Studievejledning

Eksamens angst !

09. juni 2008 af Sara17 (Slettet)
heej,,
jeg skal op i billedkunst imorgen, jeg har allerede eksamens angst.. hvad skal jeg gør<? Jeg er rigitg bange. det går altid galt til eksamerne,, :S
Er der ikk nogen der har gode råde til mig ?
på forhånd tak

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juni 2008 af klotte (Slettet)

Kære Sara
1) har du forberedt dig så kan du jo ikke gøre mere, vel ;)
2) har du ikke forberedt dig....tja så gambler du og må tage det som det kommer ;)

3) tag et varmt bad
4) træk vejret og ånd meget langsomt ud ( forhindrer adrenalin i at gearer dig op)
5) drik kammilethe eller varm kacao
6) sov og hør klassisk musik imens du falder i søvn

7) stå op og husk din selv tillid- vær tung og rolig og mærk fødderne når du går.

Det skal nok gå :)

Svar #2
09. juni 2008 af Sara17 (Slettet)

tak Klotte .. (: det vil jeg prøve ,.

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. juni 2008 af klotte (Slettet)

Selvtak
Det virker :)

Brugbart svar (0)

Svar #4
09. juni 2008 af grisehønen (Slettet)

Hvad er problemet ved at være nervøs?

Brugbart svar (0)

Svar #5
09. juni 2008 af wupti-ani (Slettet)

#1 Nogle gode råd! ;)

Slå igennem til mundtlig eksamen

Før eksamen
Find motivationen til at læse til eksamen
Det kan sagtens være smaddersjovt at forberede sig til eksamen! Læs mere her.

Skab overblik over pensum
Find hovedemnerne/-områderne i pensum og tænk over sammenhæng i emnerne. Jo bedre du finder sammenhæng mellem emnerne, jo mindre skal du huske på til eksamen, og jo bedre kan du perspektivere til pensum. Rådet gør sig både gældende i de fag, hvor eksamensemnerne er givet på forhånd og de, hvor dette ikke er tilfældet.

Lav noter
Dine noter skal hjælpe dig med at skabe struktur i din forståelse og præsentation. En god forståelse er altid præget af en klar struktur, herunder viden om, hvad der er vigtigt og hvorfor. Derfor: Find ud af, hvad hovedemnerne i pensum er og lav en oversigt i punktform for hvert af dem. Der er forskellige noteteknikker alt efter, om du skal op i et naturvidenskabeligt, samfundsfagligt eller humanistisk fag, men fælles for alle tre er dog, at du skal slå ned på det helt centrale i teksten/emnet, og du skal have et godt overblik over, hvad du kan perspektivere til. Det er vigtigt, at man i forvejen har fundet frem til resultatet/konklusionen, således man ikke skal til at finde dette i eksamenssituationen, hvor tiden er knap. Skab derfor et godt overblik over samtlige emner og det centrale i disse.

Øv eksamenssituation igennem med dine kammerater
Ved at øve eksamenssituationen finder du ud af, hvilke emner du er god til og hvilke emner, der kræver en ekstra indsats. Det er en fordel at diskutere emnerne med kammerater, da man således får andre øjne på teksterne/emnerne, og man sammen når frem til en fælles konklusion. Der er større sandsynlighed for, at den er rigtig, når fem personer er blevet enige om den, end når blot en er kommet frem til den. Når du øver eksamenssituationen igennem, kan du også øve dig i at sælge dig selv bedst muligt. Læs mere her.

Øv alle emner så godt, at der ikke er emner, ”du ikke vil op i”
Det øger din sikkerhed op til eksamen, at du ikke skal gå og bekymre dig om scenariet, hvor du trækker et såkaldt ”hadeemne”. Nogle emner kan være sværere end andre, men det er både lærer og censor godt klar over, så der er ingen grund til at være bekymret for ”svære” emner. Derfor: øv de såkaldte ”hadeemner” igennem flere gange end dem, du føler dig mere eller mindre sikker i. Det er en god idé at starte med disse ”hadeemner”, så du ikke kommer i tidsnød og haster igennem dem til sidst. På den måde får du også et godt overblik over hele pensum, fordi du føler dig forholdsvis sikker i alle emner.

