Søgning på: det moderne gennembrud noveller. Resultater: 15801 til 15820 af 27490
-
Soya: Farvæl sjæl!
ForumindlægHej alle Er der nogen, der har læst Soyas novelle "Farvel sjæl!"? Hvis ja, hvilken morale ser I så, at historien udtrykker? - dette i forhold til døden, sjælevandring. Umiddelbart ser jeg det, som om Soya forsøger at fortælle, at hvis man hader sine medmennesker, hvis man således har... -
SRP analyse del
ForumindlægHey alle. Jeg har virkelig meget et problem. Jeg vil vildt gerne skrive om "Skønhedsidealer" i fagene engelsk eller fransk og historie. historie delen er ikke noget problem, men analyse delen til engelsk kniber. nogen der har forslag til bog, novelle, roman, digt eller lign. på engelsk ... -
Et brev til Antonie, hvor der skal gives hende gode råd. fra den sidste balkjole"Herman bang 1887"
Forumindlæghej igen jeg håber I har det godt. og mange TAK for hjælpen Ej er der nogen som, kan hjælpe mig med at skrive et brev til antonie fra den sidste balkjole. hvor der skal gives hende gode råd, hvad hun skal gø? Hvis det var idag eller så novellen er jo ret gammel dags. ´jeg har det virkelig sværet... -
Spørgsmål til valg af materiale
ForumindlægHej alle sammen!! Til min SRP har jeg valgt fagene Engelsk A og Samfundsfag B, hvor jeg vil analysere bogen “Push” af Sapphire. Jeg valgte at købe bogen, da jeg nok kommer til at skrive i den :-), men indser så at jeg har købt en bog der hedder “Precious, Based on the novel PUS... -
Tysk eksamen oversættelse
ForumindlægHej. Jeg har trukket Mein Onkel Fred - en novelle i emnet Vergangenheit (fortid), som jeg skal til eksamen i i morgen. Den handler om tiden efter 2. verdenskrig. Der er en passage, som jeg ikke kan forstå, og håber, at nogle her kan oversætte den: Wenn ich ihn heute sehe, einen massigen Menschen... -
Identitet og storbyen
ForumindlægHejsa, Fik udleveret min problemstilling i foregårs, og har overemnet identitet og storbyen. Mine fag er dansk og engelsk, og som den danske del af min analyse skal jeg analysere en selvvalgt novelle fra jan sonnergaards novellesamling "Otte opbyggelige fortællinger om kærlighed og mad og f... -
Sydafrika efter apartheid
ForumindlægHej alle, jeg er i gang med min SRP, og jeg skal til en af mine opgaveformuleringer finde selvvalgt materiale. Formuleringen lyder således: "Der ønskes en analyse af selvvalgte tekster, omhandlende tiden efter apartheid. Desuden ønskes en vurdering at, hvorvidt teksterne giver et validt bil... -
Hjælp til valg af værk fra romantikken!
ForumindlægJeg skal finde et valgfrit værk fra romantikken og efterfølgende analyser det. har i et par forslag til hvad jeg kan rode med? :-) Jeg havde nogle af H.C. Andersens værker i hovedet, men overvejer nu at droppe det? Er sgu lidt confuse :-S Og som sagt et valgfrit værk, hvilket er ensbetydende med ... -
Hjælp til at finde litteratur
ForumindlægHej! Jeg er i gang med at skrive DHO, og min plan er at skrive noget om kvinder - forskellen på fx 50'erne og 00'erne. Jeg har tænkt på at lave analyser af hhv. en Tove Ditlevsen- og en Naja Marie Aidt-tekst. Nogen gode forslag til noveller (eller evt. digte) af disse, hvoraf man kan ... -
Bulbjerg af Naja Marie Aidt - Nyrealisme/genrebestemmelse
ForumindlægHej! Jeg er i gang med en genrebestemmelse af Bulbjerg af Naja Marie Aidt - Jeg ved at den tilhører nyrealismem, men er lidt i tvivl om hvilke begreber tilhørende nyrealismen jeg kan bruge. Jeg har tænkt over om jeg kunne benytte det dobbelte blik, ef eftersom novellen beskriver den konkrete vi... -
Unas preguntas!
