Dansk

perspektivering til kong lindorm

24. april 2008 af saraboell (Slettet)

Jeg har lige lavet en eventyranalyse af Kong lindorm og skal nu til at perspektivere til andre eventyr?

Jeg kan bare slet ikke komme ind på nogen der handler om nognelunde det samme. :(

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. april 2008 af Sherwood (Slettet)

Hvad er temaet for eventyret? Hvad har du analyseret dig frem til?

Har selv læst den i folkeskolen, men jeg kan ikke huske den.

Brugbart svar (0)

Svar #2
24. april 2008 af trinetrunten (Slettet)

Du kan fx sammenligne den heldige bruds sociale situation med eventyr som Klods-Hans og Fyrtøjet.

Se på, hvad der karakteriserer hovedpersonernes sociale situation eventyrene igennem.

Brugbart svar (2)

Svar #3
26. april 2008 af Bruger slettet (Slettet)

Kong Lindorm minder helt sikker ikke om Klodshans og Fyrtøjet.
Fyrtøjet er et kunsteventyr, Kong Lindorm er et folkeeventyr

Klodshans er et skæmteeventyr, hvor underklassen gør grin med overklassen - og slipper godt fra det. Kong Lindorm er et trylleeventyr, det foregår i rent adelige kredse (overklasse) - og det er BLOTTET for humor.

Det handler måske om at arrangerede ægteskaber - at blive tvangsgift med
én hæslig og farlig én, man ikke kan lide. Dette problem overvindes ved magi.

Der findes et særligt klassifikationssystem for eventyr, der inddeler eventyrene efter tema. Alverdens eventyr er klassificeret efter dette system
Jeg har lavet et opslag i Eventyrindeks. Det var oprindeligt et trykt indeks, i dag er dele af det elektronisk, men det er desværre en pasordsbelagt betalingsdatabase, som der dog er gratis adgang til på bibliotekerne. Jeg har lavet et opslag i Eventyrindeks for dig, og resultatet er:

Kong Lindorms tema er overordnet DEN FORTRYLLEDE ELLER OVERNATURLIGE ÆGTEMAND, her specielt: Prinsen som slange.

Det tema findes i store dele af verden:

Ordinary Folk-tales
Tales of Magic
Supernatural or Enchanted Husband (Wife) or Other Relatives
The Prince as Serpent (433 )

Animal Tales
Tales of Magic
Supernatural or Enchanted Husband (Wife) or Other Relatives
The Prince as Serpent (433 )

DEN LILLE SLANGE
i: Danmarks bedste folkeeventyr
i: Sagn og eventyr fra Mors
i: Trylleeventyrbogen

KONG LINDORM
i: Danmarks bedste folkeeventyr
i: Danske Sagn og Æventyr fra Folkemunde, 1
i: Danske trylleeventyr
i: Folkeeventyrets univers
i: Prinsessen der blev en mand og andre trylleeventyr

KONG LINDORM (NUBISK VARIANT)
i: Folkeeventyr

KONG LINDORM (SUDANSK VARIANT)
i: Folkeeventyr

KONG POLT
i: De fem brødre

NOMBEMBE, DEN STORE SLANGE, OG NKABAYI, PRINSESSE
i: Told stories from north and south = Fortalte fortællinger fra nord og syd

PRINS LINDORM
i: Arkeeventyr

PRINSEN I SLANGEHAM
i: Bror Lystig og andre europæiske eventyr
i: Danske Sagn og Æventyr fra Folkemunde, 2

SLANGEN
i: Den hemmelige drøm
i: Kvinde-eventyr

YAVROUDA
i: Folkeeventyr

Vi kender alle udtrykket om at "kysse frøen" for at ophæve prinsens fortryllelse. Men som kvindebevægelsen sagde: "Man skal kysse en helvedes masse frøer for at finde en prins" :(
Der er også fortællinger om fortryllede ægtemænd, der har et liv som varulve om natten.