Koncentrer dig om din egen forberedelse
Lad være med at slå dig ud af, hvor langt andre er kommet, og hvad de fokuserer på. Det, der tæller for dig, er, at du følger din egen struktur. Det er meget individuelt, hvordan man læser til eksamen. Nogle har brug for at bruge flere uger på det og læse tingene mange gange, mens andre blot har brug for at læse det en enkelt gang og få det overstået hurtigt (der er selvfølgelig også andre måder at gøre det på). Derfor: fokuser på dig selv og din eksamenslæsning.

Nervøsitet
Bliver du så nervøs, at det går ud over din præstation, findes der faktisk masser af teknikker, der kan afhjælpe dig eksamensnervøsiteten. Læs mere om en af teknikkerne her.

Til selve eksamen

Mødetid
Mød i så god tid, at du ikke skal bekymre dig om at komme for sent. Det kan dog tit gøre en nervøs at sidde på skolen, fordi eksamen rykker tættere og tættere på på den måde, så derfor kan det også være en god idé ikke at komme for tidligt. Dog er det individuelt, hvordan det påvirker en, så det er noget, man selv skal vurdere.

Hils på censor
Hils på censor ved at give et nik. Det kan virke akavet at give hånd, fordi det kan blive meget formaliseret, så en naturlig høflighed og øjenkontakt giver et godt førstehåndsindtryk. Det er dog individuelt fra censor til censor, hvad de gerne vil have, men typisk er det godt at rådføre sig med sin lærer og tage hans/hendes ord for gode varer.

At trække et spørgsmål
Tag uden tøven en af lapperne – det øger din egen sikkerhed. Lad det ikke komme til udtryk, hvis du trækker et knap så foretrukket emne, fordi du således fra starten virker usikker, og det har ikke en god indflydelse på lærer og censor.

Præsenter dit oplæg
Start med at fortælle lærer og censor, hvad du har planlagt at gennemgå i dit oplæg. På den måde har du både en god start, og lærer og censor har langt bedre mulighed for at hjælpe dig på vej, hvis du skulle gå i stå.

Læs ikke op fra dit papir
Det er langt bedre at glemme nogle ting end at læse op fra et stykke papir. Hvis du læser op fra dine papirer, har lærer og censor ingen chancer for at vurdere, hvad du egentlig kan. Derimod skal de nok selv spørge, hvis du har glemt noget.
Det kan være en god hjælp at lave en kort disposition under forberedelsen, som du kan skue ned til under præsentationen – men lad være med at kigge ned i det hele tiden. Kig i stedet på din lærer og censor.

Dialog og tænkepauser
Hvis der er et spørgsmål du ikke forstår, kan du bede om at få det omformuleret. Det giver dig tid til at tænke dig om, og samtidig kan det give en bedre forståelse, at du bliver stilt spørgsmålet igen. Du kan med fordel medbringe en flaske vand mod tørhed i halsen, og samtidig giver det dig en lille tænkepause, når du drikker vand.

Udvis selvtillid
Lad være med at slå ud med armene og vise din frustration – prøv, for så vidt det er muligt, at udvise en selvkontrol og et overblik. Hvis der er noget, du ikke kan svare på, kan du sige, at du gerne vil tale om noget andet og fyre den af med det næste, du har at sige. Ellers må du gå til bekendelse og sige, at du ikke kan svare på spørgsmålet og så prøv at perspektivere det til noget, som du ved noget om.

Snak snak snak – men begræns det til det relevante
Du skal kun sige de ting, der er relevant for netop det emne, du har trukket, men du skal samtidig også sige alt, der er relevant – og forsøg at styre eksaminationen så vidt det er muligt. Hvis lærer eller censor synes, du er på vej ud af et sidespor, skal de nok sige til. Husk på, at lærer og censor er medspillere i den forstand, at deres opgave er at få dig til at opnå så høj en karakter som muligt. Det er dog også vigtigt at huske på, at du skal begrænse dig i forhold til det, du vil sige: hop ind på scenen, fyr dine bonussætninger af og hop ud igen. Lad være med at køre rundt i et centralt emne, når du har fået fremhævet det vigtige. Dette udviser et overskud, et overblik og en selvtillid, som giver bonus.


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. juni 2008 af klotte (Slettet)

At man ved at være overnervøs stopper sig selv.....

