Dansk

Klage eller hvad???

10. oktober 2003 af SP anonym (Slettet)
Hey alle sammen.
Jeg har et problem med min dansklærer, som virkelig går mig på.
I 2 g fik jeg 10 og 11 taler og til terminsprøven fik jeg 13. Men her i 3 g ved jeg ikke hvad der er sket.Ind til videre har jeg aflevere 3 side og hun har i dem alle givet mig 6. Det er jeg dybt utilfreds med og når jeg spørger hende hvorfor, siger hun at det er fordi at jeg ikke magter sproget, da jeg ønsker at skrive på et for højt niveau. Men jeg ved det ikke. Endvidere fik jeg en anden lærer på et andet gymnasium til at bedømme min sidste stil, og hun mente at den lå på 11, så jeg kan ikke forstå hvad jeg har gjort. Desuden har det virket som om at min lærer har været sur/irriteret på mig lige siden sommerferien, og jeg får aldrig lov til at sige noget i dansk mere. Det er som om hun ignorere mig totalt og det har medført at jeg er blevet meget usikker og bange for at det som jeg vil sige er fuldstændigt forkert. Når jeg endelig får lov til at sige noget, kan hun finde på at sige "ja det vidste vi alle sammen godt" Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Håber på et possitivt respons...

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. oktober 2003 af *A* (Slettet)

Har du spurgt dine klassekammerater hvordan de opfatter situationen? Måske er det bare dig der overreagerer eller måske har du virkelig ret... Umiddelbart syns jeg hun lyder død uretfærdig, men hvordan behandlede hun dig før ferien (altså mundtligt)? Jeg kan huske at en af mine klasskammerater var ude for en lignende situation i 9. klasse, men der snakkede hun med læreren om det (efter at hun havde tjekket med os andre at vi også syns at der var noget galt) og det viste sig faktisk at læreren slet ikke var opmærksom på problemet og gjorde derfor ALT bagefter, for at vi ikke skulle tro hun havde noget mod eleven, men det virkede.... Hvis du ikke er så glad for at snakke mere med din lærer kan det også være at du skal snakke med din rektor, måske har han været ude for en lignende sitution med samme lærer en anden gang eller måske har han bare kodeordet til hvad du skal gøre.

Held og Lykke (og lad retfærdigheden sejre!)

Brugbart svar (0)

Svar #2
10. oktober 2003 af Kaare (Slettet)

Det er nok den rigtige "rækkefølge" at gøre det i hvis du først snakker med din lærer og derefter med rektor - hvis læreren faktisk gerne vil gøre noget ved situationen risikerer du bare at ødelægge den chance hvis du går direkte forbi hende til rektor. Resultatet kan umuligt blive virkelig godt ved at snakke med rektor under alle omstændigheder for det er nok usandsynligt at hun bliver udskiftet - rektor kan måske tvinge hende til at give mindre åbenlyst uretfærdige karakterer men en fair behandling bliver der nok ikke tale om. Så snak med læreren først og gå derefter til rektor hvis ikke det har virket.

Hvis du er interesseret kan du eventuelt lade mig vurdere en eller flere af stilene (eventuelt sammenlignet med en af de tidligere du fik høj karakter for) - så kan du få en uafhængig vurdering af om det kan betale sig at beklage sig over. Hvis du ønkser det er min email [email protected]

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. oktober 2003 af Brian (Slettet)

Hej Julie!

Det lyder som om du har et seriøst problem med denne lærer.

Jeg regner med, at du er den samme Julie, som rejste det samme problem for ca. en måned siden. Den gang lykkedes det desværre for mig (under navnet XML) at gøre debatten mere principiel om forholdet mellem lærer og elev. (Hvad jeg skrev dengang mener jeg selvfølgelig stadig, men det løste måske ikke dit problem).

Nu kan du jo så læse i mit resume, at jeg også ved hvordan tingene kan se ud fra den anden side - det betyder så også, at jeg kan bekræfte at lærere med fordomme om deres elever, forudindtagede holdninger, mangel på professionel vurdering o.s.v. skam forekommer - i strid med de idealer jeg stillede op i den forrige debat. Problemet er bare, at læreren har nogle fordele, når der "kører en sag" - det gør at man som elev må spille sine kort med ekstra stor omtanke.

