Religion
Hvordan kan lidelse hjælpe folk igennem svære tider?
hej er der nogen der kan forkalre mig hvordan kan lidelse hjælpe folk igennem svære tider?
Svar #1
11. juni 2024 af Amatøren
Lidelse hjælper næppe nogen igennem svære tider.. Genlæs lige dit spørgsmålet igen.
Svar #2
04. december 2024 af MaiiDevon
Nogle kristne ser lidelse som en prøvelse, som Gud kan bruge til at styrke troen og karakteren hos den enkelte. Nogle kristne ville mene at svære tider i dit liv, kan styrke troen på Gud i håb om at der er mening med alt. Ofte vil de be' til Gud mere, når de gennemgår hårde tider. Læs evt. om 'Job' i Biblen.
Andre kristne og atheister vil nok mene, at man kan miste troen på Gud, når man gennemgår lidelse i sit liv.
Prøv evt. at se et andet forum omkring dette emne:
https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=2091906
Svar #3
04. december 2024 af MaiiDevon
#1Lidelse hjælper næppe nogen igennem svære tider.. Genlæs lige dit spørgsmålet igen.
Det gir fint mening ift. 'the problem of evil' i filosofiens verden. Kig evt. på "the vale of soul-making theodicy" med filosoffer som Irenaeus og John Hick.
Svar #4
13. december 2024 af Amatøren
"Nogle kristne ser lidelse som en prøvelse, som Gud kan bruge til at styrke troen og karakteren hos den enkelte. Nogle kristne ville mene at svære tider i dit liv, kan styrke troen på Gud i håb om at der er mening med alt. Ofte vil de be' til Gud mere, når de gennemgår hårde tider. Læs evt. om 'Job' i Biblen."
Hej!
Jeg er meget enig med dig i at lidelse som en prøvelse, hos nogle kan styrke troen. Jeg er dog ikke enig i at det hjælper på lidelsen i sig selv; altså at det skulle hjælpe at gennemgå mere lidelse når man i forvejen er i den.
Jeg ser altså en grundliggende forskel i hvorvidt lidelse kan bidrage til det gode (på længere sigt) og det at mere lidelse i sig selv skulle være til nogen fordel.
Jeg har læst tekststykket lavet af chatGPT som du henviser til. Selvom man næppe kan være uenig med teologien i det, mener jeg bestemt ikke at det hverken er prangene skrevet eller for den sags skyld underbygger det fundamentale i lidelsesbegrebet; tværtimod.
Du nævner Job fra Bibelen. Spørgsmålet ligger for mig mere i at Job gennemgik en prøvelse hvad angår villighed, snarere end føromtalte.
"Kig evt. på "the vale of soul-making theodicy" med filosoffer som Irenaeus og John Hick."
Det vil jeg dykke ned i ved lejlighed :)
Skriv et svar til: Hvordan kan lidelse hjælpe folk igennem svære tider?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.