Søgning på: fysik projekt. Resultater: 17621 til 17640 af 20689
-
planeten jorden - jordens fødsel og udvikling
Forumindlægjeg har en trukket mit emne til min fysik/kemi eksamen, og jeg er gået lidt i stå. opgaven lyder: universet blev født for ca. 14 mia. år siden, dette blev kaldt the big bang. der er sket meget på disse år. du/I skal udvælge væsentlige begivenheder i jordens historie, for at vise jordens ... -
Hvad skal jeg studere?
ForumindlægHej alle, Jeg har besluttet at tage på Aalborg uni i 2008, men jeg er i tvivl om, hvad jeg skal studere (indenfor kemi)! Jeg vil meget gerne udvikle nye produkter eller analyse metoder, men jeg er ikke så interesseret i miljøkemi eller hvordan f.eks. krystaller er opbygget - så jeg aner ikke, o... -
Lie grupper
ForumindlægJeg ved ikke helt hvordan følgende løses (er på eng) If φ:M→M' is a smooth map and X and Y are two vector fields on M, φ-related respectively to X' and Y' on M', then their Lie brackets [X,Y] and [X',Y'] are φ-related. Det er et lemma i anvendt (matematisk... -
Resistans og temperatur?
ForumindlægOpgaven lyder: Glødetråen i en pære er af wolfram. Ved stuetemperatur 20 grader C, måles trådens resistans til 87 ohm med et ohmmeter. Når pæren lyser, optager den effekten 60 W med 230 V. a) Hvad er trådens resistans, når den lyser? b) Hvad er trådens temperatur, når pæren lyser? Jeg sidder... -
hvor højt flyver nytårsraket?
Forumindlæghej studieportalen Jeg har i eftersferien fået en fysik-opgave for. et spørgsmpl som jeg ikke ved hvordan jeg skal svare på er: En nytårsraket affyres og bevæger sig lodret opad med en gennemsnitlig acceleration på 3,5 m/s2. I en højde af 75 m over jordoverfladen slipper brændstoffet op, og raket... -
HAR VIRKELIG BRUG FOR HJÆLP!
ForumindlægHej . Jeg er en folkeskoleelev (9. årgang) Jeg skal aflevere en Fysik/Kemi rapport, men har svært ved at finde et korrekt svar på disse nedenstående spørgsmål: • Hvilken type strøm frembringer induktion? • Hvorfor er »sluk-spændingen« større end »tænd-spændingen« • H... -
Magnetisme fra en elektrisk ledning hvorfor?
ForumindlægHej allesammen Jeg skal op i Fysik/kemi på fredag i folkeskolen, og jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad det er der gør at en ledning danner et magnetisk felt når den bliver tilsat strøm? Ørsted opdagede at en ledning tilsat strøm have et magnetfelt da den påvirkede i hvilken retning et ko... -
Hvordan bruges E=m*c2?
ForumindlægJeg sidder med en liter letmælk og læser at pr 100g er der ca 190 kj (45kcal). Ligegyldigt hvordan jeg sætter det ind i formlen e=m*c2 giver tallet ingen mening eller overensstemmelse. Hvordan skal det gøres? Jeg har læst http://da.wikipedia.org/wiki/E%3Dmc%C2%B2. Lige en andet spørgsmål: e... -
Dosisbegrebet - Radioaktivitet
ForumindlægJeg skal op i fysik C i næste uge, hvor et af spørgsmålene lyder således: "Du skal fortælle om alfa-, beta- og gammahenfald. Beskriv kort begrebet baggrundsstråling og forklar herefter dosisbegrebet." Jeg har aldrig hørt om dosisbegrebet før? Jeg har kigget i fysikbogen, intet. Det... -
Årsprøve - (forberedelse)
ForumindlægNu er jeg til mundtlig årsprøve i fysik (1.g), og jeg har ikke rigtig nogen ide om hvordan det kommer til at foregå. Er der nogen, der kan give mig et svar på det? Er virkelig lost. Har prøvet at læse nogle af de andre indlæg på siden, men synes ikke rigtig at man får svar på det. Et andet spørg... -
Atomer?