Rektor vil i større eller mindre grad være sine læreres kollega mere end deres boss. De har som regel samme niveau i uddannelse, kender måske hinanden gennem mange år, skal sandsynligvis kunne være kolleger i fremtiden o.s.v. o.s.v. Der skal derfor en hel del til for at en elev, som alligevel vil være borte efter et par år, kan komme igennem med "en sag": det skal være ret velargumenteret, og det skal overholde spillereglerne pinligt nøje.

Både Kaare og *A* har gode pointer - hør hvordan dine klasse kammerater opfatter det - og overhold rækkefølgen: først tale men din lærer (uanset hvor træls det er) - gå først til rektor, når samtaler med din lærer ikke har ført til noget resultat.

Dernæst: det du kommer med skal være KONKRET - en diskussion om hvem der kan lide hvem vil du aldrig vinde. Den kritik du faktisk HAR fået må derfor nøje overvejes - du skriver, at din lærer har sagt, at du "ikke magter sproget" i forhold til det niveau du ønsker at skrive på. Du må undersøge om dette er rigtigt - husk at den eneste intention der er "lovlig" for dig er at du ønsker at lære noget! Hvis du kan argumentere for at dit forhold mellem dig og din lærer ødelægger dine muligheder for at lære noget, så står du stærkt. Hvis jeg ellers har læst situationen rigtigt ud fra din oplæg, så må dit næste spørgsmål være: hvordan kommer jeg til at magte et sprog, der svarer til det niveau jeg ønsker at skrive på - eller hvordan får jeg balance i mine ambitioner og min sproglige udtryksevne?

Også jeg læser gerne en stil eller to det skulle være muligt at sende mails til registrerede brugere herigennem.

Brugbart svar (0)

Svar #4
11. oktober 2003 af Kaare (Slettet)

Nej. Det er fuldt ud legalt for en elev at klage over bedømmelser såvel som muligheder for at lære noget! Lærere har et dobbelt ansvar - de skal både formidle en viden og bedømme eleven retfærdigt efeter en tilstræbt ojektiv målestok for karakteren påvirker jo direkte elevens muligheder videre i systemet. En karakter skal afspejle et så nøjagtigt niveau som muligt hvis det videre uddannelsessystems optagelseskriterier skal kunne fungere. Derfor er det fuldstændig "lovligt" at klage med den begrundelse at man ønsker en retfærdig karakter for (i særdeleshed) et skriftligt produkt. Det er naturligvis en fordel hvis begge bolde kan bringes i spil således at læreren kan kritiseres for både manglende undervisningskvlitet og manglende bedømmelsesevne men den ene af de to er nok at føre en sag på. Det er i begge tilfælde svært at bevise noget som helst men når der er tale om skriftlige afleveringer er det trods alt muligt at gøre udenom medelever og andres vurdering. Men selvfølgelig er det en fordel at overholde rækkefølgen alligevel - jeg påpeger bare at systemet er indrettet således at man i allerhøjeste grad har mulighed for og ppligt til at klage over uretfærdige karakterer.

Det er for øvrigt muligt at sende mails men jeg tror ikke det er muligt at vedlægge noget...

Brugbart svar (0)

Svar #5
12. oktober 2003 af Brian (Slettet)

Ja. Kaare har en pointe i at man - udover reelle muligheder for at lære noget - selvfølgelig også skal have en retfærdig bedømmelse, og at man faktisk har pligt til at klage, hvis man oplever at en bedømmelsen ikke er retfærdig. Hvad jeg mener er blot, at man jo ikke "bare" kan forlange høje karakterer i sig selv - de skal være begrundede. Hvis man pludselig oplever at gå ned i karakter, så kunne det jo skyldes, at der var en grund til det - og det jeg prøver at sige med alt dette, er denne mulighed må tjekkes grundigt inden man udleverer sig selv i en eventuel klagesag.

Så det jeg opfordrer Julie (og andre) til, er at tænke sig godt om og overveje om karakternedgangen kan have en reel årsag. Hvis det ikke er muligt for læreren at forklare bedømmelsen, og hvis andre uafhængige bedømmere kommer til et andet resultat, så er det klart, at der må gøres noget - i den rigtige rækkefølge o.s.v.

Skriv et svar til: Klage eller hvad???

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.