Dansk
Klage eller hvad???
Jeg har et problem med min dansklærer, som virkelig går mig på.
I 2 g fik jeg 10 og 11 taler og til terminsprøven fik jeg 13. Men her i 3 g ved jeg ikke hvad der er sket.Ind til videre har jeg aflevere 3 side og hun har i dem alle givet mig 6. Det er jeg dybt utilfreds med og når jeg spørger hende hvorfor, siger hun at det er fordi at jeg ikke magter sproget, da jeg ønsker at skrive på et for højt niveau. Men jeg ved det ikke. Endvidere fik jeg en anden lærer på et andet gymnasium til at bedømme min sidste stil, og hun mente at den lå på 11, så jeg kan ikke forstå hvad jeg har gjort. Desuden har det virket som om at min lærer har været sur/irriteret på mig lige siden sommerferien, og jeg får aldrig lov til at sige noget i dansk mere. Det er som om hun ignorere mig totalt og det har medført at jeg er blevet meget usikker og bange for at det som jeg vil sige er fuldstændigt forkert. Når jeg endelig får lov til at sige noget, kan hun finde på at sige "ja det vidste vi alle sammen godt" Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Håber på et possitivt respons...
Svar #1
10. oktober 2003 af *A* (Slettet)
Held og Lykke (og lad retfærdigheden sejre!)
Svar #2
10. oktober 2003 af Kaare (Slettet)
Hvis du er interesseret kan du eventuelt lade mig vurdere en eller flere af stilene (eventuelt sammenlignet med en af de tidligere du fik høj karakter for) - så kan du få en uafhængig vurdering af om det kan betale sig at beklage sig over. Hvis du ønkser det er min email [email protected]
Svar #3
11. oktober 2003 af Brian (Slettet)
Det lyder som om du har et seriøst problem med denne lærer.
Jeg regner med, at du er den samme Julie, som rejste det samme problem for ca. en måned siden. Den gang lykkedes det desværre for mig (under navnet XML) at gøre debatten mere principiel om forholdet mellem lærer og elev. (Hvad jeg skrev dengang mener jeg selvfølgelig stadig, men det løste måske ikke dit problem).
Nu kan du jo så læse i mit resume, at jeg også ved hvordan tingene kan se ud fra den anden side - det betyder så også, at jeg kan bekræfte at lærere med fordomme om deres elever, forudindtagede holdninger, mangel på professionel vurdering o.s.v. skam forekommer - i strid med de idealer jeg stillede op i den forrige debat. Problemet er bare, at læreren har nogle fordele, når der "kører en sag" - det gør at man som elev må spille sine kort med ekstra stor omtanke.
Rektor vil i større eller mindre grad være sine læreres kollega mere end deres boss. De har som regel samme niveau i uddannelse, kender måske hinanden gennem mange år, skal sandsynligvis kunne være kolleger i fremtiden o.s.v. o.s.v. Der skal derfor en hel del til for at en elev, som alligevel vil være borte efter et par år, kan komme igennem med "en sag": det skal være ret velargumenteret, og det skal overholde spillereglerne pinligt nøje.
Både Kaare og *A* har gode pointer - hør hvordan dine klasse kammerater opfatter det - og overhold rækkefølgen: først tale men din lærer (uanset hvor træls det er) - gå først til rektor, når samtaler med din lærer ikke har ført til noget resultat.
Dernæst: det du kommer med skal være KONKRET - en diskussion om hvem der kan lide hvem vil du aldrig vinde. Den kritik du faktisk HAR fået må derfor nøje overvejes - du skriver, at din lærer har sagt, at du "ikke magter sproget" i forhold til det niveau du ønsker at skrive på. Du må undersøge om dette er rigtigt - husk at den eneste intention der er "lovlig" for dig er at du ønsker at lære noget! Hvis du kan argumentere for at dit forhold mellem dig og din lærer ødelægger dine muligheder for at lære noget, så står du stærkt. Hvis jeg ellers har læst situationen rigtigt ud fra din oplæg, så må dit næste spørgsmål være: hvordan kommer jeg til at magte et sprog, der svarer til det niveau jeg ønsker at skrive på - eller hvordan får jeg balance i mine ambitioner og min sproglige udtryksevne?
Også jeg læser gerne en stil eller to det skulle være muligt at sende mails til registrerede brugere herigennem.
Svar #4
11. oktober 2003 af Kaare (Slettet)
Det er for øvrigt muligt at sende mails men jeg tror ikke det er muligt at vedlægge noget...
Svar #5
12. oktober 2003 af Brian (Slettet)
Så det jeg opfordrer Julie (og andre) til, er at tænke sig godt om og overveje om karakternedgangen kan have en reel årsag. Hvis det ikke er muligt for læreren at forklare bedømmelsen, og hvis andre uafhængige bedømmere kommer til et andet resultat, så er det klart, at der må gøres noget - i den rigtige rækkefølge o.s.v.
Skriv et svar til: Klage eller hvad???
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.