Religion

Analysemodel?

07. juni 2007 af rikshan (Slettet)
Er der nogen der har en god analysemodel til religionstekster til eksamen!?

Brugbart svar (8)

Svar #1
07. juni 2007 af u2006 (Slettet)

ja måske vent lige lidt,

Brugbart svar (2)

Svar #2
07. juni 2007 af u2006 (Slettet)

du skal bl.a kigge på

hvilken religion

hilken gudeforestilling (dømmende, tilgivende osv.)

indefra/udefra, er det en fra samme religion der har skrevet teksten. Du skal også vise at du selv kan se problematikken i teksten udefra og indefra (eks. abraham

du skal bruge religionsfenomenologiske termer(jo flere jo bedre, men kun dem du forstår): ord some tabu, mana, hellig, profan osv. (i har højst sandsynligt brugt dem i timen)

perspektiver: til andre tekster og religioner, ligheder, forskelle. evt. om tekstens indhold stemmer overens med religionens hellige skrifter (biblen, koranen osv.)

håber du kan bruge noget af det

Brugbart svar (8)

Svar #3
07. juni 2007 af u2006 (Slettet)

håber du kunne bruge den, men har en anden her

Brugbart svar (7)

Svar #4
07. juni 2007 af u2006 (Slettet)

-Præsentation af teksten (hvem har skrevet den, hvornår osv)
-Hvilken type/genre er det? (fx. myte, ritual, læretekst, debatindlæg)
-Tekstens overordnede emne?
-Forklaring af centrale begreber, fænomener, personer m.m. ud fra baggrundsviden om den pågældende religion og ved hjælp af religionsvidenskabelige fagord (fx. myte, mystik, eskatologi, kanonisk tekst eller hvad I nu har snakket om i timerne)
-Hvem henvender teksten sig til?
-Budskab, hvad vil forfatteren opnå og hvordan?
-Sæt teksten ind i en historisk kontekst (historiske, sociale, religiøse, politiske osv omstændigheder)
-sammenlign med andre tekster fra samme eller andre religioner
-sammenlign eventuelt med lignende fænomener og problemstillinger i andre religioner

Det er selvfølgelig ikke alle disse punkter, der kan bruges på alle tekster, det er udelukkende ment som inspiration:)

Svar #5
07. juni 2007 af rikshan (Slettet)

Har du en mere detaljeret og struktureret
Eller du kan muligvis gøre den mere strukturende


OG TAK!

Brugbart svar (3)

Svar #6
07. juni 2007 af u2006 (Slettet)

kigger lige

Svar #7
07. juni 2007 af rikshan (Slettet)

Mere uddybende
Nogen ting forstår jeg ikke

Kan du give eksempleer på en tekst du redegør?

Brugbart svar (12)

Svar #8
07. juni 2007 af u2006 (Slettet)

det her ernoget gammelt, jeg har læggende på min computer, håber du kan bruge den, det er den jeg mest bruger

Brugbart svar (3)

Svar #9
07. juni 2007 af u2006 (Slettet)

Tekstanalyse
Hvordan arbejder man med religiøse tekster?
Den følgende tekstanalysemodel kan anvendes som inspiration for den efterfølgende tekstanalyse i faget, uanset religion.

Efter modellen følger tillige et forslag til tekstanalyse af ikke-religiøse, filosofiske tekster (SENAT-modellen).

En særlig vejledning i præsentation af tekstmateriale i eksamenssammenhæng findes andetsteds på web-stedet.


Analyse af religiøse tekster
Som indledning: Fastslå kort og præcist (hvis det er muligt): tid, sted, samfund, religion - dvs tekstens kontekst (sammenhæng)!

Litterær karakteristik: forfatter (om muligt), genre: er der eksempelvis tale om: en mytologisk tekst (og hvilken type mytologi), et (overgangs)ritual, en seance, en salme, en lignelse, en liturgisk tekst osv.

Eventuel inddeling af teksten (især længere tekster).Giv de afsnit, som hører sammen indholdsmæssigt, korte og overskuelig overskrifter.

Kort parafrase af teksten (altså en kort gengivelse af hovedindholdet i egne ord

Kommentarer: kommenter centrale ord, begreber og forestilolinger i teskten (slå ukendte ord op i relevante leksika!)

Fastslå tekstens hovedtema/temaer og hovedsigte: Hvad vil teksten fortælle?

Sammenlign: Sammenlign tekstens udsagn med andre tekster inden for samme religion eller livsanskuelse (det giver overblik og en dybere forståelse for den konkrete teksts særtræk)

Perspektivering (primært til brug ved eksamen): Sammenlign teksten og dens udsagn/tema(er) med tekster fra andre religioner/livsanskuelser eller med tekster, som tilbyder andre fortolkninger eller opfattelser af det samme emne.
En analytisk-videnskabelig tilgang gør det vanskeligt at indfange de subjektive erfaringer, følelser og oplevelser, som er forbundet med al religion (det emotionelle niveau ifølge religionsforskeren Ninian Smart). For den religiøse spiller dette niveau naturligvis en central rolle.
Religionsvidenskaben tilstræber en objektiv tilgang til studier af religion. Teksten, som er genstand for analysen læses således ud fra et "iagttagerperspektive" ikke et "deltagerperspektiv". Analysen af en given religiøs tekst indeholder ikke vurderinger med hensyn til tekstens/religionens "sandhed" eller "troværdighed".



