Historie

Terrorisme

03. august 2002 af SP anonym (Slettet)
Så har jeg – og min makker – skiftet emne til Terrorisme ;-)

Jeg har i løbet af sommerferien læst 3 bøger om al-Qaeda, to bøger om den 11. september og 3 forholdsvis lette (målgruppe: 6. - 9. klasses elever) bøger om International terrorisme generelt. Desuden har min makker læst godt 50 avisartikler, som berøre aktuelle problemstillinger – essays, nyhedsanalyser mm.

Men hvad vi egentlig har lidt problemer med, er at få stillet en problemformulering, og dernæst disponeringen for, hvorledes vi vil besvare denne. Vi er også lidt i tvivl om, hvorvidt vi bør afgrænse vores emne, sådan så vi f.eks. kun skal beskæftige os med terrorisme i relation til den 11. september 2001 :~)

Vi har tænkt os, at det endelige produkt skal være en skriftlig opgave, og vi vil gerne beskæftige os med følgende emner (men det kniber med at få sat disse i en fornuftig sammenhæng, så vi til sidst sidder med en problemformulering og disponering):

- En definition af hvad Terrorisme er – evt. en diskussion mht. til problemstillingen; frihedskæmpere eller terrorister?
- Den 11. september 2001, og hvordan denne dag har påvirket verden, både hverdagen, den globale økonomi og politik.
- Osama bin Laden og hans al-Qaeda netværk (primært netværket – ikke så meget om hans barndom f.eks.).
- USA’s erklærede krig mod terrorisme og deres udnævnelse af en ´axis of evil´, som indbefatter en række lande de har tænkt sig at bekæmpe.
- Biologiske, kemiske og nukleare våben generelt.
- Den øgede retssikkerhed, terrorpakker osv. – altså fremtidig bekæmpelse af terrorisme
- Hvad kan vi forvente der sker i fremtiden; findes der f.eks. en anden løsning end krig?

Vi har som sagt lidt problemer med at få sat disse emner ind i en fornuftig sammenhæng – vi er stadig lidt i tvivl, om der skal være massere af underafsnit, eller om vi blot skal skrive en slags kapitler…

Naturligvis skal der også være et titelblad, indholdsfortegnelse, forord, prolog, kildekritiske overvejelser, konklusion, kort, ordregister, personregister, noter og litteraturliste; men at få disponeret alt dette, syntes på nuværende tidspunkt rimelig uoverskueligt :~)

NB! Vi er ikke så glade for at inddrage problemformuleringen direkte i opgaven; f.eks. Kapitel 3: Hvem er Osama bin Laden?

Har du nogen forslag til hvordan en problemformulering kunne se ud, og hvorledes man kunne disponere en sådan opgave, ville vi være meget, meget taknemmelige :-)

Venlig hilsen,

Carl-Johan

P.s. Det er min erfaring, at der altid lige er et par stykker der skal sige, få dig et liv, gør det du bliver bedt om osv. Okay, jeg har fattet jeres budskab! Har i intet konstruktivt – i relation til det jeg kunne bruge lidt hjælp til – at tilføje, så hver så venlig intet at tilføje :)

Svar #1
03. august 2002 af SP anonym (Slettet)

Det ser godt ud, men kommer and på hvor meget I vil yde, der er rimeligt mange punkter, hvis I vil skrive meget godt om hver. Men I er jo to om det. Min lærer kunne ikke lide en lang problemformulering.(sammen med undertekster) spørg jeres lærer om råd, det er jo derfor klasselæren er der for. Lurer lidt hvad klasselæren pladder ud om opgaven i skal lave, om de råd han/hun siger, udover til hele klassen. Selv om læreren siger at han ikke bedømmer efter holdninger han/hun også har tro om!

Lydt til klasselæren, være godt forberedt med informationer, og arbejdsplan. Og at gide at lave noget, være forberedt på at en god opgave skal man yde hverdag, mellem god to dage fri :D, en nogenlunde 3 dage fri. Sådan pøj med opgaven. ( Perioden i alt fem dage.)

Svar #2
03. august 2002 af SP anonym (Slettet)

"Sådan pøj med opgaven. ( Perioden i alt fem dage.)"

Ud fra en periode af fem dage.

Svar #3
03. august 2002 af SP anonym (Slettet)

glemte at skrive navn, anonym der var mig.