Måske har du set fikmen Ladyhawk, hvor begge elskende er ramt af en fortryllelse: Om dagen er hun (Michelle Pfeifer) en høg, om natten en kvinde. Om natten er han forvandlet til varulv, men mand om dagen. Så de to elskende møder kun himanden i deres 'rigtige' skikkelser i et enkelt sekund ved solopgang og ved solopgang

Brugbart svar (0)

Svar #4
27. april 2008 af trinetrunten (Slettet)

man kan jo perspektivere til mange forskellige ting:

"Litterær perspektivering er at sammenligne den analyserede tekst med andre tekster. I en sådan sammenligning kan du sætte fokus på fx genreforhold eller stilart, på personkarakteristik eller tematik, på særlige fortælletekniske eller sproglige virkemidler."
- hentet fra: http://www.eventyranalyse.dk/Vurdering%20og%20perspektivering.php#Perspektivering

her er et andet forslag:

http://www.haderslev-katedralskole.dk/kf/folkeviser.htm


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. maj 2008 af Bruger slettet (Slettet)

#0 Jeg ved godt, at du har afleveret din opgave nu. Men jeg faldt lige over nogle analyser af Kong Lindorm i "Litteraturtolkninger".
Da andre, der skal skrive opgave om Kong Lindorm, kan søge og finde denne tråd, indsætter jeg referencer til de syv analyser, jeg har fundet. Det drejer sig om trykte bøger og tidsskriftartikler, så man skal et vend omkring biblioteket for at på fat på dem :)

P1

BOG
Ammitzbøll, Marianne
Den skjulte skat. - [Kbh.] : Olivia, 1995
ISBN: 87-90181-10-7
Side 11-36: At læse, fortælle og bruge eventyr (heri side 27-36: Hekse, trolde, prinsesser og kloge koner - med kortere analyser af bogens 15 eventyr: […] Kong Lindorm (AT 433 B)

P2

TIDSSKRIFTSARTIKEL
Jørgensen, Jens Anker
To fortabelsesmodeller
Heri side 6-19: Den forvandlede prins (om de to folkeeventyr: Kong Lindorm (AT 433 B)), og : Prinsessen i kisten (også med titlen: Pigen uden hænder) (AT 706)),

I: Kritik. - Årg. 2, nr. 7 (1968). - s. 5-31


P3

TIDSSKRIFTSARTIKEL
Wentzel, Knud
Grådige mor
Emne: Kong Lindorm
Barnløshed og kunstig befrugtning som motiv i folkeeventyret: Kong Lindorm (AT 433)

I: Kritik. - Årg. 27, nr. 109 (1994). - s. 48-55 : ill.


P4

BOG
Fibiger, Johannes, f. 1962
Litteraturens veje. - Kbh. : Gad, 2000
ISBN: 87-12-02835-5
Side 28-52: Middelalderen (heri om folkeeventyrene: Prins Hvidbjørn (AT 425), og: Kong Lindorm (AT 433 B) (sammen side 48-52))


P5

BOG
Værum, Peter
Frøer og farisæere. - [Kbh.] : Klitrose, 1992
ISBN: 87-7728-028-8
Eventyrfortolkning på grundlag af dybdepsykologien, især C.G. Jung, og den mere eksistentielle tolkning af sondringen mellem ego'et og selvet; centrale steder i Mosebøgerne og Det nye Testamente læst som en moderne tolkning af kristendommens anliggende i lyset af jungiansk psykologi
[...] side 28-34: Kys eller kompromisløshed? (om folkeeventyret: Kong Lindorm (AT 433 B)) […]


P6

BOG
Wentzel, Knud
Den kongelige familie. - Odense : Odense Universitetsforlag, 1997
ISBN: 87-7838-279-3
side 221-229: Den grådige : Kong Lindorm (AT 433B));

P7

BOG
Stæhr, Claus Pico
Lærerens håndbog i tekstarbejde. - [Kbh.] : Grafisk, 1986
ISBN: 87-429-8208-1
Side 62-71: Folkefortælling (med analyseeksempler i […] Kong Lindorm (AT 433 C) (især side 70-71);
For dansklærere der underviser i folkeskolens ældste klasser samt i gymnasium, HF m. v.


Skriv et svar til: perspektivering til kong lindorm

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.