Analyse af ikke-religiøse, filosofiske tekster (SENAT-Modellen)
Den følgende model kan anvendes til analyse af ikke-religiøse, filosofiske tekster, eksempelvis tekster under emnerne etik, religionskritik, religionsfilosofi, eksistentialisme, religionspsykologi osv.

Under arbejdet med tekster af en vis kompleksitet (f.eks. filosofiske tekster) kan det undertiden være en fordel at støtte sig til en tekstanalysemodel.
Nedennævnte model er naturligvis ikke fuldkommen, men hvis den gruges med omtanke kan den forhåbentlig hjælpe med at få greb om væsentlige sider af teksten. Pas på ikke at lade analysemodellen blokere for forståelsen: Der er langt fra altid muligt at følge SENAT-Modellen "slavisk". Brug de dele, som giver mening under arbejdet med den konkrete tekst.
Ud over de elementer i analysen, som foreslås nedenfor, er det naturligvis altid en fordel at have kendskab til tekstens forfatter (hvilken tid er han/hun fra?, og hvilke idehistoriske strømninger gjorde sig gældende på dette tidspunkt?) - altså kendskab til tekstens kontekst. Det kan på mange måder være givtigt efgter selve analysen at perspektivere teksten og dens problemstilling, f.eks. sammenligne med andre tekster med tilsvarende eller anden (eventuelt modsat) opfattelse af det omhandlede problem.

I følge SENAT-Metoden bør man undersøge tekstens:

Spørgsmål Hvilke spørgsmål/problemer rejser teksten? Hvilke spørgsmål vil teksten søge at give svar på`` (Vær opmærksom på, at spørgsmålene ofte er indirekte formuleret, det vil sige ikke altid formuleret som egentlige spørgsmål).
Eksempler Hvilke eksempler gives/anvendes? Mange tekster indeholder konkrete eksempler. Det kan være lettere at få styr på tekstens hovedbudskab, hvis man kan finde de eksempler, som forfatteren bruger til at anskueliggøre sin argumentation med.
Nøgleord Det er ofte lettere at danne sig et overblik over en tekst, hvis man kan indkredse tekstens nøgleord, det vl sige centrale ord og begreber. Slå de ord op, hvis betydning du ikke kender. Nøgleordene kan fremgå af tekstens overskrift, deres centrale placering i selve teksten; måske defineres de ligefrem nærmere i selve teksten eller anvendes relativt hyppigt at forfatteren.
Argumenation Man bør i en analyse af en filosofisk tekst interessere sig for, hvorledes der argumenteres. Lægges der vægt på logiske begrundelser, er der snarere tale om mere løse forklaringer eller er stilen måske ligefrem bevidst "ulogisk" og snarere "suggererende" det vil sige stemningsfyldt/følelsesladet/medrivende? Hvilken betydning har valg af argumentationsmetode? Pas altid i analysen på "de små ord" som for eksempel derfor, følgelig, thi, kan afledes fra, heraf fremgår, deraf ser man let etc. Den kritisk opmærksomme læser spørger: Følger konklusionen nu også med nødvendighed af det sagte/foregående?
Tese Ordet tese anvendes i denne sammenhæng lidt usædvanligt og betegner her de forudsætninger, som forfatteren gør uden at argumentere for dem. Enhver argumenation har sådanne forudsætninger, som ikke stilles til diskussion. Eksempler kan være det overordnede verdensbillede, som forfatteren skriver på baggrund af (det kopernikanske eller det ptolomæiske), eller det menneskesyn, der argumenteres på baggrund af:, f..eks. at mennesket er udstyret med en fri vilje og således ansvarlig for sine handlinger.
Metode Ved ordet metode forstås her primært det grundsynspunkt eller filosofiske tradition, som teksten er skrevet ud fra. Det kan for eksempel være eksistentialisme, historisk materialisme (marxisme), fænomenologi, psykoanalyse eller logisk positivisme

Brugbart svar (2)

Svar #10
07. juni 2007 af u2006 (Slettet)

ellers har jeg ikke andet

Brugbart svar (2)

Svar #11
07. juni 2007 af u2006 (Slettet)

det er mere beskrivende hvad handler din tekst om

Svar #12
07. juni 2007 af rikshan (Slettet)

WOUW TAKd

Brugbart svar (2)

Svar #13
07. juni 2007 af Pitzner* (Slettet)

Du kan finde hans analysemodel i en mere overskuelig form på følgende side ;) :

http://www.mulerne-gym.dk/religion/tekstanalyse.htm

Brugbart svar (2)

Svar #14
07. juni 2007 af u2006 (Slettet)

kunne du bruge, :-) jeg hjalp dig, fordi du hjalp mig engang, da jeg var i en slem situation, tak

Brugbart svar (3)

Svar #15
07. juni 2007 af u2006 (Slettet)

jeg synes du skal være en af mine bedste online lektie hjælper

Svar #16
07. juni 2007 af rikshan (Slettet)

Hvem?
Snakker du om!=

Brugbart svar (3)

Svar #17
25. juni 2007 af helle1 (Slettet)

hej er der noegen der har en analyse model til old. alt ti, at analyser arkitektur, vaser osv. noget om deres tid også?? er meget i nød på forhånd tak

Skriv et svar til: Analysemodel?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.