Andre fag

Disposition?

03. juni 2006 af Chick (Slettet)
Et af rådene når man er til eksamen er at lave en disposition over hvad man har tænkt sig at sige, så lærer og censor kan følge med i det.

Dette lyder som en fin ide, men hvordan gør man? Eller rettere, har I den på skrift, ligger/lægger den frem så lærer og censor kan se den og gennemgår den så mundligt, inden I begynder på selve besvarelsen af eksamensspørgsmålet eller?

Brugbart svar (1)

Svar #1
03. juni 2006 af SusenPutten (Slettet)

Jeg har fået at vide af stort set alle lærere, at det er en god idé (hjemmefra eller inde i eksamensforberedelseslokalet) at lave en disposition - en plan for, hvordan man vil strukturere sin "fremlæggelse". Alle jeg har snakket med - lærere såvel som elever, der har været oppe - siger, at det er en god idé lige at sige: "Først vil jeg gerne.. dernæst.. " altså lige læse dispositionen op for lærer og censor hurtigt, så de ved, hvad det drejer sig om. Fordelen ved at gøre det er, at de så ved, hvad de kan spørge dig om - og hvad du gerne vil frem til. Så undgår du (måske i hvert fald) de mest ubehagelige spørgsmål, som du ikke har forberedt dig på :)

Brugbart svar (2)

Svar #2
03. juni 2006 af FrederikHolmgaard (Slettet)

Min måde: Jeg sætter mig, forklarer meget kort, at jeg har trukket det pågældende emne (fortæller kort hvis der er noget relevant perspektivering til emnet i dagens nyheder - alt afhængig af faget selvfølgelig). Derefter forklarer jeg kort hvad jeg vil gennemgå, altså min disposition. Man behøves jo ikke besvare spørgsmålene i den rækkefølge de står på, så derfor kan man også gøre opmærksom på, at man svarer på f.eks. b før a, da man føler det relevant pga. bla bla bla, osv. Derefter går jeg ellers i gang med selve besvarelsen. Og endeligt: Jeg snakker højt og tydeligt og overbevisende lige fra det øjeblik jeg træder ind i rummet.

Svar #3
03. juni 2006 af Chick (Slettet)

Har I erfaringer med at bruge tavlen sån generelt til eksamen? (altså ikke til disposition)

Brugbart svar (2)

Svar #4
03. juni 2006 af FrederikHolmgaard (Slettet)

Ja, til matematik, geografi, fysik og biologi - altså naturvidenskabelige fag kan du nemt stille dig op til tavlen og illustrere noget.

Svar #5
03. juni 2006 af Chick (Slettet)

Hvad med i samfundsfag?

Brugbart svar (1)

Svar #6
03. juni 2006 af Bjarkee (Slettet)

Er det en god ide at bruge tavlen?

Brugbart svar (1)

Svar #7
03. juni 2006 af jammal

#6: Kommer an på censoren, hvad han mener om det:

- I geografi-eksamen blev censoren sur, da jeg sagde til hende, at jeg vil stå ved tavlen og tale..jeg sagde "at jeg får det bedre ved at stå derhenne og lave figurer osv. Hvilket også var en årsag til at jeg fik et sølle 9-tal..( sagde min lærer ihvertfald)


Men i samf. gjorde jeg det samme..og censoren viste glæde ved at jeg stod oppe og viste selvstændighed ( fik 11)

Så min pointe er bare..at det afhænger af censoren..

Svar #8
03. juni 2006 af Chick (Slettet)

#7 Hvilket emne trak du i samf? På hvilket niveau?

Stod du ved tavlen under hele eksaminationen eller?

Brugbart svar (1)

Svar #9
03. juni 2006 af jammal

Jeg trak Globalisering! Ja jeg stod under hele eksaminationen deroppe, hvilket gjorde, at jeg havde lærer-rollen. Jeg kom ind på hvad globalisering er og hvilke konsekvenser det havde ( også på velfærdsmodellen)..snakkede om u-lande /i-lande forhold /bytteforholdet osv.

Svar #10
03. juni 2006 af Chick (Slettet)

Kan du huske dine eksamensspørgsmål?

Sagde du bare, da du kom ind i lokalet at du gerne ville stå ved tavlen i stedt for at sidde nede ved bordet eller?

(Ja, undskyld de mange spørgsmål, men mine positive eksamenserfaringer er begrænsede :s derfor jeg søger lidt hjælp :D)

Brugbart svar (1)

Svar #11
03. juni 2006 af jammal

#10:

Jeg kan faktisk ikke huske dem helt, men det var noget med:

- redegør for hvad glob. er og dens typer

- med udgangspunkt i bilag A, diskuter og vurder konsekvenserne af den øgede kulturelle globalisering.


Ja..da de sagde:"værsgo og sid ned, sagde jeg, at jeg hellere vil stå ved tavlen, for så kan jeg bedre snakke, da min mave ikke er presset sammen..

også tog jeg bare over..

Skriv et svar til: Disposition?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.