Søgning på: srp historie musik. Resultater: 16101 til 16120 af 24890
  • hvad er vigtigst-historieeksamen

    Forumindlæg
    Hvad gør man for at komme op at ringe karaktermæssigt i historie? I den nye ordning, med synopsis. Skal man "bare" kunne alle de ydre omstændigheder, i grove træk, eller er det vigtige ikke også hvad der ligger bag, så¨som ideologier, religiøse tilhørsforhold mv, når man skal analyser...
  • Apollinsk pessimisme?

    Forumindlæg
    Hey Nogle der ved hvad apollinsk pessimisme. Det er nævnt i forhold til Kong Kroisos. Ved godt Herodot har fået sin historie med de to der dør unge og lykke fra Apollons præster. Men hvad består hans pessimisme af?
  • Hjælp til perspektivering

    Forumindlæg
    Jeg skriver dansk/historie opgave om Naja Marie Adits novellesamling "Bavian". Her har udvalgt 2 noveller Bulbjerg og Slik. Står nu og mangler noget inspiration til perspektivering håber nogle kan hjælpe :)
  • HJÆLP TIL AT SKRIVE ERINDRING

    Forumindlæg
    Hej. Jeg skal til at skrive en erindring, men aner ikke hvordan man skriver en. Jeg ved, at en erindring er en historie fra ens f.eks. barndom, men andet ved jeg ikke. HJÆLP! Og er der bestemte ting, man skal huske i en erindring udover følser og sanser?
  • Hjælpemidler

    Forumindlæg
    På side 10 i denne oversigt: http://us.uvm.dk/gymnasie/almen/eksamen/vejledninger/proeveoversigt-hjaelpemidler-ver2.pdf står der ikke noget ud for historie (jeg hører til den øverste række på s. 10). Hvad er dette ensbetydende med? Må man have alt med ind til eksaminationen, eller was?
  • Sanktionspolitik fra 1990'erne

    Forumindlæg
    Jeg skal til eksamen i historie i morgen, og har i denne forbindelse læst om Mellemøsten. Hvad går den sanktionspolitik som USA har haft mod Irak/mellemøsten (???) siden 1990'erne ud på. Og hvorfor opfatter muslimerne det som om, at USA har gjort det pga. olien? Mvh. Maria
  • Noter til emne

    Forumindlæg
    Hejsa. Jeg skal til historieeksamen om en uge, og jeg har fået fortalt, at der findes noter herinder, der omhandler "Danmark 1973-2002" skrevet af Jens Bencke og Flemming Schmidt. Er der nogen, der ved hvor de befinder sig, og hvis ikke, er der nogen, der har haft denne bog i historie?
  • Højkonjuktur? Haster!!

    Forumindlæg
    Hej. Jeg skal op til eksamen i historie inden længe, hvor jeg kan komme op i politik og økonomi. Det er jeg nu igang med at terpe, men ville høre om nogen kunne forklare mig hvad højkonjuktur og inflatition er? På forhånd tusind tak. Mvh, Louise
  • Sædelighedsfejden

    Forumindlæg
    Hej :) Jeg sidder lige med min dansk/historie opgave. Jeg har om kvindernes rolle, og derfor også om sædelighedsfejen. Men mit problem er, at jeg simpelthen ikke kan finde ud af hvad fejden sluttede med? Håber der er nogle der kan hjælpe.
  • begreber

    Forumindlæg
    hej.. jeg har et par begreber som jeg ikke helt har styr på.. håber der er nogen som kan hjælpe.. Logos? Mythos - betyder det bare fortælling / historie? skyld-skæbne? kan det passe at sofrosyne, som betyder mådehold - er det eneste som kan bremse nemesis ?
  • politik..

    Forumindlæg
    Hej Jeg læser i øjeblikket til eksamen i historie, hvor politik og økonomi er opgivet. Jeg er i øjeblikket igang med at terpe det emne, så ville høre om nogen kunne give mig svar på hvad græsrodsbevægelsen er, samt kvindebevægelsen og hvordan kønsrollerne er? håber nogen kan hjælpe mig. på for...
  • Hvad der sker efter Iliaden

    Forumindlæg
    Iliaden slutter som bekendt med Hektors død og udleveringen af hans lig til Kong Priamos. I hvilke værker hører man den berømte historie om den Trojanske Hest og Troja fald? Og hvor hører man om Achilleus' død? Er det i Odysseen?
  • Deflationspolitik?

    Forumindlæg
    Hej alle, Sidder lige og læser lidt historie - skal jo som så mange andre op i morgen... Jep jep, får huen kl halv elleve cirka. Dejligt! Nå, men er der ikke en venlig sjæl der kunne tænke sig at forklare mig hvad deflationspolitik er? Så ville jeg blive meget glad....
  • Litteraturhistorien

    Forumindlæg
    Hej Jeg skal op i dansk mundtlig eksamen, men jeg har ikke styr på de forskellige perioder i litteratur historien. Derfor ville jeg lige høre om der er nogen der kende nogle hjemmesider hvor man kan se hvad der er kendetegnende for de forskellige perioder? Med venlig hilsen Thomas
  • Økonomiske begreber

    Forumindlæg
    hey er der nogen der kan linke til en side med forskellige økonomiske begreber. Ska op i historie i morgen og et af emnerne hedder "Det økonomiske kredsløb og økonomisk politik i Danmark efter 1973", og selvom jeg har læst det, fatter jeg det ikk..
  • Er nervøs og bange

    Forumindlæg
    Hej.. Jeg skal studere Matematik efter sommerferien, og jeg har hørt en masse historier derfra.. med at det skulle være meget svært og næsten alle er blevet knust. Hvad kan man gøre for at forberede sig? Min årskarakter i Matematik er 11 i både mundtlig og skriftlig..
  • mundtlige eksamener

    Forumindlæg
    Hvordan foregår mundtlig eksame i historie? Skal man kunne referer pensum, eller "blot" perspektivere til pensum. Kan nogen fortælle mig hvordan deres historieeksame gik. Hvad kan man gøre for at opnå bedre resultater?
  • ny reform

    Forumindlæg
    Hej.. er der nogen der ved, hvordan historie eksamen kommer til at foregå efter den nye reform, altså HVIS jeg skal op i faget til sommer næste år? og hvad med dansk mundtlig, fysik B, biologi B, engelsk A mundtlig?
  • Den røde tråd..

    Forumindlæg
    Hejsan. Jeg har ikke helt forstået hvad den røde tråd er endnu, er det ikke noget med at man skal holde sproget i ét, man skal have en specifik handling man vil fortælle gennem historien. Er der nogle der vil forklare mig det så jeg forstår på en gang? Tusind tak på forhånd.
  • koppen i sneen

    Forumindlæg
    Hej.. I næste uge, altså uge 50. skal jeg op i terminsprøver.. og jeg trak tekster af klaus rifbjerg og valgte den der hedder koppen i sneen. så jeg ville hører og der er nogen som der ligger inde med en analyse af den, da jeg er lidt forvirret over historien også kan jeg se om det er rigtigt. :)