Dansk Historieopgave

Hvordan taler man om hvordan man har brugt metoden, nykritisk?

23. maj 2023 af SkolleNørd - Niveau: C-niveau

Hej

jeg har fået at vide, at der i en DHO skal bruges nogle ´´metoder´´indenfor historie og har læst den DhO igennem, og har fundet ud, at jeg sikkert har arbejdet nykritisk indenfor det dankfaglige område og kildekritisk i historie.

Mit spørgsmål er dog: hvordan kan jeg fortælle hvordan metoderne passer i min opgave?

Har i nogle fagbegreber, som man kan sige og derved fortælle dem, at på baggrund af dette har jeg valgt denne metode og hvordan det hjælper mig?

For det andethar jeg fået at vide, at jeg skal kunne forklare sammenhængen, men hvordan?

Jeg har simpelthen bare følget deres 2 underspørgsmål, som handler om en redegørelse om en tid og en analyse og en perspektivering, så forstår simpelthen ikke hvordan jeg kan sige, at det er disse metoder, som jeg har brugt på grund af ....

NOGLE DER KAN HJÆLPE!!


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. maj 2023 af Amywh

Når du læser og analysere en tekst i dansk, hvilket jo er tilfældet i en DHO, så tager du et par "briller" på når du læser teksten, om du vil det eller ej. 
Når du tager de nykritiske briller på anser du teksten som værende uafhængig af forfatteren. Lad os komme med et eksempel fra en tekst du nok kender: Den grimme ælling af H.C. Andersen. 
Her analysere vi os frem til, at den handler udvikling af den menneskelige identitet osv. 

Vi kunne dog også tage nogle andre briller på; fx den biografiske metode. Ville vi da analysere Den grimme ælling af H.C. Andersen, ville vi komme frem til noget andet: vi ville nok analysere og fortolke at den grimme ælling egentlig af H.C. Andersen og eventyret altså afspejler forfatterens eget liv.

Det er altså to forskellige dansk faglige analyse metoder vi har brugt til analysere selv samme eventyr. 
Metoden i dansk er altså særligt, hvordan du læser, analysere og fortolker teksten.

Kan dette bruges til noget? give en bedre forståelse? Skriv gerne hvad du skriver DHO samt hvilken tekst/tekster, så kan vi måske kigge på det sammen, da dit spørgsmål er ganske svært liige at svare på uden mere kontekst :) 


Skriv et svar til: Hvordan taler man om hvordan man har brugt metoden, nykritisk?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.