Brugbart svar (0)

Svar #7
09. juni 2008 af grisehønen (Slettet)

#6: Jeg kan fortælle dig en lille hemmelighed. Det har ikke noget at gøre med at man bliver nervøs. Det handler om hvordan man håndtere det :)

Brugbart svar (0)

Svar #8
09. juni 2008 af klotte (Slettet)

Tak for din hemmelighed....men jeg lever nu af at hjælpe nervøse videre :)
Håndtering eller coping er EN del af det.
Din attitude en anden og dine ubevidste mønstre nogle tredie.

Men håndter du det bare ;)

Brugbart svar (0)

Svar #9
09. juni 2008 af wupti-ani (Slettet)

#8 se det var en rigtig hemmelighed.. hehe :D

Brugbart svar (0)

Svar #10
09. juni 2008 af grisehønen (Slettet)

Lever af det ? :O

Sejt! Hvordan fungere det så? Er du studievejleder, eller?

Jeg skriver det, fordi jeg tidligere i dag havde en eksamen i billedkunst. Og bare det at jeg på forhånd vidste at jeg blev nervøs, og fuldt ud accepterede det, var nok til at det var ligegyldigt at jeg blev det.

Brugbart svar (0)

Svar #11
10. juni 2008 af klotte (Slettet)

psyk....

Ja din strategi ligner også mine to første pointer.
Men det handler grundlæggende om at nervøsitet er godt...men blokerende an
gst er ikke så sjovt.

"ærg dig ikke over at din rose har torne- glæd dig over at dine torne har en rose" ens attitude påvirker alle hormonerne i kroppen.


Brugbart svar (0)

Svar #12
10. juni 2008 af pa8n (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #13
10. juni 2008 af klotte (Slettet)

# 12 din attituder påvirker også....
derfor får du for lidt !

Brugbart svar (0)

Svar #14
10. juni 2008 af grisehønen (Slettet)

Hehe.. Nu bliver jeg jo helt nysgerrig :)

Grunden til jeg blev nervøs var forventninger om at få mindst et 7-tal, blandet med at jeg ikke havde læst.... -.-
Tror du det har indflydelse, at man ligger skylden på en selv? (I det her tilfælde er det fordi _jeg_ har forventninger at jeg bliver nervøs)

"7) stå op og husk din selv tillid- vær tung og rolig og mærk fødderne når du går. "
Er det sådan lidt meditations agtigt? :)

Brugbart svar (0)

Svar #15
10. juni 2008 af klotte (Slettet)

Ja lige netop ;)

Jo det hedder gounding....og er lidt meditationsflip- men det virker til at sætte sig selv ned med fast grund under fødderne.
Og mens man tænker på det gearer man jo ikke sig selv helt op, vel ;)

Brugbart svar (0)

Svar #16
10. juni 2008 af grisehønen (Slettet)

Nah! Det er jo slet ikke så dumt! :)

Nu er det her jo mest teknikker. Hvilken attitude anbefaler du normalt man bruger?

Btw. "6) sov og hør klassisk musik imens du falder i søvn "
Er det ren placebo-effekt, eller er klassisk musik rent faktisk afslappende?

Brugbart svar (0)

Svar #17
10. juni 2008 af klotte (Slettet)

Det kommer an på hvem man er ....
Men det er godt at kunne skruet op for energien og ned for angsten

Forberedelse er jo nok det bedste middel ;)

Det er dokomenteret at det meste klassisk virker afslappende ( men det kommer an på hvem man er ) nogle får jo små grønne knopper.
Mozart virker også på små børn !

Brugbart svar (0)

Svar #18
10. juni 2008 af grisehønen (Slettet)

"Det kommer an på hvem man er .... "
Dejligt præcist.!:)

Tak, for en lille "minilektion". Og godnat;)

Brugbart svar (0)

Svar #19
10. juni 2008 af klotte (Slettet)

Nat :)

Brugbart svar (0)

Svar #20
10. juni 2008 af o1-studie (Slettet)

Det skal nok gå uanset hvad.
Jeg var så nervøs her til morgen, at jeg knap nok kunne spise.
men det gik ok alligevel.

Forrige 1 2 Næste

Der er 22 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.