Et pindediagram er en anden type procentdiagram. Et pindediagram er en oplagt måde at afbilde en procentfordeling eller andet talmateriale på.
Pindediagram og søjlediagram benyttes ofte næsten som synonymer.
Et pindediagram kan både præsenteres med lodrette og vandrette pinde. Taler man i stedet om et søjlediagram er søjlerne (oftest) aftegnet som lodrette søjler, deraf navnet.
Et søjlediagram er også et pindediagram, men et pindediagram med vandrette pinde er ikke et søjlediagram. Søjler står op, pinde kan både ligge ned og stå op.
(I virkeligheden er det nok ikke afgørende om man omtaler denne type procentdiagram med pinde, søjler eller stolper.)
Fordelingen herunder viser antallet af studerende på universiteterne efter alder og om de har optaget studielån eller ej (fiktivt):
Alder | Antal studerende | Antal med SU-lån | Antal uden SU-lån | Procentdel med SU-lån | Procentdel uden SU-lån |
18 år | 2890 | 1612 | 1278 | 55,78% | 44,22% |
19 år | 3339 | 1901 | 1438 | 56,93% | 43,07% |
20 år | 4383 | 2537 | 1846 | 57,88% | 42,12% |
21 år | 4704 | 2407 | 2297 | 51,17% | 48,83% |
22 år | 5251 | 2634 | 2617 | 50,16% | 49,84% |
23 år | 6277 | 2782 | 3495 | 44,32% | 55,68% |
24 år | 6361 | 3164 | 3197 | 49,74% | 50,26% |
25 år | 6274 | 3290 | 2984 | 52,44% | 47,56% |
26 år | 6537 | 2682 | 3855 | 41,03% | 58,97% |
27 år | 5724 | 3008 | 2716 | 52,55% | 47,45% |
28 år | 4049 | 1883 | 2166 | 46,51% | 53,49% |
29 år og derover | 2765 | 1131 | 1634 | 40,90% | 59,10% |
Herunder vises fordelingen i tabellen ovenfor i et pindediagram. Pindene er angivet som de procentdele, der er angivet i de sidste to kolonner. For udregning se artiklerne Procentregning og Hvordan regner man procent.
Pindene angiver antallet af studerende på hvert alderstrin. Samtidig er pindene opdelt procentvist, så antallet med og uden SU-lån vises som procentdelen af det samlede antal. Summen af pinden er således 100 %.
Et pindediagram er hyppigst anvendt med værdier eller tal, ikke nødvendigvis med procent. Men et pindediagram kan i teorien illustrere en procentvis fordeling.
Der kan derimod sagtens være tale om en procentvis fordeling på selve pindene, som i eksemplet her. Værdierne på begge akser (antal studerende og alder) ikke er procentuelle.
Et pindediagram kan afbildes i to retninger, både i en positiv og en negativ retning.