Religion

Pligtetik

15. marts kl. 18:47 af Pilaf - Niveau: C-niveau

Hejsa, jeg er stået på et spørgsmål og har brug for og hører, hvor henne man i denne artikel kan se pligtetiske argumenter: 

For Anne-Mette Kristensen var det tydeligt, at hendes lille pige, Caroline, var født med Downs syndrom. Præcis som hun havde forberedt sig på gennem det meste af sin graviditet. På fødestuen mærkede hun, hvordan personalet undrede sig over de nybagte forældres reaktion – hvorfor var de ikke tynget af sorg?

Men det var der en god grund til. For allerede siden Anne-Mette Kristensen var tre måneder henne i sin graviditet, havde parret vidst, at det barn, de ventede, med stor sikkerhed ville blive født med Downs syndrom.

”Vi var ovre det punkt, hvor vi skulle græde og føle sorg. Og vi havde forberedt os på Caroline, og nu var hun der bare, og vi var glade,” siger Anne-Mette Kristensen.

”Helt ærligt, så havde vi slet ikke talt om, at vi kunne få et barn med Downs syndrom inden scanningen. Men selvom vi blev chokerede, da vi hørte det, så kunne jeg bare mærke, da vi kom ud derfra, at det her var mit barn, og at det skulle blive der. Allerede dér havde jeg en enorm beskyttertrang og tænkte, at jeg skulle nok give det barn et godt liv. Det sagde jeg til min mand, og han havde det på samme måde,” fortæller Anne-Mette Kristensen.

Når hun og hendes mand ikke på noget tidspunkt vaklede i deres overbevisning, skyldtes det, at de ikke anså syndromet som ensbetydende med et dårligt liv for barnet.

”Det var afgørende for os, at det ikke var et barn, der var forudbestemt til at få et meget kort og lidelsesfuldt liv. Mennesker med Downs syndrom kan sagtens få et godt liv, og hold da op, hvor findes der mange andre sygdomme, som er meget værre,” siger hun.

”Jeg kan simpelthen ikke forstå, at man i scanningerne går så meget efter børn med Downs syndrom. Vi føler os slet ikke begrænset af at have Caroline. Hun er altid så glad, og jeg har det også fint med, at folk kigger ekstra efter hende. For hun ser jo anderledes ud, og hun er da sød, når hun sidder der med sit runde hoved og smiler ud over det hele. Sådan en lille speciel en skulle alle have lov at have,” siger Anne-Mette Kristensen.

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. marts kl. 10:45 af Martin2Holte

Artiklen er fuld af pligtetiske argumenter! Pligtetik, eller deontologi, indebærer at handlinger er korrekte baseret på deres overensstemmelse med moralregler eller pligter, uafhængigt af konsekvenserne.

Her er de mest fremtrædende pligtetiske argumenter:

Forældrenes forpligtelse overfor deres barn: Anne-Mette Kristensen udtrykker en stærk følelse af forpligtelse overfor hendes barn fra det øjeblik, de fandt ud af, at barnet sandsynligvis ville have Downs syndrom. Hun følte en "enorm beskyttertrang" og besluttede at give barnet et godt liv. Dette er et pligtetisk argument, da det fokuserer på en forælders forpligtelse til at elske og beskytte deres barn uafhængigt af barnets tilstand.

Forældrenes syn på et værdigt liv: Forældrene mener, at et barn med Downs syndrom ikke er forudbestemt til et liv med lidelse og kan have et godt liv. Deres beslutning om at fortsætte graviditeten og forberede sig på et liv med deres barn med Downs syndrom afspejler en moralsk overbevisning om, at hvert liv har værdi, og det er deres pligt at støtte deres barns livskvalitet.

Afvisning af samfundets syn på Downs syndrom: Anne-Mette kritiserer den medicinske praksis med at fokusere på Downs syndrom i prænatal screening og udtrykker en overbevisning om, at livet med et barn med Downs syndrom ikke er begrænset. Dette argument fremhæver en pligt til at udfordre samfundsnormer eller praksis, der kan ses som diskriminerende eller nedværdigende over for mennesker med handicaps. Her afspejles en forpligtelse til at fremme et mere inkluderende syn på, hvad det betyder at have et værdigt og godt liv.

Svar #2
16. marts kl. 19:30 af Pilaf

Tak for svar!


Skriv et svar til: Pligtetik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.