ForumindlægAtomernes "fingeraftryk"?! Det er et underemne til min eksamen imorgen, og jeg har kigget på det i hvad der føles som flere år. Nogle der vil give en hjælpende hånd? der står i min fysik bog, at der ikke er to forskellige grundstoffer med samme spektrum, og et stof derfor kan kende... -
Hvad består "strålerne af" og hvor kommer de fra? haster!!!
ForumindlægAlfa, Beta og gamma stråler. Så vidt som jeg har forstået det, så er det det får kernen tilført noget energi som gør at elektronen 'hopper' fra et lag men denne elektron vil gerne tilbage til sit eget lag og når den gør det udsendes en foton og det er denne foton disse stråler består a... -
Sammenhæng mellem tone/frekvens/bølgelængde
ForumindlægI fysik har vi på et tidspunkt lavet et forsøg, hvor vi selv skulle stemme ølflasker ved at fylde vand i dem og finde frekvensen. Det første spørgsmål lyder således: Undersøg først hvad der giver den højeste frekvens - lidt eller meget vand i flasken? Forklar hvorfor. Jeg ved at svaret er... -
keplers 3. lov - eksamen
ForumindlægHej, skal til eksamen i fysik c i morgen og er lidt i tvivl om keplers 3. lov Nogen der kan forklare mig det ud fra det her: T2/a3 = en planets omløbstid T og middelaftstanden (halve storakse) a, har samme værdi for alle planeter. Planeterne følger hver sin ellipse, hvis halve storakse har... -
Kunne godt bruge en hjælpende hånd :S
ForumindlægOpgave 8 Temperaturen en sommerdag kan tilnærmelsesvis beskrives med funktionen: f(t)=17,5+5,2*cos(((t-12)/24)*2*3,14 hvor 0 ≤ t ≤ 24 f(t) er temperaturen i C° som funktion af tiden t i timer. nogen der kan forklare mig hvordan den virker hvis jeg evt skal finde temperaturen for kl: 1... -
HJÆLP HER DET HASTER PLEEEASE
Forumindlæghej jeg har en fysik opgave for til i morgen - den skal sendes idag inden kl. 12.. for ikke at få fravær opgaven lyder på: Et solcellepanel, som driver en vandpumpe, består af moduler. Et modul i solcellepanelet leverer effekten 165 W, når spændingsfaldet over modulet er 24 V. a) Beregn strø... -
Haster
ForumindlægHej alle sammen, er ved at afslutte 9.klasse og har brug for hjælp til min sidste eksamen i fysik. Jeg kan resikere at komme op i: Radioaktivitet Syre og base salte metaller ph bestemmelse og har ikke en anelse om hvad for nogle forsøg jeg skal lave eller kan lave jeg har ledt på internettet o... -
Brug for en forklaring - det haster virkelig (rapport)
ForumindlægHej allesammen! Jeg har i fysik lavet to forsøg. Det første forsøg var et "muffin forsøg" hvor vi skulle beregne luftmodstanden osv. - her har vi også lavet nogle grafer. Herefter lavede vi et forsøg med en klods, som vi trak hen af bordet. Vi har her fået til opgave at eftervise Co... -
HJÆÆÆÆLP..
ForumindlægJeg har fysik eksamen imorgen, og de seneste par dage har jeg spurgt folk,søgt på nettet været på bibloteker, men, der er ingen der kan hjælpe mig. mit pensum: salte og ioner magnetisme alkohol radioaktivitet jeg kan ikke finde nogle forsøg i alkohol, og kan man overhovedet lave forsøg i radio... -
Hældningskoefficient - Joules lov
ForumindlægHej! Jeg sidder med en fysik aflevering om Joules lov, og er kørt ret død i en opgave: Antag at joules lov gælder, og vis at hældningskoefficienterne a er givet ved: a=R*I^2/(m/cv) og a=R*t/(m/cv) Jeg har lavet to grafer, den første er ?T som funktion af t og den anden er ?T som funktion a...
