Studievalg og videregående studie

Samfundsfag på RUC?

09. maj 2014 af ulvur (Slettet)

Jeg har endelig accepteret at jeg nok ikke lige havde snittet der skulle til for at komme ind på statskundskab på KU eller Århus. Derfor har jeg besluttet at jeg nok ender med at læse samfundsfag på ruc - den internationale linie.

Jeg har dog en del fordomme om studiet - bl.a. at det bliver svært at finde relevant studiejob pga. at de fleste foretrækker ku'ere, at det bliver svært at finde arbejde(eventuelt ever afsluttet kandidat). Er der nogen der kan fortælle mig lidt om hvad jeg kan forvente? Ender jeg som bitter gymnasielærer/sekretær i en kommune eller er der håb forude med hensyn til at finde et godt arbejde det har noget med politik at gøre?


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. maj 2014 af LaPii (Slettet)

RUCs struktur er jo noget anderledes end KU, i og med du skal igennem 2 basisår, hvor du skal læse et bred udsnit af hele samfundsfaget. Hvis du går efter noget statskundskab skal du nok læse politik og administration efter basisåret, og af det jeg har hørt om dét studie, så er det ikke vildt fantastisk, fordi forlæserne er mindre velvillige til at hjælpe de studerende end på andre af RUCs studier.

Jeg ved desværre ikke så meget om jobtilbuddene for uddannelsen, men tror meget af det kommer an på hvordan du har brugt din tid og om du har haft studiejob/praktik. PT kender jeg en der er i praktik i en EU forvaltning, og med det på CV'et tænker jeg det er nemmere for hende at finde et godt (og interessant) arbejde fremadrettet.


Svar #2
10. maj 2014 af ulvur (Slettet)

#1

RUCs struktur er jo noget anderledes end KU, i og med du skal igennem 2 basisår, hvor du skal læse et bred udsnit af hele samfundsfaget. Hvis du går efter noget statskundskab skal du nok læse politik og administration efter basisåret, og af det jeg har hørt om dét studie, så er det ikke vildt fantastisk, fordi forlæserne er mindre velvillige til at hjælpe de studerende end på andre af RUCs studier.

Jeg ved desværre ikke så meget om jobtilbuddene for uddannelsen, men tror meget af det kommer an på hvordan du har brugt din tid og om du har haft studiejob/praktik. PT kender jeg en der er i praktik i en EU forvaltning, og med det på CV'et tænker jeg det er nemmere for hende at finde et godt (og interessant) arbejde fremadrettet.

Øv, hvis det passer med forlæserne, for har også læst mig frem til at politik og administration er det jeg fandt mest interessant. Tak for svaret, så er det bare om at skaffe de praktikpladser der!
 


Skriv et svar til: Samfundsfag på RUC?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.