Samfundsfag

Mundtligt samfundsfag - Eksamen

25. april 2013 af ulla7 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej!

Jeg skal op i mundtligt samfundsfag til 9. klasses afgangseksamen

Jeg har dog ingen anelse om hvad jeg kan komme op i af emner og hvad man skal snakke om og hvor lang tid....

Er der nogle af jer, der kan gøre mig klogere på det?


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. april 2013 af matthie (Slettet)

De emner du kan komme op i, er de emner I har haft i folkeskolen. I har et fastlagt pensum, som jeres lærer nok viser jer når I nu kommer i skolen igen.

Selve eksamen: http://www.emu.dk/gsk/fag/sam/uvm/prover_2008.html


Svar #2
25. april 2013 af ulla7 (Slettet)

Ved du om samfundsfag er et nemt fag at komme op i?

Hvad skal man være god til?


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. april 2013 af matthie (Slettet)

Har ingen erfaringer med FSA's version af samf, da jeg kun har været oppe i det på Gymnasiet.

Men hvis du kan fremhæve ideologier og argumentere for hvorfor div. udtalelser hører til den ideologi osv. så er du godt på vej.


Svar #4
25. april 2013 af ulla7 (Slettet)

Okay :)

Kan du give mig nogle gode råd og tips? :)

Hvilken argumentation er god for en ideologi?


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. april 2013 af IsabellaFF

Ved prøveform A i samfundsfag går du ind, trækker et spørgsmål, og går derefter ind i et andet lokale hvor du har et x antal minutter til at forberede et oplæg, og efter det stiller din lærer eller censor nogle spørgsmål, og så snakker I. Bum.

 

Kopierer lige noget jeg skrev i en anden debat: De tre magter (+ den "fjerde": medierne"), de tre ideologier (socialisme, liberalisme, konservatisme), velfærdsmodeller, grundloven, normer, kulturer, roller, indirekte/direkte demokrati, de tre velfærdssmodeller, arbejdsmarkedet, fagforeninger, flexicurity, brain drain, outsourcing, globalisering, terrorisme. 

Det er nogle gode eksempler på ting der er gode at kende til og at kunne forklare :) 

 

"Hvad skal man være god til?"

Du skal i hvert fald kende til de ting jeg lige har nævnt, og så skal du reflektere over ting og sætte dem i perspektiv til de ting jeg nævnte fx. 

 

Jeg har vedhæftet et eksempel på et gammelt prøvespørgsmål som vores lærer har givet os. Det er dem du har tid til at tænke over under forberedelsestiden.

Vedhæftet fil:Studieportalen.docx

Svar #6
26. april 2013 af ulla7 (Slettet)

Wow! Tusind tak!

Hvordan ved du at det ikke er prøveform B jeg skal op i?

Hvad mener du med "roller"?

Så det er et eksempel på prøvespørgsmål? Kan du prøve at forklare hvordan jeg får nogle af begreberne ind i eksamen lige til det prøveoplæg? :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. april 2013 af IsabellaFF

Det ved jeg heller ikke med hundrede procent sikkerhed, det er vist nogle gange noget din skole vælger. 

Har de valgt prøveform B, trækker du vist et emne INDEN eksamensdagen og har nogle timer i skolen til at forberede dig - sådan er i det i hvert fald i tysk, dansk og engelsk. Jeg tror bare som regel man bruger prøveform A i samfundsfag.

Mht. roller: Vores lærer har lagt meget vægt på at vi skal kunne begreberne roller, værdier, grupper, normer, kulturer. Din rolle er de forventninger og krav dine forskellige grupper har til dig. Der er også noget der hedder primære og sekundære grupper.

 

Og socialisering og social arv ville jeg også læse lidt op på. Det er svært at vide hvad lige netop du skal vide når vi har forskellige lærere, men det er i hvert fald mine bud.

 

Det jeg vedhæftede er bare et eksempel på hvordan det kan se ud (vi havde et forløb fælles i samfundsfag og geografi om klimaforandringer). Lige det eksempel skrev jeg ikke nogle begreber jeg synes man kunne bruge i det prøveoplæg, men her kan det fx være en fordel at kende til FN. Deruover skal du selvfølgelig kunne tænke lidt, fx ved c. 

a. Hvorfor er det svært at løse problemerne igennem FN?

7. I FN er der rigtig mange lande der er med som er rigtig forskellige i forhold til økonomi osv., mens landene i EU er mere lige. I FN er der 193 lande, og landene vælger selv om de vil skrive under på noget og/eller fuldføre det. Kina, USA, Rusland, Frankrig og England - de fem stormagter i FN. Kan nedlægge veto. De forskellige lande har forskellige interesser.


b. Hvad skal regeringen gøre for at løse Danmarks del af problemet?

8. De kan sætte priserne op på biler og prisen ned på offentlig transport, så det bliver mere attraktivt. Priserne på kød op, og flere (skræmme)kampagner om klimaforandringer.

c. Hvorfor er det svært for mange regeringer at gøre mere ved problemet?

Fordi folk ikke er særlig interesserede i at lave deres vaner om, og politikerne vil gerne fange vælgerne på det de interesserer sig for/er mest bekymrede for (fx arbejdsløshed). Det er noget der rører på den måde vi lever på, enten vanemæssigt eller økonomisk, og det vil folk ikke lave om på.

 - den nederste synes jeg er ret vigtig

 


Brugbart svar (0)

Svar #8
26. april 2013 af IsabellaFF

http://uvm.dk/Uddannelser-og-dagtilbud/Folkeskolen/Afsluttende-proever/~/media/UVM/Filer/Udd/Folke/PDF12/FAP/Proever%20til%20udtraek/031012%20Samfundsfag%20250912.ashx


Skriv et svar til: Mundtligt samfundsfag - Eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.