, der forsvinder fra Yasmins taske. Yasmin bliver også drillet med sin madpakke, siger moren. De andre børn siger, den lugter mærkeligt.
Yasmins far siger ikke rigtig noget. Han nikker mest og siger ja, og Christian har tænkt på, om han måske skulle prøve at komme til at tale med ham alene. Christians fornemmelse er, at faren ikke rigtig har respekt for skolen, eller i hvert fald ikke rigtig respekt for Christians måde at være lærer på. Det må være lærerens opgave at holde disciplin, har faren sagt, da Christian direkte spurgte ham, om Yasmin også reagerer så voldsomt derhjemme.
Yasmins far har en højere akademisk uddannelse og har – som Christian har forstået det – arbejdet som journalist, inden han kom til landet her. Men Christian ved ikke mere om, hvad historien drejer sig om. Han tror, det er noget politisk, men ved ikke, hvad der er sket, hvordan og hvorfor. Yasmins far har ikke fået arbejde endnu, men Yasmins mor arbejder på sygehuset med rengøring. Der er to yngre søskende i familien, og Christian har på fornemmelsen, at hun ikke altid er kommet hjem om morgenen, når Yasmin går i skole. Men Yasmin er ren og pæn og fin i tøjet – det kan selv Christian se, selvom han ikke interesserer sig så meget for sløjfer – og de andre piger i klassen elsker, hvis kan få lov at frisere hende, fordi hun har sådan et dejligt hår. Så er der fredelige øjeblikke, hvor alt er godt.

1. Beskriv de pædagogiske problemstillinger, der optræder i casen, ud fra henholdsvis læreren Christians og forældrenes perspektiv? Hvordan kan vi derudover forestille os, at situationen ser ud set fra Yasmins side?
2. Analyser casen på ud fra mindst 2 af følgende 3 faglige synsvinkler: En psykologisk, en kulturanalytisk og/eller en sociologisk? Hvordan kan vi forstå, hvad der foregår, hvis vi bruger henholdsvis psykologiske, kulturanalytiske og/eller sociologiske teorier og begreber? I må gerne nøjes med en enkelt teori hentet fra hvert af de 3 fagområder, men selvfølgelig gerne flere, hvis I ser det som relevant. Begrund jeres valg af teori.

Vedhæftet fil: Case1.docx

Skriv et svar til: Rettelse af analyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.