Studievejledning
Optagelsesprøve
Den var lidt svær synes jeg, og i første omgang var der kun 1 ud af alle der var, der kom ind. Var til samtale hvor den egentlig skulle have mine personlige forudsætninger for den gymnasielle uddannelse men det snakkede vi så ikke om ( det gjorde ingen) jeg føler jeg både motiveret, har få på mig og vilje til det - min karakterer har bare uheldige (græder tit over det)
Har i nogen gode råd?
Mvh Unge pige lige gået ud af 10. Klasse
Svar #1
28. juni 2025 af Anders521
#0 Som forberedelse kan du prøve at løse det vejledende opgavesæt (fra 2022) fra undervisningsministeriets hjemmeside.
Svar #2
28. juni 2025 af strawberryfieldsforever (Slettet)
jeg kan godt forstå, at du er ked af det / nervøs /frustreret over din situation - det er da også en noget ræls situation, men jeg vil ikke mene, at alt håb er ude for dig
i første omgang, så gør som du har planlagt - læs op på tingene, øv dig på det prøvesæt som #1 linker til og gå så op og prøv igen
hvis det uheldigvis skulle glippe igen, så er der måske andre muligheder
hvad vil du evt bruge en hhx eksamen til?
har du mindst 2 i gennemsnit i dansk og matematik? Så kunne eud eller eux være en mulighed
hvis ikke, så kan en optagelsesprøve og / eller en samtale her evt også være adgangsgivende
husk på, at det ikke kun er stx og hhx der giver adgang til gode jobs og videregående uddannelser - tværtimod er der rigtig mange på disse ungdomsuddannelser, som ikke trives der og ofte dropper ud, hvis deres karakterer har været lave i folkeskolen
prøv at kigge her -
https://www.ug.dk/uddannelser/artikleromuddannelser/omerhvervsuddannelser/eux
her er der også mulighed for at få evejledning -
eller prøv at tale med dem på det enkelte uddannelsessted
held og lykke med det hele :-)
Skriv et svar til: Optagelsesprøve
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.