Studievejledning

Spørgsmål om Overførsel af Karakterer til HF

05. november 2023 af ElevPåSTX
Hej
Jeg har to spørgsmål. For det første går jeg i øjeblikket i 3.g på STX, og jeg har planer om at studere odontologi efter gymnasiet. Desværre er mine karakterer ikke tilstrækkelige (mit gennemsnit er nu 8,9, mens adgangskvotienten til odontologi er omkring 10,2). Jeg undrer mig over, om det er muligt at overføre mine karakterer til en HF-eksamen. På den måde ville mine årskarakterer blive fjernet, og kun eksamenskaraktererne ville tælle. For eksempel fik jeg 4 i både mundtlig og skriftlig engelsk B i årsprøven, men fik 10 til skriftlig eksamen. Kan disse karakterer overføres til HF, så kun karakteren 10 tæller, og årskarakteren ikke påvirker det? Måden, jeg tror, jeg kan flytte mine karakterer til HF på, er ved at undlade at deltage i min sidste eksamen på STX for at forhindre, at mit gennemsnit bliver fastlåst, og derefter overføre mine karakterer til HF. Men hvad sker der med den sidste eksamen i så fald? Skal jeg tage den igen på HF?



For det andet er jeg nysgerrig efter, om på HF har man mulighed for at tage sin eksamen om igen 1-2 gange, hvis man ønsker det (som jeg tror). Kan jeg gøre det med et fag, jeg har haft på STX, hvor jeg ikke opnåede den ønskede karakter, og tage eksamen igen på HF for at prøve at få den ønskede karakter?"


Jeg er virkelig forvirret omkring dette, og jeg håber, at nogen kan hjælpe mig med at få en bedre forståelse af det og afgøre, om det overhovedet er muligt. Efterfølgende kan jeg snakke med en vejleder.

Skriv et svar til: Spørgsmål om Overførsel af Karakterer til HF

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.