Oldtidskundskab

Eksamen, please.

13. juni 2007 af Sweet-Tina (Slettet)
Hej jeg skal snart op til eksamen i Oldtidskundskab, og har i den sidste uge ikke bestilt andet end at læse, læse, og kigge på vaser osv.

Er simpelthen udmattet, mit spørgsåmål er dog hvordan forgår eksamen helt konkret på den gamle ordning.

Skær det gerne ud i pap, eller trinsvis for jeg er så meget på gulvet.

Kommer man ind i lokalet og trækker et nr, og en basis tekst og går ind til forbedredelse som traditionelt eller hvad?

Er så meget i tvivl, var der ikke den dag vi fik det gennemgået i timen, og min lærer er så ond, han siger det bar er synd, jeg kunne bare have været der den pågældende dag.

Brugbart svar (1)

Svar #1
13. juni 2007 af Annethm (Slettet)

Jeg har lige svaret på det samme spørgsmål i en anden tråd. Prøv at se der

Vh Anne

- og held og lykke med det!

Brugbart svar (1)

Svar #2
13. juni 2007 af Thourdaxe (Slettet)

Først tekst - gennemgående analyse og fortolkning af den. Derefter bruger du max 5 min på dit monument(er), vase eller lign. til sidst.

Brugbart svar (1)

Svar #3
13. juni 2007 af mera88 (Slettet)

Efter den nye reform..

Man trækker et nummer og får så udleveret 1½ sides antik tekst OG enten en antik vase + 2 siders tekst. ELLER 5 siders ukendt tekst.

Jeg var oppe igår og det er HELT KLART den 1½ sides antikke tekst der betyder noget. Perspektiv teksten er der kun får at man lige kan hive synspunkterne frem i den og derved vise overblik..

Held og lykke.

Brugbart svar (1)

Svar #4
13. juni 2007 af Fiffig (Slettet)

På den gamle metode..

1. Trækker en seddel med et "spørgsmål", dvs. et stykke text, uden overskrift el. spørsgmål
2.Trækker et billede
3. Ca 20 min. forb
4.Begynd med selve texten: genre, forfatter, periode
5.Hvad står der PÅ linjerne - citater er gode
6.Fortolkning: hvad står der mellem linjerne
7. Sæt texten ind i dens kontext: hvilket værk kommer den fra, hvor i værket, hvad sker der før og efter denne passage?
8.Perspektivering: inddrag relevante synspunkter, udsagn, begivenheder etc. fra andre texter i pensum til sammenligning og modstilling.
9. perspektivering uden for pensum - gerne nutidige texter, begivenheder etc.
10: Gennegå billedet - beskrivelse og fortolkning.

- Så skulle det være overstået..

-Sådan skal det foregå ifølge min oldlærer..

Skriv et svar til: Eksamen, please.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.