Kemi

Kjeldahl-analyse

06. juni 2014 af HTXguy (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej!

Jeg skal sammen med en kammerat op i kemi på Onsdag, og i den forbindelse skal jeg have styr på kjeldahl-analysen. 

Jeg har indtil videre fundet ud af at man ved destruktionen tilsætter kjeltabs (kaliumsulfat og kobberioner) fordi kobberionerne bliver reduceret, og hjælper til ved nedbrydning af polypeptidkæder. Kaliumsulfat tilsætter man for at hæve kogepunktet, da kaliumsulfat indeholder en ionbinding. Man tilsætter også svovlsyre, der er med til at bryde proteinets polypeptidkæder, og desuden tilsætter man brintoverilte der oxiderer, således at blandingen man tester hurtigere nedbrydes. (altså katalyseres)

Jeg er dog lidt i tvivl om destillationen. NH3 destilleres jo over i en anden kolbe, hvori der er tilsat HCl. Dette kalder de mange steder en "trapping" solution, hvor ( NH3+HCl=NH4Cl), men hvorfor er det lige at NH3 bliver "fanget" af HCl?

Desuden har væsken også en grøn/blå farve under destillationen, men er det pga. den tidligere redoxreaktion der har fundet sted?

På forhånd tak - HTXguy :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. juni 2014 af lasols (Slettet)

ammoniak er en base og vil reagere med HCl (en syre) ekstremt hurtigt og dermed blive fanget (trappet) som opløst ammoniumchlorid

hvis du siger i tilsætter kobber vil jeg tro det grønblå farve skyldes et kobber(II)komplex som på en eller anden måde følger med


Svar #2
06. juni 2014 af HTXguy (Slettet)

Mange tusind tak for svaret.

Altså ja, det forstår jeg godt, men det jeg leder efter er lidt den kemiske forklaring omkring hvorfor NH3 ikke blot forbliver på gasform? Hvorfor vil det absolut reagere med HCl?


Skriv et svar til: Kjeldahl-analyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.