ForumindlægHola amigos! Jeg har nogle oversættelsesspørgsmål: La composición (...) er en novelle af Skámeta. La composición (...) es un cuento por Skámeta. Jeg tvivler ovenfor på, om det hedder "un cuento", og om "por" er den korrekte præposition at bruge. Den foregår i 1973 Tiene lu... -
Kærlighed til naturen - danske tekster.
ForumindlægHej :) Jeg skal lave en synopse om kærlighed til naturen, men jeg kan ikke finde tekster, der kan bruges til kilder og perspektivering. Jeg havde tænkt på noget om indianere, men mit materiale skal være af 100% dansk oprindelse - så der er pænt svært at finde noget. Jeg skal bruge 2-3 tekst... -
essay
ForumindlægHej :) jeg skal skrive et eassy om en novelle der hedder stoneboy. Vi har så fået nogle forskellige underemner som vi SKAL komme ind på. mit spørgsmål er så: Skal man bruge de emner som en slags vejledning - eller må man (som jeg har gjort) gerne lave emnerne som små under-overskrifter i teksten.... -
Søger: psykopater eller neurotiker
ForumindlægJeg leder efter engelske film, essays, noveller, sange, digte etc. der handler om psykopater eller neuroser. Tænker ikke på de morderiske psykopater. Men søger de "almindelige" psykopater som går rundt derude uden at være mærket som psykopat. Jeg har ledt og ledt og kan kun finde frem t... -
liget i skoven
ForumindlægStephen kings novelle liget i skoven .. ska skr opgave om den.. Vi har så fået til opgave at forklare om de indlagte fortællinger, og syns det lidt svært.. ska forklare om sammenhængen mellem de to indlagte fortællinger, chico og spisekonkurrencen Gordon fortæller om, med hovedhandlingen, hvilke... -
Memento Mori - ørkenen
ForumindlægHej hej Jeg sidder midt i DHO skrivning, hvor jeg er igang med at analysere Amalie Skrams novelle, Memento Mori. Flere steder bruger hun udtrykket "ørkenen", og jeg er lidt i tvivl om, hvordan det skal tolkes. Hun ser det som noget positivt, altså et sted hun hellere vil være, og ... -
SRP: God perspektivering til 'En kærlighedshistorie' af N. M. Aidt?
ForumindlægHej :) Jeg skal skrive SRP i samfundsfag og dansk med Identitet og samfund som overemne, Derfor har jeg valgt i dansk at analysere/ fortolke 'En kærlighedshistorie' af Naja Marie Aidt fra novellesamlingen 'Vandmærket'. Jeg skal dog bruge en novelle til. Er der mon nogle der har en... -
HJÆLP, SRP: Samfundsfag og dansk
ForumindlægHej :) Jeg skal skrive SRP i samfundsfag og dansk med Identitet og samfund som overemne, Derfor har jeg valgt i dansk at analysere/ fortolke 'En kærlighedshistorie' af Naja Marie Aidt fra novellesamlingen 'Vandmærket'. Jeg skal dog bruge en novelle til. Er der mon nogle der har en... -
Eksamen - kærlighed
ForumindlægJeg har trukket 'kærlighed' til min dansk eksamen, men jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal vælge derunder. Kunne godt tænke mig et billede, da jeg har lettest ved det. Men hvis I har et godt digt eller en god novelle, så må I gerne komme med forslag! Ellers ville I være vildt rare, hvis ... -
New York-immigration 19th century
ForumindlægHej med jer alle sammen. Jeg skal til at skrive studieretningsopgave omkring New Yorks immigration fra midten af 1800-tallet til slutningen af 1800-tallet. Jeg mangler dog lidt materiale i form af tekster, noveller, digte m.m. Samt måske lidt om push-pull teroier og andre teorier ang. immigration...
