Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Hjælp til konklusion!

09. december 2008 af 615243 (Slettet)

Hej :-)

Jeg sidder her og skal til at skrive min konklusion til min SRP opgave, har fundet vejledninger til dette og endnu en gang læst min problemformuleringen igennem.. Probelmet ligger bare i, at jeg ikke ved hvor jeg skal starte! Eller hvordan for den sags skyld.

Nogle gode råd?

Brugbart svar (7)

Svar #1
09. december 2008 af emilan (Slettet)

du kan vel starte med noget i den her stil :

Efter at have arbejdet med (...) kan jeg nu konkludere :

og så komme ind på de forskellige ting i din opgavetitel/problemformulering .. altså en slags kort genfortælling af de vigtigste punkter, i din besvarelse ..

Brugbart svar (9)

Svar #2
09. december 2008 af Vannozza Catanei (Slettet)

når du skriver en konklusion er der visse ting du skal huske/undgå:

1. svar ALTID på din problemformulering

2. Indrag ALDRIG nyt materiale

du har formentlig et hovedproblem. ville jeg starte med at svare på:

"ud fra denne opgave kan der konkluderes at..........................................."

dernæst skal du svare på dine underspørgsmål:

"tillige kan der konkluderes at............................."

søg for at dette er sammenhængende og en helhed.

jeg har indskrevet min AT konklusion fra sidste år som eksempel. jeg ved du sidder med SRP men en konklusion er en konklusion.

Vi kan ud fra dette konkludere, at selvom vi i Danmark har religionsfrihed, er den danske stat ikke religionsneutral, fordi vi stadig følger den kristne etik og de kristne normer, og derfor er kristendommen stadig en grundsten i det danske moderne samfund. Man kan argumentere både for og imod en sammenhæng mellem den danske velfærdsstat og den protestantiske kirke, men man kan aldrig komme frem til én endegyldig sammenhæng. Vi ser filosoffer som Løgstrup, der mener, at mennesket grundlæggende er næstekærligt, mens andre giver de kristne værdier og normer æren for vores maksimalstat i Danmark. I bund og grund vil vi påstå, at det afhænger af vores individuelle menneskesyn.
Vi kan forudse to mulige udviklinger indenfor forholdet mellem stat og kirke i det danske samfund i fremtiden. Enten bliver staten religionsneutral og den danske folkekirke vil blive privatiseret, eller Danmark vil til stadighed være kristen udadtil, men præget af en stigende privat religiøsitet. I fremtiden vil religion være et tilvalg frem for en traditionsbunden tendens. En fuldstændig adskillelse af stat og kirke vil blive svær, idet hele vores kultur bunder ud i den kristne tro. Alt lige fra vores familietraditioner til dansk kunst og litteratur bærer præg af den 1000 år lange kristne påvirkning, som har formet vores land. Derfor mener vi, at en fuldstændig adskillelse vil blive svær, men en delvis privatisering af folkekirken kan komme på tale. Med det mener vi, at man giver kirken mere frihed og råderum, samt en selvstyrende ledelse uafhængigt af et kirkeministerium. Kirken vil dog stadig modtage økonomisk støtte fra staten, og man vil stadig se de kristne værdier i samfundet i form af bl.a. velfærdsstaten. Grundloven vil blive svær at ændre, idet processen er lang og besværlig. Derfor tror vi ikke, at en ændring af grundloven vil komme på tale indenfor de næste mange år.

Brugbart svar (3)

Svar #3
12. december 2008 af matmatic (Slettet)

Må man skrive konklusionen subjektivt?? Eller skal den også være objektiv som resten af opgaven jo skal være?...

Brugbart svar (3)

Svar #4
12. december 2008 af Vannozza Catanei (Slettet)

den skal være objektiv når resten af din opgave er objektiv, min pointe, er, at det er de samme ting der skal besvares.... altså din problem formuleres...

istedet for at skrive "jeg kan konkludere", så skriv "ud fra dette kan konkluderes at......blablabla"

Brugbart svar (9)

Svar #5
18. marts 2010 af Jake94

nogen der har en god konklusion til krigen i Afghanistan ???

Brugbart svar (0)

Svar #6
16. december 2010 af kaaaaath (Slettet)

kommer der perspektivering, egen mening indenunder til sidst? Som, ''..det kunne være spændene at arbejde videre med..... eller det som du skriver ''...vi tror ikke der vil komme en ændring af grundloven indenfor de næste år''

Skriv et svar til: Hjælp til konklusion!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.