Studievejledning

Afslag på SU

07. juli 2024 af studius

I 2005 tog jeg VUC HF men det viser sig nu at mit eksamensbevis aldrig var blevet "lukket". Jeg anede ikke at der var noget der her at det skulle "lukkes". Men det betød åbenbart at jeg ikke reelt fik min afsluttet min HF eksamensbevis. Det skal først "lukkes". Men fordi der sidenhen er kommet gymnasiereformer som har ændret kravene til en fuld HF så kan jeg ikke få det lukket nu med mindre jeg gennemfører yderligere fag, herunder Kemi C og derudover yderligere valgfag på B niveau. Det er det som jeg har fået oplyst fra studievejledningerne på VUC og HF skolerne. Jeg har så meldt mig til fagene og der er nok timer til SU, men jeg får så afslag på min SU ansøgning med begrundelsen at jeg afsluttede HF i 2005.

I afslaget står der jeg kan tale med min skoles studievejledning om afslaget; men nu er skolernes studievejledninger gået på sommerferie, det er så smart lavet at deres sommerferie starter lige præcis der hvor man får sit afslag på SU, så nu kan jeg ikke kontakte dem for vejledning før august, hvilket jo er for sent for der starter uddannelsen jo. Så jeg har sendt et svar tilbage til Uddannelses og Forskningsstyrelsen og forsøgt at forklare dem det her for at de kan ændre deres afgørelse. Men jeg frygter for det første at de blot fastholder uden at tage konkret stilling til de ting jeg har skrevet ovenfor og for det andet frygter jeg at de vil være meget lang tid om at svare med deres afgørelse, så det ikke kommer i tide til august.

Og så vil jeg være nødt til at annullere studiet, få min deltagerbetaling refunderet og så melde mig ledig nede på jobcentret så jeg kan få kontanthjælp. Kontanthjælpsansøgning og tilmelding som ledig har jeg faktisk set mig nødsaget til at gøre allerede nu fordi jeg jo ikke kan vide hvad det ender med, og jeg skal jo have penge til husleje osv til august.

Jeg sidder også bare og bliver deprimeret og tænkter: "nå, jamen så kan jeg ikke få en uddannelse i det her liv jo, så må jeg vente til jeg bliver genfødt og får en chance mere.". Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, føler at jeg står foran en kæmpe høj tyk mur og der er ikke engang nogen dør jeg kan prøve at åbne nogen steder.

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juli 2024 af Lektiehjælp2023

Der er en masse sommerjob og især i både hjemmeplejen og på plejemhjem - 

Svar #2
09. juli 2024 af studius

Der er en masse sommerjob og især i både hjemmeplejen og på plejemhjem - 

Det hjælper jo ikke på det jeg har beskrevet.

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. juli 2024 af Rigsby

Hej med dig.

Vi er nok nødt til at bryde dit problem ned i mindre elementer for at få lidt klarhed over sagen.

Første element er dit klynkeri, det er støj og hjælper ikke et trut med med mindre at du forsøger at starte en fundraiser. Så stop med klynkeriet!

Når det så er sagt, så tænker jeg at det er voksne mennesker som skal vurdere din anmodning og hvis det du fortæller ellers står til troende så jeg tænker nok at det skal gå, men du har jo nok været en anelse sent ude med at få sat dig ind i sagerne.

Din betragtning med at udskyde din uddannelse til dit næste liv er jo en mulighed, men der er en risiko for at du bliver genfødt som skovsnegl og så er dit valg, og dermed sats, lidt ligegyldigt.

Jeg tror nu nok at jeg ville slå koldt vand i blodet, starte op på uddannelsen og så få styr på SUen så snart det er muligt at sparke døren ind hos en studievejleder, forklar studievejlederen sagen og få den korrekte vejledning, du kan ikke være den eneste i Danmark som har / har haft det problem.

Op med humøret og nyd sommeren

Svar #4
09. juli 2024 af studius

Ja tak for hjælpen og rådet om at "stoppe klynkeriet". Jeg kan forstå nu at studieportalen.dk er et meningsløst sted at håbe på brugbar hjælp eller vejledning i den her sag. Men tak for at du gjorde forsøget alligevel, det er da trods alt også lidt positivt. Håber da helt klart også at du får en dejlig sommerferie og at du vil komme til at nyden den i højt humør. 

Brugbart svar (1)

Svar #5
09. juli 2024 af Amatøren

I min optik, ser jeg bestemt ikke, at dit indlæg bærer præg af klynkeri, som der bliver hævdet.

Eftesom jeg (baseret på overstående) er langt yngre end dig og uden erfaring, finder jeg det helt forkert, at jeg skulle give råd eller vejledning herom. Ligeledes på baggrund af, at jeg derfor ikke overhovedet har forudsætningerne, der skal til, for at kunne sætte mig ind i problemstilingen eller hjælpe.

Med det sagt, vil jeg personligt aldrig hverken negligere eller bagatellisere den situation du står i.

Du beskriver at have taget en HF i 2005 og at du, hvis ikke der findes en tilstrækkelig løsning ang. SU, vil være nødsaget til at annullere studiet og melde dig som ledig.

Til trods for, at jeg ikke besidder de rette forudsætninger for at sætte mig ind i din situation, kunne jeg forestille mig, at det er en stor byrde at være arbejdsløs - og efter mange år på arbejdsmarkedet, at være usikker omkring uddannelse; hvilket jeg enerkender og har stor forståelse for. 

Jeg er ikke sikker på hvorvidt dette er til hjælp, men du kan eventuelt prøve at kontakte Uddannelses- og Forskningsministeriet, telefonisk - og sætte dem ind i din situation. Så vidt jeg kan se, holder styrelsen, i al fald, åbent ind over sommeren.

Jeg håber at det lader sig gøre med studiet, og at du finder en, for dig, meningsfuld løsning.

(trods det hele) God sommer!

Brugbart svar (1)

Svar #6
09. juli 2024 af MandenMedMangeHatte

#3 Rigsby, hold da op noget møg at fyre af for at sige det rent ud. Dit indlæg skriger af bedrevidenhed og du fryder dig over at det ikke er dig der står i en uheldig situation. Sikke en usympatisk person du har vist dig at være.

Brugbart svar (0)

Svar #7
09. juli 2024 af Rigsby

#6 #3 Rigsby, hold da op noget møg at fyre af for at sige det rent ud. Dit indlæg skriger af bedrevidenhed og du fryder dig over at det ikke er dig der står i en uheldig situation. Sikke en usympatisk person du har vist dig at være.

Ja, det er jo din mening og det andet er min!

Det hjælper ikke at klynke, det er helt sikkert!

Kald mig bare bedrevidende, det tager jeg som et kompliment men at jeg skulle fryde mig over Studius' situation er ramt fuldstændig ved siden af skiven, snarere tværtimod.

Essensen er at der ikke er noget at gøre før der er en studievejleder ind over eller at han modtager et svar fra Uddannelses og Forskningsstyrelsen som han har kontaktet og ret beset er det ham som har rod i butikken, ikke Statens Uddannelsesstøtte.

Jeg håber at det forklarer mit svar og at din opfattelse af mig forekommer mig lige så irrelevant som Paradise Hotel eller Fangerne i Forden.

God sommer.

Skriv et svar til: Afslag på SU

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.