Historie
EKSAMEN
Jeg skal snart til historie eksamen, og ville lige høre om der er nogle som har nogle gode råd??
Jeg er nemlig meget usikker på at skulle op..
På horhånd tak:)
Svar #2
26. maj 2007 af M_Malling (Slettet)
Om det er til at læse op til det eller hvad man skal gøre inde til eksamen eller i forberedelsen.
Svar #3
26. maj 2007 af ViSe (Slettet)
Svar #4
26. maj 2007 af M_Malling (Slettet)
Udfra det kan man vurdere om kilden er troværdig og muligvis perspektivere til andre kilder man opgiver.
Vurdering er vist næsten lige så godt som perspektivering.
Med henhold til tid skal man bestrebe sig på ikke at bruge mere end godt 5 min. på det første niveau. Så kan man bruge godt 8min. på det næste og ca. 10 på det sidste. Så har man nået det hele med et par minutter i overskud til evt. guldkorn.
Bare husk at tage styringen, lad ikke læreren afbryde for meget og vis dem altid din disposition. Det giver godt at være struktureret.
Svar #6
26. maj 2007 af eksamenshaj (Slettet)
Dette svar er efter den gamle ordning.
I den nye ordning er der ingen spørgsmål, man har tre timer til at udarbejde en synopsis, som man derefter bruger som et talepapir til eksaminationen.
Jeg er temmelig rådvild selv, angående udformningen af synopsis, fordi hvores historielærer slet ikke har kunnet formulere sig klart omkring det.
Hvis nogen ved det, vil det være guld værd!
Svar #9
26. maj 2007 af eksamenshaj (Slettet)
Vi får udleveret 12 normalsider, hvoraf vi selv skal udlede problemformuleringerne og køre op ad de taksonomiske niveauer.
Desværre har vi ikke prøvet det med kyndig vejledning i min klasse, så man kan jo kun gætte sig frem..
Men det går vel nok med huden på næsen alligevel. Må man håbe..
Svar #10
26. maj 2007 af M_Malling (Slettet)
Svar #11
26. maj 2007 af HenrietteB (Slettet)
Svar #12
26. maj 2007 af eksamenshaj (Slettet)
Tak for det, jeg har læst dit indlæg.
Min lærer har sagt det samme, men har også sagt, at dem med de bedste synopsis også fik de bedste karakterer sidste år, fordi de fremstillede stoffet bedre.
Svar #13
26. maj 2007 af ViSe (Slettet)
Hvad vil det egentligt sige at man analysere i historie?
Svar #14
26. maj 2007 af M_Malling (Slettet)
Ophavsbestemmelse: Her bestemmes hvem der skrev kilden, hvornår blev den skrevet, hvor er den skrevet, hvor blev en skrevet og hvordan er kilden blevet os benkendt (stod i avisen eller bogen osv.).
Indholdsbestemmelse: Her kigger man på hvad der står i kilden, ordenes betydning, samtiden og forholdene som kilden belyser.
Brugbarhedsbestemmelse: Hvad kan kilden fortælle osom problemstillingen, er kilden tendensiøs, er det en primærkilde eller en sekundærkilde og er ophavsmanden førstehåndvidne.
Her behøver man ikke besvare alle ting men bare kigge kilden igennem og se om man kan sige noget.
Det her giver en god viden om hvad kilden kan bruges til og gennemgår samtidig de taksonimiske niveauer.
Svar #16
26. maj 2007 af M_Malling (Slettet)
Svar #17
27. maj 2007 af ViSe (Slettet)
Svar #18
13. juni 2007 af LDMarie (Slettet)
Skriv et svar til: EKSAMEN
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.