Svar #4
04. august 2002 af SP anonym (Slettet)

Jeg ville hvert fald skippe det afsnit om våben. Et sådan teknisk afsnit vil (undskyld formodningen) nok ikke komme fra jeres egen viden, og vil derfor blive en afskrift/referat af en bog omkring emnet, og det er ganske uinteressant; specielt for den lærer som skal læse den.

Svar #5
04. august 2002 af SP anonym (Slettet)

Det ville nok være mere passende at lave en overskrift ala: Hvorfor udgør terrorister en fare (mod det vestlige samfund) og heri komme ind på våben og den frygt det kan skabe.

Svar #6
04. august 2002 af SP anonym (Slettet)

Et rigtigt interessant emne at komme ind på, vil være USA’s tidligere tilknytning til terrorisme. Her tænker jeg på Den Kolde Krig, hvor USA rent faktisk specialtrænede terrorister, herunder en stor del i Afghanistan, for at terrorisere dele af Sovjetunionen.

Dvs. hvis du virkelig vil fordybe dig eller specialisere dig i et bestemt emne, kunne det f.eks. være at redegøre for statsorganiseret terror under den kolde krig, og vurdere hvilke konsekvenser den førte med sig i dag (11. September?).

Svar #7
04. august 2002 af SP anonym (Slettet)

Jean

"Jeg ville hvert fald skippe det afsnit om våben. Et sådan teknisk afsnit vil (undskyld formodningen) nok ikke komme fra jeres egen viden, og vil derfor blive en afskrift/referat af en bog omkring emnet, og det er ganske uinteressant; specielt for den lærer som skal læse den."

Ud fra det kan jeg kun sige, at pga at du ikke er meget inde i våben(biologiske) så er det jo ikke så godt at komme med det du har skrevet. Viden får man ved at læse, og afskrit hjælper ikke, det finder læreren alligevel ud af. Jeg har læs meget om våben og biologiske våben. Og så skrev jeg kun de praktiske ting, som jeg skrev i min opgave i 9. klasse, og at det var billigt osv. Det du skrev kunne lige så godt værer:

"Jeg ville hvert fald skippe det afsnit om Osama bin Laden og hans al-Qaeda netværk. Et sådan afsnit vil (undskyld formodningen) nok ikke komme fra jeres egen viden, og vil derfor blive en afskrift/referat af en bog omkring emnet, og det er ganske uinteressant; specielt for den lærer som skal læse den."

Se synes du ikke det lyder ånssvagt?( undskyld ordet bruget). Man får jo kun viden af at læse, og selv skrive på ens måde. Jeg synes, det er, ulogisk det du skriver.

Svar #8
05. august 2002 af SP anonym (Slettet)

Undskyld. Jeg fik mig vist formuleret lidt dårligt.

Og jo der er skam forskel på et afsnit om våben eller et afsnit om osama bin laden.

Et afsnit om våben vil hvis man går i dybden simpelthen blive af sådan en teknisk grad, at man ikke selv har mulighed for at gøre andet end at referere bogen. Desuden virker en atombombe ikke på to måder; dvs. kildekritik er ikke aktuelt.

Et afsnit om osama bin laden vil derimod give en muligheden for selv at fremstille emnet da der sikkert eksisterer mere litteratur og flere vinkler omkring emnet.

Desuden vil et afsnit om våben virke malplaceret; hvorimod et afsnit om hvordan en terroristgruppe kan være en trussel vil være et muligt emne.

Svar #9
05. august 2002 af SP anonym (Slettet)

hehe det var meget bedre :D

Svar #10
05. august 2002 af SP anonym (Slettet)

Men som jeg ikke er sikker på om du har bemærket det endnu, som jeg lige gjorde.

"Biologiske, kemiske og nukleare våben generelt."

generelt, betyder det ikke lidt om det, altså at man ikke går i små detaljer? Men hvad fanden han kan da vel bare skrive generelt om det og lidt mere, så man også bevæger sig ind i det område. men skal ikke fylde for meget uinterressant med.

Carl - Johan hvornår skal du lave opgaven? synes bare, du går meget op i det, som også er godt, men det er altså meget sjælden, som jeg har oplevet, at hvis man gøre meget meget ud af noget man afleverer, så får man ikke det, som man har fortjent, så jeg skriver ikke mine stile på 2 timer eller mere, jeg sidder på 30 min eller mindre. Men det var jo i folkeskolen.

Skriv et svar til: Terrorisme

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.