Dansk Historieopgave

Hvordan ser min problemformulering ud?

27. september 2024 af tomm3615 - Niveau: A-niveau

Hej allesammen. 
Jeg har brug for akut hjælp, da mine lærer åbenbart har for travlt med at kigge på nogle af vores elevers problemformuleringer. Jeg vil spørge om I vil se den igennem og skrive hvad der kan forbedres?

Hovedspørgsmål: Hvordan udviklede kampen om kvinderettigheder sig i slutningen af 1800-tallet, og hvordan har det påvirket dansk litteratur under det moderne gennembrud?

Redegørende: Redegør for hvordan kvindernes rettigheder udviklede sig økonomisk, socialt og juridisk mellem 1849-1915.

Analyserende: Analyser hvordan kvindernes forhold kom til udtryk på J.P. Jacobsem - Fru Maire Gubbe og hvordan kan det sættes i relation til Georg Brandes’ tanker om kvinders frigørelse under det moderne gennembrud.

Vurderende: Diskuter og vurder, hvordan litteraturen har påvirket kønsrollerne i perioden.¨

Tusind tak på forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. september 2024 af AngelOneOne

Hej,

Din problemformulering og underspørgsmål virker struktureret, men der er nogle områder, du kan finpudse for at sikre et mere præcist og dybdegående fokus.

1. Hovedspørgsmål:
   - Forslag: Overvej at tilføje en tydeligere sammenhæng mellem kvinderettighedernes udvikling og deres indflydelse på litteraturen. For eksempel:
     - 'Hvordan påvirkede kampen om kvinders rettigheder i slutningen af 1800-tallet dansk litteratur under det moderne gennembrud, særligt med henblik på kvindernes rolle i J.P. Jacobsens værker?'
   - Hvorfor: Dette præciserer, at du ikke blot kigger på kvinders rettigheder generelt, men hvordan dette udviklede sig i litteraturen.

2. Redegørende spørgsmål:
   - Forslag: Dit redegørende spørgsmål kunne blive lidt mere præcist ved at afgrænse områderne. For eksempel:
     - 'Redegør for den økonomiske, sociale og juridiske udvikling af kvinders rettigheder i Danmark mellem 1849-1915.'
   - Hvorfor: At inkludere tidsperioden i selve spørgsmålet kan hjælpe med fokus.

3. Analyserende spørgsmål:
   - Forslag: Der er to emner, du kombinerer – litterær analyse og en filosofisk diskussion om kvindefrigørelse. Overvej at strukturere spørgsmålet lidt anderledes:
     - 'Analyser hvordan kvindernes vilkår kommer til udtryk i J.P. Jacobsens novelle "Fru Marie Grubbe", og hvordan disse kan relateres til Georg Brandes’ tanker om kvinders frigørelse i det moderne gennembrud.'
   - Hvorfor: Dette vil hjælpe dig med at fokusere på sammenhængen mellem Brandes’ idéer og det, du finder i teksten.

4. Vurderende spørgsmål:
   - Forslag: Det er lidt generelt at diskutere kønsrollerne i perioden uden at forankre det i den litteratur, du arbejder med. For eksempel:
     - 'Diskuter og vurder, hvordan litteraturen i perioden har påvirket opfattelsen af kønsroller, med særligt fokus på J.P. Jacobsen og hans samtidige forfattere.'
   - Hvorfor: Ved at gøre dette tydeliggør du, at du ikke kun vurderer generelle kønsroller, men hvordan litteraturen selv har formet dem.

Ved at styrke den røde tråd mellem kvindefrigørelse, litteraturen, og Georg Brandes’ tanker bliver din opgave både mere fokuseret og dybdegående.

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Skriv et svar til: Hvordan ser min problemformulering ud?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.