Samfundsfag

Lempelig eller stram finanspolitik?

09. juni 2014 af tinaxtequila (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hejsa. Jeg sidder og har brug for lidt hjælp til min samfundsfags case. Spørgsmålet lyder "Forklar, hvilken økonomisk politik regeringen fører - lempelig eller stram finanspolitik. Kom med konkrete eksempler." 

Jeg ville selv mene, at man fører lempelig finanspolitik, men føler ikke helt at jeg kan komme med nogle konkrete eksempler på, hvorfor jeg mener dette, og om det overhovedet er rigtigt.. Så ville være rart, hvis nogen ville hjælpe? :)


Svar #1
10. juni 2014 af tinaxtequila (Slettet)

Ingen der ved det? :(


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. juni 2014 af tjibi23

Man lærer jo ikke meget af et direkte svar, så jeg vil give dig nogle hints til dit svar. Hvis finanspolitik er lempelig, så vil det normalt sige, at et land står i en situation, hvor der er lav konjuktur, i den forstand får man mere arbejdsløshed. Så har man nogle håndtag, som man trække i fx sænkelse af skat eller diverse tilskud. Det handler om at sænke arbejdsløshed. Dette betyder, at man som regel vil give en hel del ud i forhold til hvad man får ind altså er de offentlige finanser som  regel i minus. EU har bl.a. gjort dette svært ved at sætte en grænse for hvor meget underskud man må køre med på de offentlige finanser.
1. søg på nogle af de punkter, som der lægger sig op af ekspansiv(lempelig) finanspolitik og prøv at gøre det på en sådan måde, at du finder avis artikler. artikler er jo et konkret eksempel.
nøgle ord kan være arbejdsløshed, bundskat, skattelettelser, BNP(altså med dette menes vækst, da der ses en tydelig sammenhæng mellem vækst i BNP og folk der kommer i arbejde), Danmark, Finanspolitik, kontraktiv(stram) finanspolitik og EU. Dette er umiddelbare nøgle ord prøv selv det bliver man altså ret rutineret af.

 god arbejdslyst


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. juni 2014 af 123434

Lempelig/ekspansiv finanspolitik

Førers i en lavkonjunktur, hvor arbejdsløsheden er høj og væksten er lav

Man kan sætte skatter og afgifter ned. Folk får flere penge mellem hænderne, og de kan købe mere. Virksomhederne får flere produkter de skal lave, og ansætter mere arbejdskraft. Arbejdsløsheden falder

Staten kan sætte gang i byggeriet. Man kan bygge skoler, veje, sygehuse osv. For at man kan gøre det, skal man ansætte arbejdskraft. Arbejdsløse f.eks. ingeniører og entreprenører kommer i job. Samtidig køber staten materialer hos virksomheder som skal bruges til byggeriet. Virksomhederne mærker den øgede efterspørgsel og ansætter flere folk

Stram/kontraktiv finanspolitik

Fører i en højkonjunkur, hvor arbejdsløsheden er lav. Den kontraktive finanspolitiks mål er at undgå inflation

Man kan hæve skatter og afgifter. Borgerne skal nu betale flere skatter og afgifter, og har ikke så mange penge mellem hænderne mere. Borgerne vil ikke forbruge så meget som før. Virksomhederne skal ikke producere så meget igen, og de fyrer måske et par medarbejdere

Staten holder igen med byggeriet eller slanker måske den offfentlige sektor lidt.


Skriv et svar til: Lempelig eller stram finanspolitik?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.