Dansk Historieopgave

Det forsømte forår, perspektivering.

24. marts 2011 af Pernilh (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle sammen.

Ville høre om nogen kunne hjælpe mig. Jeg har valgt bogen det forsømte forår, i min Dansk Historieopgave.
 - Jeg skal så perspektivere til syndefaldsmyten og psykologi.

Men lige netop disse to emner (syndefaldsmyten og psykologi) kan jeg umildbart ikke forbinde med 'det forsømte forår'.

Er der nogen der kan hjælpe mig her? :-)

På forhånd tak


Brugbart svar (3)

Svar #1
24. marts 2011 af natasjah (Slettet)

 Hej

Hvis du kan finde en god tekst så tror jeg umiddelbart at du meget nemt jan perspektivere det forsømte forår til syndefaldsmyten. 

Tror måse du kan bruge den kroniske uskyld da du kan bruge psykologien og syndefaldsmyten. nedenunder 

Den kroniske uskyld og syndefaldsmyten

1)
- Til festen da Tore sider ved bordet med Helles mor.
- Janus seksuelle debut med Inger
- Ålborg opholdet. Mødet med Poul
- Sidste kapitel hvor Janus erkender Tores begrænsninger.
2) Manglende fader figur
3) Janus og Tore blev adskilt. Tore bliver mindre glad, der er kommet noget konfliktfyldt i tilværelsen.
4) Helle: Ren, Overklasse, Uskyldig, Kærlighed, Jomfru Maria.
Ellen: Beskidt, Underklasse, skyldig, Fysisk begær, Luder.
5) Tore: Voksen, stærk, jomfruen.
Janus: Barn, svag, det erotiske.

Pubertet og psykoanalyse
1) Den handler om, heteroseksualitet blandt unge. og Janus og Tores forhold til hinanden, Tore og Helles forhold og deres forhold til fru Junkers.
2) Det der stopper deres seksualitet er en binding til deres moder, da deres mødre er mødre man ikke kan få seksuelle følelser for.
3) Det er tiden hvor, de møder Helle og hendes mor, og Janus og Tores forhold før Fru Junkers ødelagde det.
4) Det vil sige at Janus acceptere det utilfredsstillelse af hele situationen og katastrofen. Og han acceptere at han socialt, da Janus siger at han og tore er blevet mere lige er det fordi, de har samme nederlag med piger, og at den sociale problematik har været hans egen skyld.
5) Det betyder han er blevet voksen, velovervejet og forsigtig.
6) Gymnasiast : En elev fra gymnasiet


Freuds psykoseksuelle faser

1) Den orale fase (0 – 1 år) Lyst centret om munden
2) Den anale fase (1-3 år) Endetarm centrum for lyst
3) Den ødipale fase (3-6 år) Fokus: kønsorganer først forelsket i sin mor/ far der næst identifikation med forældre af samme køn.
4) Den latente fase (6-12 år) stilstand i den seksuelle udvikling, drenge vil ikke røre ved piger.
5) Den gentile fase (12-16 år) Puberteten frigørelse fra forældrene identitets udvikling Det andet køn i fokus.
 


Svar #2
27. marts 2011 af Pernilh (Slettet)

Hvordan kan man bruge det med den oralefase og opefter? :-)

Og når der står at jeg skal:  perspektivere til syndefaldsmyten og psykologi.
må man så godt tage en anden tekst og skrive ud fra den, eller hvad? er lidt (meget) forvirrede,
mht. dansk opagver og afleveringer.


Brugbart svar (2)

Svar #3
27. marts 2011 af natasjah (Slettet)

 Når du skal persektiver teksten skal du finde lighederne mellem syndefaldsmyten og det forsømte forår, f.eks. hvis begge hovedpersonerne i teksterne har haft en sær barndom også se lighederne imellem dem. 

hvilken tekst vil du skrive ud fra, syndefaldsmyten er jo en tekst du kan skrive udfra ellers må du lige spørger igen hvis j ikke forstod dig.


Svar #4
29. marts 2011 af Pernilh (Slettet)

Men hvem kunne være slangen, og adam og eva fra det forsømte forår :-) ..


Brugbart svar (2)

Svar #5
29. marts 2011 af natasjah (Slettet)

 hmm

Tore og Janus = Adam og Eva

slangen = jeg ved ikk om man kan sige fru Junkers ??


Svar #6
30. marts 2011 af Pernilh (Slettet)

Mente fra det forsømte forår? :-)


Skriv et svar til: Det forsømte forår, perspektivering.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.